Geweldloze communicatie

Leer helder en verbindend te communiceren
Tijdens ons werk communiceren we dagelijks met collega’s, klanten en andere stakeholders. Daarbij kunnen ook lastige gesprekken zitten, misverstanden ontstaan, moeten we soms onze grenzen aangeven óf willen we juist meer de verbinding opzoeken. De perfecte tool voor dit soort situaties is Geweldloze communicatie. Deze methode helpt je verbonden te blijven met je gesprekspartner. In deze cursus geven we medewerkers concrete handvatten voor verbindende communicatie, waardoor je makkelijker wederzijds begrip creëert en misverstanden worden voorkomen. We oefenen daarbij met een trainingsacteur.  

Ik wil snel meer weten over

Voor wie is deze cursus geschikt?

Deze cursus is voor professionals, van leidinggevende tot medewerkers, die graag effectiever, met verbinding en meer begrip wil leren communiceren. Voorbeelden van leervragen die passen bij deze cursus: 
  • Hoe kan ik op een respectvolle manier ‘nee’ zeggen, zonder schuldgevoel of conflict. 
  • Hoe komen we in lastige gesprekken met klanten tot wederzijds begrip en oplossingen? 
  • Hoe kunnen we de communicatie in ons team verbeteren? 
  • Hoe leren onze managers en leidinggevenden beter inspelen op de behoefte van hun teamleden? 

De inhoud van de cursus

In de cursus Geweldloze communicatie leren we jouw medewerkers direct toepasbare gespreks- en luistertechnieken aan. Daarbij geven we ook tools voor lastige gesprekken. Want hoe geef je duidelijk je grens aan? En hoe ga je bijvoorbeeld om met kritiek? Dit alles resulteert in communicatie met: minder misverstanden en meer resultaten. We gaan niet alleen in op hoe je communiceert, maar leren ze ook hun eigen behoeften en emoties beter te begrijpen en verwoorden. Dat doen we door theorie te behandelen, die gebaseerd is op het Geweldloze communicatiemodel van Marshall Rosenberg, en veel te oefenen met realistische casussen.  

Dag 1 - theorie en oefenen 
Onze trainer behandelt de volgende onderwerpen: 
  • Wat is verbindende communicatie en hoe pas je het toe? 
  • Waarneming vs. oordeel 
  • Gevoelens en behoeften 
  • Verzoeken 

Dag 2 - Oefenen met een trainingsacteur 
Op dag twee gaan we vooral praktisch aan de slag. We oefenen met realistische casussen. Daarbij kan ook met eigen casussen gewerkt worden. Er is de gehele dag een professionele trainingsacteur aanwezig. Door realistische situaties na te bootsen en te oefenen met de aangeleerde gesprekstechnieken, zien medewerkers meteen wat hun gedrag voor een effect heeft in praktijksituaties. Door dit in een veilige omgeving te doen en gezamenlijk te reflecteren, kunnen medewerkers daarna met meer zelfvertrouwen de technieken toepassen tijdens hun werk. 

Wat levert het op voor medewerkers?

Na goed afronden van deze cursus bezitten medewerkers een certificaat met de geldigheid van 1 jaar hebben ze geleerd: 
  • om effectiever en met meer empathie te communiceren, waardoor ze makkelijker wederzijds begrip creëren; 
  • eigen gevoelens en behoeften helder te verwoorden, zonder oordeel of verwijt; 
  • beter te luisteren, waardoor ze in kunnen spelen op behoeften en emoties van een ander; 
  • door bewust en verbindend te reageren miscommunicatie en conflicten te voorkomen; 
  • gesprekken met vertrouwen en kalmte aan te gaan.

Inclusief

  • Het boek “Geweldloze communicatie’ 
  • Op dag 2 oefenen met een trainingsacteur 
  • Certificaat met de geldigheid van 1 jaar

Tijdsinvestering

Deze cursus Geweldloze communicatie bestaat uit twee lesdagen van 09.00 tot 16.00 uur. 

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.