Crisismanagement oefening voor Crisismanagementteam (CMT)

Verbeter de respons van je team.
Oefenen met Realiteit: het geheim achter een effectief Crisisteam. In de wereld van crisismanagement is voorbereiding de sleutel tot succes. Het hebben van een goed doordacht crisisplan is een belangrijke stap, maar het is de praktijk die het verschil maakt tussen chaos en gecontroleerde actie wanneer een noodsituatie zich voordoet. Het samenstellen van een crisisteam is belangrijk, maar het trainen van jullie team (CMT) om te reageren op een realistisch scenario wanneer het er echt op aankomt is nog belangrijker.

Ik wil snel meer weten over

De tijdinvestering

Het programma bestaat uit een training van één dagdeel en duurt ongeveer 4 uur.

Waaruit bestaat de crisisoefening?

De training bestaat uit een dagdeel intensief oefenen met elkaar. Er wordt kort stil gestaan bij jullie als team, jullie ervaringen, voorkennis en thema’s waar extra aandacht voor mag zijn tijdens de crisisoefening. Daarna gaan we aan de slag met een realistisch scenario. Wij zorgen ervoor dat het scenario past bij de uitdagingen van jullie team en organisatie. Het is eventueel ook mogelijk om te werken met jullie eigen materialen of scenario’s.

De crisismanagement oefening
Tijdens de scenario-oefening voeren we de druk in een korte tijd flink op. Naast alle interne informatie die binnenkomt komt er ook externe informatie binnen (denk bijv. aan pers, nieuwskanalen, leveranciers en mogelijk zelfs aandeelhouders). Aan jullie de uitdaging om onder begeleiding van onze ervaren trainer als CMT het scenario volgens de BOBOC methode te beheersen. Aan het einde van de crisisoefening reflecteren we met elkaar het proces en de aandachtspunten. Wat ging goed? Wat kan beter? Wat nemen jullie als team mee? Onze trainer zal aangeven waar aandachtspunten liggen en waarin jullie je nog kunnen ontwikkelen.
 
Het is raadzaam om als CMT regelmatig te oefenen zodat jullie de vaardigheden en onderlinge samenwerking blijven verbeteren. Door verschillende scenario’s te oefenen weten jullie zeker dat jullie als crisismanagementteam onder hoge druk kunnen presteren.
 
Voor deze crisismanagement oefening hebben we geen crisisplan nodig. Mocht je er een hebben en wens je hiermee te werken neem dan contact met ons op.

Het resultaat van de crisismanagementoefening

Na het volgen van de training kan elke deelnemer:
  • Op een effectieve manier zitting nemen in een crisisteam
  • Op een effectieve manier handelen onder tijdsdruk tijdens een crisis
  • Op een correcte manier procedures volgen die nodig zijn bij een crisis, denk aan het toepassen van BOBOC
  • Raak je als CMT beter op elkaar ingespeeld
  • Krijg je als Crisismanagementteam met elkaar inzicht in de kwaliteiten en valkuilen.

Is deze oefening geschikt voor ons Crisismanagementteam (CMT)?

Deze crisismanagement oefening is voor beginnende en getrainde crisisteams die risico’s en opgedane kennis en ervaringen gezamenlijk willen oefenen in een realistisch scenario.

De oefening is geschikt voor iedereen die deel uitmaakt van het crisisteam. Naast leden van de kernafdelingen van jouw organisatie kan ook het hoofd BHV of de preventiemedewerker deelnemen aan de oefening. We gaan er vanuit dat elke deelnemer op de hoogte is van de werking van de BOBOC methode. Hiervoor volg je de basis crisismanagement.

Wat maakt onze crisismanagement oefening uniek?

  • Onze trainers zijn specialisten en ervaringsdeskundigen op het gebied van crisismanagement
  • Er is geen goed of fout. We kijken naar wat als crisismanagementteam al goed gaat en wat nog beter kan
  • Medewerkers ontvangen praktische tips en tools waarmee ze in de praktijk aan de slag kunnen
  • Je ontvangt bekrachtigende en uitnodigende feedback om een nog effectiever CMT te worden.

Groepsgrootte voor de Crisismanagementteam (CMT) oefening

De minimale groepsgrootte is afhankelijk van de grootte van jullie crisismanagementteam.
Wij adviseren om te trainen met een groep van minimaal 5 tot maximaal 8 deelnemers.

Wat is de investering?

De investering is inclusief:
  • Trainer
  • Certificaat met geldigheid van 1 jaar na goede deelname en afronding van de oefening.

Eerder bekeken

Training omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag | basis
Intimidatie, agressie, discriminatie, ongewenst gedrag, kwetsende scheldpartijen. Allemaal vormen van grensoverschrijdend gedrag en helaas komt dit steeds vaker voor. Tijdens deze individueel te volgen cursus omgaan met agressie en ongewenst gedrag leer je professioneel handelen bij ongewenst, ongepast of zelfs agressief gedrag. Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers en gaat aan de slag met het herkennen van agressie en het ontmoedigen van ongewenst gedrag.
Basis Crisismanagement
Crisismanagement is een essentieel onderdeel geworden van moderne organisaties in een wereld waarin onvoorspelbaarheid en risico's voortdurend aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een brand waardoor een groot deel van uw pand niet meer gebruikt kan worden. Of als een bestuurder in kwaad daglicht komt te staan; ook al is dat nepnieuws.

Het is belangrijk dat je als organisatie weet wat te doen, want op een juiste manier handelen zorgt ervoor dat jouw bedrijfsactiviteiten zo goed mogelijk voortgezet kunnen worden. Versterk jouw organisatie in onvoorspelbare tijden en volg nu onze crisismanagement training.
Overvalpreventie
​De impact van een overval is enorm. Of het nu gaat om een overval op een winkel, een bank, een geldtransport of een benzinepomp, het effect op het slachtoffer en de klanten of omstanders is groot. Vaak zet een overval iemands leven emotioneel voor langere tijd op z’n kop. Daarnaast kan er sprake zijn van lichamelijk letsel omdat de daders de slachtoffers (soms zeer ernstig) mishandelen of verwonden. Elke overval is er daarom één te veel.  

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.