Bedrijfsveiligheid in de zorg

Samen zorgen voor een veilige(re) omgeving


In een omgeving waar zowel patiënten als medewerkers aanwezig zijn en regelmatig bezoek komt, is extra aandacht voor veiligheid geen overbodige luxe. Van medewerkers in de zorg worden dan ook andere taken verwacht dan van bijvoorbeeld medewerkers op een kantoor. Je hebt te maken met niet-zelfredzame mensen, die mogelijk verward of agressief gedrag vertonen. Mensen die in het geval van een calamiteit of crisis niet zomaar binnen drie minuten buiten staan.

“Veiligheid bereik je niet door muren te bouwen, maar door deuren te openen. Wij werken aan veiligheid voor jouw cliënten, medewerkers, bewoners en bezoekers.” - Eric Berkvens

Eric Berkvens

Branchemanager Zorg
E.: E.berkvens@bhv.nl
T.: 06 14 30 5007

Ongewenst gedrag in de zorg


Niet alleen fysieke veiligheid is in de zorg belangrijk, maar ook psychische veiligheid speelt een grote rol. Wist je bijvoorbeeld dat meer dan de helft van de mensen met een zorg-of welzijnsberoep vorig jaar één of meerdere keren te maken kreeg met ongewenst gedrag, zoals seksuele intimidatie of (verbale) agressie? Reden te meer om te zorgen voor een veilige omgeving voor zowel patiënten en bezoekers, als medewerkers.

Oplossingen voor jouw organisatie

Wij hebben veel ervaring in de zorgbranche. Ervaring die we graag met je delen. Al onze producten en programma’s hebben we daarom aangepast op de zorg. Qua inhoud en voorbeelden, maar ook op de manier waarop we de stof behandelen. Onze docenten zijn experts die precies weten wat de veiligheidsrisico’s voor jouw organisatie zijn. Op deze pagina hebben we een aantal geschikte trainingen op het gebied van ongewenst gedrag en crisismanagement voor jou geselecteerd. Toch liever ons complete cursusaanbod bekijken?
> Naar het complete aanbod

Omgaan met ongewenst gedrag

Grensoverschijdend gedrag van patiënten en bezoekers. Helaas krijg je er in de zorg regelmatig mee te maken. Vaak is het ook niet raar, mensen zijn in de war door hun ziekte, hebben pijn of zijn gefrustreerd door de situatie waar zij in zitten. Als medewerker in de zorg heb je er vaak begrip voor, maar dat betekent niet dat je het gedrag moet accepteren. Kadervorming is enorm belangrijk. Maar hoe pak je dat aan?
Wat doe jij tegen ongewenst gedrag?
> Wat ben je verplicht te regelen?
Ongewenst gedrag
Omgaan met ongewenst gedrag Basis
Patiënten die agressief gedrag vertonen, eisende bezoekers die bezoektijden negeren of snauwen tegen het personeel. Allemaal vormen van ongewenst gedrag dat steeds vaker voorkomt. Het lijkt er bij te horen, maar hoe ga je daar op een respectvolle, maar effectieve manier mee om?
 
Ongewenst gedrag
Omgaan met ongewenst gedrag Herhaling
Tijdens onze interactieve, praktijkgerichte herhalingscursus Ongewenst gedrag worden je kennis en vaardigheden kort opgefrist. Daarnaast kijken we hoe we je professionele houding verder kunnen ontwikkelen om zo ongewenst gedrag nog effectiever aan te pakken.
 
Ongewenst gedrag
Aanspreken op regels en procedures
Ben jij verantwoordelijk voor aanspreken van patiënten en bezoekers op en het navolgen van de regels en procedures van jouw organisatie? Dan kan het zijn dat je te maken krijgt met weerstand of zelfs verbale agressie. Wij geven je praktische handvatten om grip te krijgen op de situatie.
 

