Basistraining Omgaan met agressie en ander Ongewenst gedrag | Basis

Intimidatie, agressie, discriminatie, ongewenst gedrag, kwetsende scheldpartijen. Allemaal vormen van grensoverschrijdend gedrag en helaas komt dit steeds vaker voor. Tijdens de cursus omgaan met agressie en ongewenst gedrag leer je professioneel handelen bij ongewenst, ongepast of zelfs agressief gedrag. Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers en gaat aan de slag met het herkennen van agressie en het ontmoedigen van ongewenst gedrag.
We bieden ook speciale trainingen aan voor verschillende branches. Hier leer je meer over omgaan met agressie en ander grensoverschrijdend gedrag, specifiek voor jouw branche. Bekijk hiervoor onderstaande trainingen: 

Jouw tijdsinvestering

  • 1 lesdag van 09.00 uur tot 16.00 uur

Waaruit bestaat de training

Eerst de klant aanspreken op het ongewenste gedrag en dan pas het probleem oplossen. Dit is de sleutel tot succesvol omgaan met ongewenst gedrag en een preventieve uitwerking bewerkstelligen voor de toekomst. Jouw klant of gast weet waar hij of zij aan toe is. Gewenst gedrag kun je niet afdwingen maar je kunt de klant of gast wel laten kiezen met behoud van de relatie!

De agressietraining van Veiligheidstrainingen.nl werkt met agressie-reductietechnieken gebaseerd op het principe van ‘gedrag beïnvloedt gedrag’. Daarnaast komt herkenning van agressie en zelfcontrole aan bod in de training. 
Tijdens de training omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag maken we gebruik van een trainingsacteur. Er worden leersituaties gespeeld in de vorm van een rollenspel om kennis en vaardigheden over te brengen. De cursist oefent zijn gespreksvaardigheden en leert gedrag te beïnvloeden en gedragsverandering te begeleiden. Zo leer je hoe je agressief gedrag kunt ombuigen naar een positieve situatie, terwijl je professioneel blijft tegen de klant. Wanneer er verkeerd wordt gehandeld bij ongewenst gedrag kan dit leiden tot ernstige beschadiging van de relatie met de klant. Daarom is het in beroepen met veel klantcontact belangrijk dat medewerkers weten hoe ze om moeten gaan met ongewenst gedrag. 

De lesdag van de cursus bestaat uit de volgende onderdelen:
  • Zelfcontrole: hoe zet je primair gedrag om in professioneel gedrag?
  • Vormen van agressie en passende interventies
  • Gedragscarrousel: benoemen en beïnvloeden van ongewenst gedrag
Als je de basiscursus omgaan met ongewenst gedrag met goed gevolg aflegt ontvang je een deelnamebewijs in de vorm van een draagpas. Deze heeft een geldigheid van 1 jaar. Je ontvangt van ons automatisch een herinnering zodra je pas verloopt waarna je de vervolgcursus Omgaan met ongewenst gedrag Herhaling kunt gaan volgen.

Na de basiscursus Omgaan met Agressie en ander Ongewenst gedrag weet je:

  • Ongewenst en agressief gedrag te herkennen
  • Je zelfcontrole te bewaren
  • Situaties met ongewenst gedrag onder controle te houden
  • Hoe je professioneel kan handelen bij ongewenst of agressief gedrag
  • Invloed uit te oefenen op het gedrag van de ander met behoud van de relatie

​Is deze cursus geschikt voor mij?

Deze basiscursus is geschikt voor medewerkers en leidinggevenden die werkzaam zijn in dienstverlening, onderwijs, zorg, retail, horeca, logistiek of overheid, die het risico lopen om met agressief en ongewenst gedrag geconfronteerd te worden.

We bieden ook speciale trainingen aan voor verschillende branches. Hier leer je meer over omgaan met agressie en ander grensoverschrijdend gedrag, specifiek voor jouw branche. Bekijk hiervoor onderstaande trainingen:

Inclusief

  • 1 lesdag (op eigen locatie of een van onze 60 locaties in Nederland)
  • Cursusmateriaal
  • Telefonische intake
  • Trainingsacteur (om situaties te oefenen)
  • Bij goed gevolg je persoonlijke draagpas

​Borging van Omgaan met ongewenst gedrag binnen de organisatie

De cursus omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag wordt voornamelijk incompany gegeven. Ons advies is om niet alleen op operationeel niveau te trainen maar ook het tactische en strategische niveau hier nauw bij te betrekken. Een agressieve klant of gast is namelijk niet alleen het probleem van de medewerker maar het probleem van de hele organisatie. Het is daarom niet alleen belangrijk dat de medewerker een agressietraining volgt, maar ook dat de hele organisatie begrijpt hoe ze moeten omgaan met grensoverschrijdend gedrag en hoe ze hun collega's hierin kunnen ondersteunen. 

Niets is namelijk frustrerender voor een medewerker als dat het ongewenste gedrag van een klant of gast door het management wordt beloond om zo de situatie onder controle te houden. De klant of gast wordt als het ware uitgenodigd om dit de volgende keer weer te doen. De strategie van een klant of gast bleek immers succesvol. Wil je het echt goed inrichten dan vorm je hier zelfs een beleid op. 

Voorkom disfunctioneren, demotivatie en hoger ziekteverzuim van je medewerkers en volg een managementtraining op maat. Graag lichten wij het principe omgaan met ongewenst gedrag toe. Vraag hiervoor vrijblijvend een offerte of adviesgesprek aan.

​Incompany/groepscursus

Zijn er binnen jouw organisatie meerdere collega’s of medewerkers die opgeleid moeten worden, dan kan Veiligheidstrainingen.nl vanaf zes deelnemers een groepscursus verzorgen, incompany (je eigen locatie) of outcompany (op een externe locatie). Ben je op zoek naar een cursus specifiek afgestemd op jouw organisatie, dan is het samenstellen van een maatwerkcursus een mooie optie. Geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op via het offerteformulier.

Veelgestelde vragen


 

Wat is ongewenst gedrag?

Ongewenst gedrag is wat de naam al zegt: gedrag dat niet gewenst is. Dit kan in verschillende vormen voorkomen: intimidatie, agressie, discriminatie, seksuele intimidatie en pesten. Tijdens deze training leer je professioneel te handelen in een situatie met ongewenst gedrag.
 

Hoeveel kost de training omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag?

Deze cursus wordt alleen incompany of aan een groep gegeven. De prijs van de cursus is afhankelijk van het aantal deelnemers, daarom kunt u vrijblijvend een offerte aanvragen om een prijsopgave voor de cursus te ontvangen.
 

Hoelang duurt deze basistraining?

De training duurt een dag. Van 09.00 tot 16.00 uur. 

info@veiligheidstrainingen.nl

024 8446 595
Bel ons terug
.
Veiligheidstrainingen maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om jou een optimale bezoekerservaring te bieden, om je relevante advertenties aan te bieden en om jouw surfgedrag te meten. Met deze cookies kunnen Veiligheidstrainingen en met Veiligheidstrainingen samenwerkende derden jouw internetgedrag binnen deze website volgen. Zodoende kan Veiligheidstrainingen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via sociale media. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie.
Cookies uitschakelen