SIRE campagne tegen onaardig gedrag #DOESLIEF

dinsdag 5 maart 2019
We zijn steeds minder aardig tegen elkaar. Op straat, in de supermarkt, op social media, in het openbaar vervoer en in het verkeer. Daarom is SIRE maandag 4 maart gestart met de campagne #DOESLIEF om Nederlanders bewust te maken van hoe we dagelijks met elkaar omgaan.

Groot en klein onaardig gedrag

De #DOESLIEF campagne confronteert Nederland met groot en klein onaardig gedrag. Bumperkleven, treiteren van OV-medewerkers, voordringen in de trein, geluidsoverlast en schelden en haatberichten op social media.

Cijfers waaruit blijkt dat we onaardiger tegen elkaar zijn geworden

  • Jaarlijks wordt 8% van de OV-medewerkers bespuugd
  • 146.571 scheldtweets met het woord ‘kanker’ in 2018
  • 72% van de weginspecteurs krijgt regelmatig de middelvinger
  • Elkaar voor laten gaan in het verkeer: in 10 jaar tijd met 26% afgenomen
  • 37% van de OV-medewerkers wordt getreiterd door passagiers
Cijfers waaruit blijkt dat we onaardiger tegen elkaar zijn geworden

#DOESLIEF

“We zijn steeds minder aardig voor elkaar”, stelt SIRE-directeur Lucy van der Helm. “En vaak hebben mensen hun onaardige gedrag niet eens door. Met de #DOESLIEF (doe eens lief) campagne hopen we dat mensen zich realiseren dat onaardig gedrag nergens voor nodig is en kwetsend voor de ander is. Met ‘DOESLIEF’ spoort SIRE Nederland aan om elkaar met één woord aan te spreken op onaardig gedrag. Daarmee willen we Nederland een beetje mooier en liever maken.”

Top 5 onaardig gedrag volgens SIRE

1.  In het verkeer
2.  Op social media
3.  ​In het openbaar vervoer
4.  In de politiek
5 . In de supermarkt

VAN ONAARDIG GEDRAG NAAR AGRESSIE OF ANDER ONGEWENST GEDRAG

Onaardig gedrag kan uitmonden in agressie of ander ongewenst en grensoverschrijdend gedrag. Maar hoe ga je daar mee om? Veiligheidstrainingen.nl heeft een cursus voor organisaties die hiermee te maken krijgen. Tijdens de incompany cursus omgaan met agressie en ongewenst gedrag leer je professioneel handelen bij ongewenst, ongepast of zelfs agressief gedrag. 

Lees meer

  • Steeds meer medewerkers last van ongewenste aandacht
    Steeds meer medewerkers last van ongewenste aandacht
    1 op de 5 vrouwelijke medewerkers van 15 tot 25 jaar krijgt op de werkvloer te maken met ongewenste seksuele aandacht. Dat blijkt uit onderzoek van CBS en TNO. De enquête is afgenomen in het laatste kwartaal van 2021 bij 50.000 medewerkers van 15 tot 75 jaar. Daarbij is het opvallend dat dit ongewenste gedrag het vaakst van externe personen komt, zoals klanten, patiënten, leerlingen en passagiers. Beroepsgroepen met veel persoonlijk contact zijn extra kwetsbaar. Denk aan verpleegkundigen, verzorgenden, kassamedewerkers en horecapersoneel. Hoeveel van deze onjuist bejegende vrouwen werken bij jouw organisatie, denk je? En nog belangrijker: hoe kun je deze groep helpen dit ongewenste gedrag te voorkomen of om te buigen? 
  • Nieuw! Individueel te volgen training voor omgaan met ongewenst gedrag en agressie
    Nieuw! Individueel te volgen training voor omgaan met ongewenst gedrag en agressie
    Een winkelverkoper die wordt bedreigd. Een receptioniste die een schreeuwpartij over zich heen krijgt. Een leraar die agressieve leerlingen in zijn klas heeft. Of een woedende inwoner aan de balie bij de gemeente. Het is aan de orde van de dag. 
  • BHV opfrisweken bij BHV.NL
    BHV opfrisweken bij BHV.NL
    BHV.NL doopt de zomermaanden om tot BHV opfrisweken. Heel juli en augustus staan in het teken van het opfrissen van kennis en vaardigheden. 
  • Een veilig 2021
    Een veilig 2021
    Ook in 2021 wil je jouw collega's én bezoekers een veilige(re) omgeving bieden. Wij helpen je graag op weg!
  • TROTS OP SAMENWERKING MET EKOPLAZA
    TROTS OP SAMENWERKING MET EKOPLAZA
    De afgelopen jaren is Ekoplaza uitgegroeid van een biologische buurtwinkel in Amsterdam tot de grootste keten van biologische supermarkten in de Benelux. Met deze enorme uitbreiding groeide ook de aandacht voor bedrijfsveiligheid, want op dat vlak zijn er nog best wat risico’s! BHV.NL helpt Ekoplaza dit soort zaken te voorkomen en, mocht er dan toch iets gebeuren, er zo goed mogelijk mee om te gaan.
  • EEN VEILIG 2020 MET BHV.NL!
    EEN VEILIG 2020 MET BHV.NL!
    Ook in 2020 wil je jouw collega's én bezoekers een veilige(re) omgeving bieden. Wij helpen je graag op weg om het jaar goed te beginnen!
  • BHV.NL bestaat 25 jaar!
    BHV.NL bestaat 25 jaar!
    Al 25 jaar zet BHV.NL zich dagelijks in voor de veiligheid van (werkend) Nederland. 
  • Ben je oké?
    Ben je oké?
    Campagne 'Ben je oké?' moet ongewenst seksueel gedrag in uitgaansleven voorkomen en bespreekbaar maken.
  • BHV.NL lanceert BHVcontinu,  een innovatie die leren makkelijker maakt
    BHV.NL lanceert BHVcontinu, een innovatie die leren makkelijker maakt
    Herhaling is kracht. BHV.NL lanceert daarom BHVcontinu, een online platform dat ervoor zorgt dat het kennisniveau van de BHV’ers altijd up to date is, zonder dat daar veel tijd en energie in gaat zitten. 

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.
Veiligheidstrainingen maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om jou een optimale bezoekerservaring te bieden, om je relevante advertenties aan te bieden en om jouw surfgedrag te meten. Met deze cookies kunnen Veiligheidstrainingen en met Veiligheidstrainingen samenwerkende derden jouw internetgedrag binnen deze website volgen. Zodoende kan Veiligheidstrainingen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via sociale media. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie.
Cookies uitschakelen