Crisismanagement

Weet jij wat je moet doen in het geval van een crisis? Om de bedrijfscontinuïteit tijdens een crisis te kunnen borgen moet je voorbereid zijn. Vooral als je te maken hebt met minder- of niet-zelfredzame personen. Een goede voorbereiding kan het verschil betekenen tussen leven en dood. Of je nu een beginnend Crisis Management Team hebt of al wat meer ervaren bent, wij ondersteunen je met diverse trainingen en workshops.
Crisismanagement
Crisismanagement training met casus
Je wil je dat je patiënten de zorg krijgen die zij nodig hebben. Ook tijdens een crisis. Dat vraagt om een goede voorbereiding. Maak kennis met de taken en verantwoordelijkheden van het Crisis Management Team en de verschillende fasen van een crisis. 
 
Crisismanagement
CRISISMANAGEMENT MET CRISISSIMULATIE
Heeft jouw organisatie al wat ervaring met crisismanagement? Met de training Crisismanagement met Crisissimulatie wordt jouw CMT aan de hand van een realistische simulatieoefening geconfronteerd met een calamiteit. Ben jij er klaar voor?
 
Crisiscommunicatie
CRISISCOMMUNICATIE & SOCIAL MEDIA
Tijdens een crisis is snelle, heldere communicatie van belang. Doe je dit niet? Dan loop je de kans de regie te verliezen en wordt de crisis ook een mediacrisis. Dat kan leiden tot verkeerde beeldvorming. Na de training Crisiscommunicatie weet je precies wat je wel of juist niet moet doen.
 

BHV.NL

Veiligheidstrainingen.nl is onderdeel van BHV.NL. ​Net als Veiligheidstrainingen.nl richt BHV.NL zich op het vergroten van de veiligheid in Nederlandse bedrijven. Hier komt namelijk heel wat bij kijken. Vanuit wet- en regelgeving worden eisen gesteld aan hoe jouw organisatie met bedrijfsveiligheid en bedrijfshulpverlening omgaat. Daarnaast heb je misschien zelf ambities om de veiligheid in jouw organisatie te vergroten. BHV.NL helpt je daarbij door jouw medewerkers op te leiden voor onder andere bedrijfshulpverlening (BHV)EHBO en andere cursussen die bijdragen aan veilig werken. Ook biedt BHV.NL cursussen en workshops gericht op de zorg aan, zoals de workshop evacuatiestoel en de workshop hulpverlening aan bed
Al lijkt de bedrijfsveiligheid van je zorginstelling nog zo op orde. Het kan altijd mis gaan. En dan? Wat doe je als blijkt dat kennis alleen niet voldoende is?
> Ontdek het inspirerende verhaal van Zorggroep Ter Weel 

HOE VEILIG IS JOUW ORGANISATIE?

Ben jij op zoek naar meer inspiratie om de bedrijfsveiligheid van jouw organisatie te vergroten? Vraag dan gratis het BHV Helden magazine aan. Een magazine vol met innovaties, klantcases en een overzicht van de volledige product en dienstverlening van Veiligheidstraingingen.nl en BHV.NL. Alles op het gebied van bedrijfsveiligheid en bedrijfshulpverlening dus!

Laat je inspireren!
 

Advies & begeleiding

Ons brancheteam Zorg is specialist in wat er zoal komt kijken bij het organiseren van veiligheid in de zorg. Kom je er zelf niet uit en wil je graag advies? Of besteed je het regelen van de bedrijfsveiligheid van jouw organisatie graag uit aan iemand die er verstand van heeft? In overleg is veel mogelijk. Wij passen ons graag aan jouw wensen aan.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 8446 595
Bel ons terug
.
Veiligheidstrainingen maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om jou een optimale bezoekerservaring te bieden, om je relevante advertenties aan te bieden en om jouw surfgedrag te meten. Met deze cookies kunnen Veiligheidstrainingen en met Veiligheidstrainingen samenwerkende derden jouw internetgedrag binnen deze website volgen. Zodoende kan Veiligheidstrainingen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via sociale media. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie.
Cookies uitschakelen