Omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag voor leidinggevenden en managers
De inhoud van de cursus
Je leert onder andere wat de meerwaarde is van beleid en hoe je op professionele wijze een beschuldigde medewerker kan aanspreken. Maar ook niet onbelangrijk: hoe je ervoor zorgt dat zowel de melder als de beschuldigde eerlijk worden behandeld in het proces. Tijdens de training gaan we veel oefenen. Onze trainer behandelt de volgende onderwerpen:
- Leiderschap bij escalatie
- Juridische richtlijnen en wetgeving
- Beleid en de meerwaarde voor de organisatie
- Conflicthantering
- Vormen van agressie die kunnen voorkomen binnen het team
- Feedback geven
Dag 2 - Oefenen met een trainingsacteur
Een belangrijk onderdeel van deze cursus is het oefenen met praktijksituaties. Om die reden werken we met een professioneel trainingsacteur. Door realistische situaties na te bootsen kunnen leidinggevenden en managers gespreksvaardigheden en aangeleerde technieken direct toepassen en oefenen. Oefenen in een veilige omgeving geeft ruimte om te leren van fouten en helpt bij het creëren van zelfvertrouwen. Gezamenlijk reflecteren, zorgt inzicht in eigen handelen en groei. Zo weten deelnemers na deze cursus met vertrouwen en zekerheid te handelen.
Voor wie is deze cursus geschikt?
Wat levert het op?
- met effectieve communicatieve vaardigheden ongewenst gedrag te voorkomen;
- vroegtijdige signalen van ongewenst gedrag te herkennen en hierop in spelen om escalatie te voorkomen;
- professioneel en met vertrouwen te reageren op signalen van ongewenst gedrag binnen het team of de organisatie;
- met inzicht in wet- en regelgeving juridisch correcte keuzes te maken bij incidenten;
- het beleid rondom agressie en ongewenst gedrag te begrijpen en weten ze hoe dit van pas komt in het team of de organisatie.