Crisismanagement training: voorbereid op een crisissituatie

Hoe goed is jouw organisatie voorbereid op een crisissituatie? Is er een crisis management team dat de bedrijfscontinuïteit waarborgt als er een grote crisissituatie ontstaat? Zijn de BHV'ers goed opgeleid en volgen zij regelmatig een herhalingscursus, zodat ze precies weten wat ze moeten doen als er een calamiteit optreedt? Weten het crisis management team en de BHV'ers hoe ze samen moeten werken om een crisis zo snel en efficiënt mogelijk te bestrijden?

Het is belangrijk dat jouw organisatie precies weet wat te doen in een crisissituatie, zodat je de crisis kunt oplossen en ervoor kunt zorgen dat de bedrijfsactiviteiten voortgezet kunnen worden. Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat bovenstaande overweldigend voor je klinkt. Waar moet je beginnen om goed crisismanagement te kunnen doen? Wij kunnen je daarbij helpen! Onderaan de pagina vind je alle crisismanagement trainingen en workshops die wij aanbieden om jou hier als organisatie mee te helpen en je medewerkers op te leiden, zodat ze precies weten wat ze moeten doen.

Bekijk ook onze branchespecifieke oplossingen

Wat is crisismanagement?

Onder crisismanagement valt alles dat je als bedrijf doet om crises binnen je organisatie te voorkomen of te beheersen. Een crisis is een ongewenste gebeurtenis of grootschalige dreiging die de bedrijfscontinuïteit verstoort. Dit kan zowel een crisis zijn die intern in de organisatie is ontstaan, als een crisis van buitenaf, zoals een aanslag. Het kan een plotselinge gebeurtenis zijn binnen je bedrijf waar je wellicht op had kunnen anticiperen, maar ook iets compleet onvoorziens waar je als bedrijf niets aan kunt doen, zoals een natuurramp. Crisismanagement is een verzameling van acties om noodsituaties te kunnen voorspellen, beoordelen, analyseren en voorkomen. 
 

Wanneer spreek je eigenlijk van een crisis?

Het Crisis Management Team (CMT) komt niet bij elke ongewenste gebeurtenis in actie. Een lekkage in de toiletruimte of een lift die vastzit, is nog geen crisis. Maar wanneer in de buurt van het gebouw een aanslag wordt gepleegd of er bij een brand asbest vrijkomt, is dat een heel ander verhaal.
 
Een crisis is een grootschalige dreiging en/of ongewenste gebeurtenis die de bedrijfscontinuïteit verstoort. Hierbij komen de lokale hulpdiensten en mogelijk de veiligheidsregio in actie. Bij een (dreigende) crisis is volledige opschaling van de crisisorganisatie noodzakelijk en moeten er heel snel beslissingen genomen worden

Wat is er allemaal nodig voor crisismanagement?

Om crisismanagement te kunnen doen is een Crisis Management Team (CMT) nodig. Een Crisis Management Team bestaat uit verschillende personen. Meestal wordt de directie van het bedrijf erin vertegenwoordigt en zit ook het hoofd BHV erin. Daarnaast kunnen verschillende managers onderdeel uitmaken van het Crisis Management Team. Het hoofd van het team is de voorzitter CMT en daarnaast wordt het Crisis Management Team meestal ondersteund door een persvoorlichter.
 
Het CMT is niet het team dat bij een calamiteit daadwerkelijk de calamiteit gaat bestrijden en medewerkers in veiligheid gaat brengen. Dat is namelijk de verantwoordelijkheid van de BHV'ers. Maar wat doet een crisis management team? Het Crisis Management Team is vooral een beleidsmatig en communicatief centrum. Hun volledige focus is op het waarborgen van de bedrijfscontinuïteit. Zij bevinden zich vaak ook op veilige afstand van de calamiteit en overzien de calamiteit van een afstand. Zo kunnen ze overzicht houden, eventueel de BHV'ers ondersteunen en zich richten op nazorg.

Crisismanagement is geen losstaande zaak. Het hangt heel nauw samen met je risico-inventarisatie & -evaluatie (RI&E) en met de BHV'ers in je bedrijf en het is daarom belangrijk dat al deze zaken in gedachte worden gehouden wanneer je een plan maakt voor crisis management.
 
Heb je als bedrijf nog weinig ervaring met crisismanagement? Dan raden we je aan om een van onze basis crisismanagement trainingen te volgen. De crisismanagement training met casus is hier heel geschikt voor.

BHV vs. CMT

Je bent aan de slag gegaan met crisismanagement: je hebt een RI&E opgesteld om de risico’s in kaart te brengen, een Plan van Aanpak gemaakt en maatregelen genomen om calamiteiten te voorkomen. De BHV’ers zijn goed opgeleid en getraind, en dat geldt ook voor het CMT. Maar is ook precies duidelijk wie in dit soort situaties het voortouw neemt? Wie waarvoor verantwoordelijk is en hoe de lijnen lopen?
 
Als je je Crisis Management Team wilt laten oefenen met een crisissituatie, dan is onze crisismanagement training met crisissimulatie heel geschikt. Tijdens deze training wordt het CMT geconfronteerd met een uiterst realistische crisissimulatie oefening en kunnen zij oefenen met het handelen tijdens een crisis.

Wat heb je allemaal nodig?

Tijdens een crisis werkt een organisatie op een andere manier dan onder de normale omstandigheden. De reguliere organisatie maakt plaats voor de crisisorganisatie. Door je als organisatie goed voor te bereiden op een crisissituatie borg je de bedrijfscontinuïteit. Maar hoe pak je dat aan? En wat heb je daar allemaal voor nodig?
  1. ​RI&E
  2. Bedrijfsnoodplan
  3. BHV'ers
  4. Crisismanagementteam
  5. Afspraken, protocollen en oefenen

Onze oplossingen

Het is inmiddels wel duidelijk: het is van enorm belang om je als organisatie goed voor te bereiden op een crisissituatie. Door je als organisatie goed voor te bereiden op crisissituaties borg je de bedrijfscontinuïteit en nog belangrijker: red je misschien wel levens. Veiligheidstrainingen.nl ondersteunt je hierbij door middel van diverse trainingen en workshops: graag bij het inrichten van je crisismanagement. Wij bieden verschillende crisis management trainingen aan. Of je nu aan het begin staat van het inrichten van je crisismanagement of al een Crisis Management Team hebt opgericht, een omgevingsanalyse wilt laten doen of juist wilt weten hoe het zit met crisiscommunicatie en social media: we hebben een ruim aanbod crisismanagement trainingen om je met al deze onderwerpen te helpen. Zit de training die je zoekt er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op. Wij stellen graag een op maat gemaakte training voor je samen.
Crisismanagement
MKB Basis Crisismanagement training
Hoe handel je als je organisatie plotseling onder hoge druk staat en de hele wereld meekijkt? Maak kennis met de basis van crisismanagement. Samen doorlopen we de verschillende fasen van een crisis en ontdek je wat er allemaal op je af komt.
 
Crisismanagement
Crisismanagement training met casus
Organisaties die nog niet veel ervaring hebben met crisismanagement adviseren wij te starten met de training Crisismanagement met tabletopoefening. Tijdens deze training behandelen we een casus die relevant is voor jullie organisatie.
 
Crisismanagement
Crisismanagement training met crisissimulatie
Maak tijdens deze workshop kennis met de taken en verantwoordelijkheden van het Crisis Management Team (CMT). Tijdens deze workshop nemen we jullie ervaringen, verwachtingen, interne (beleids)stukken en procedures mee.
 
Crisismanagement
Omgevingsanalyse
Om te leren welke tools en technieken je kunt inzetten om te analyseren en monitoren wat er in jouw online omgeving gebeurt, leeft of speelt, raden wij je aan om de training Omgevingsanalyse te volgen.
 
Bedrijfscontinuïteitsplan awareness
BCM Awareness Training
Het doel van een bedrijfscontinuïteitsplan (BCM) is het minimaliseren van de impact van een crisis, calamiteit of andere verstoring van je dagelijkse processen.
 

Media & communicatie

Als je als organisatie tijdens een crisis de regie op de communicatie niet stevig in handen neemt, gaan de media hun informatie elders halen, wat kan leiden tot verkeerde beeldvorming. Goede communicatie is dan ook een essentieel onderdeel van crisismanagement.
Crisiscommunicatie
Crisiscommunicatie & social media
In een crisissituatie is snel en goed communiceren van het grootse belang. Want zonder snelle en transparante communicatie loop je het risico de regie te verliezen en wordt de crisis ook een mediacrisis.
 
Crisiscommunicatie
Mediatraining
Media willen ten tijde van een crisis de onderste steen boven halen. Op een goede en effectieve manier kunnen omgaan met de media is dan van cruciaal belang..
 

Advies & begeleiding

Veiligheidstrainingen.nl is allround dienstverlener voor bedrijfsveiligheid. Op alle bedrijfsspecifieke veiligheidsvragen hebben wij een passend antwoord. Kom je er zelf niet uit en wil je graag advies van een deskundige? Maak een afspraak met een van onze accountmanagers. In overleg is veel mogelijk. Wij passen ons graag aan jouw wensen aan.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.