Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
Financiële gevolgen
De motivatie van een winkeldief
Dit is allemaal winkeldiefstal
- Het klassiek zakkenrollen
Dieven die producten in zakken of tassen verstoppen. Dat kan gebeuren met zowel kleine artikelen als grotere items. Aluminiumfolie wordt soms door dieven aan de binnenkant van de tas gestopt. Dit met het doel om te voorkomen dat de detectoren afgaan zodra ze door de poortjes lopen. - Verwijderen van verpakkingen
Producten uit de verpakking halen om op die manier de beveiliging te omzeilen. Zo verwijderen dieven de beveiligingssticker. Dat doen ze bijvoorbeeld bij elektronica, parfums of andere waardevolle artikelen. - De wisseltruc
Prijskaartjes of -stickers van artikelen omruilen met die van een goedkoper item en vervolgens proberen af te rekenen. Hierdoor betalen dieven minder dan de daadwerkelijke prijs. - Afleidingstechnieken
In een grote groep een winkel binnenkomen of rumoer maken om de aandacht van het winkelpersoneel af te leiden en vervolgens toe te slaan. - Zelf scannen of toch niet?
Artikelen bij de zelfscan bewust niet scannen. - Producten beschadigen
Het doelbewust schade toebrengen aan een product en vervolgens aan de kassa zeggen dat ze het wel willen kopen mét korting. - Producten retourneren
Met oude kassabonnen of zelfs zonder kassabon proberen een product te retourneren dat ze nooit bij jou hebben gekocht of misschien nét uit de winkel hebben geplukt. - Kledingwissel
Kledingstukken aantrekken onder eigen kleding. Of nieuwe kleding aandoen en oude kleding achterlaten.
Jouw medewerkers kunnen winkeldiefstal voorkomen
- verschillende vormen van ongewenst winkelgedrag te signaleren
- adequaat te handelen en winkeldieven te ontmoedigen
- problemen te voorkomen
- escalatie te beperken
Dit helpt om financiële gevolgen te voorkomen. Maar ook is het fijn voor medewerkers zelf. Het geeft ze namelijk een gevoel van veiligheid en zekerheid, als ze weten hoe ze met potentiële dieven en verdachte situaties moeten omgaan. Voorkomen is altijd beter dan achteraf ingrijpen. Met de juiste training en betrokkenheid, kunnen jouw medewerkers een veilige en winstgevende winkelomgeving creëren. Zelfs wanneer de drukte het hoogtepunt bereikt!
Aan de slag met winkeldiefstalpreventie
- hoe ze verschillende vormen van ongewenst winkelgedrag herkennen;
- hoe ze ongewenst winkelgedrag kunnen corrigeren;
- hoe ze hun eigen stress- of agressiereactie kunnen reduceren;
- hoe ze een speciaal ontwikkelde aanspreekwijze gebruiken.
CBS, 2023
RTL Nieuws, 2023: Hoogste aantal winkeldiefstallen in elf jaar tijd
VNO-NCW, 2019
Lees meer
-
Crisismanagement: 10 veelgehoorde excuses en waarom ze niet kloppenEen crisis komt altijd onverwachts. Toch wachten veel organisaties tot het écht misgaat voordat ze werk maken van crisismanagement. “Het gebeurt hier toch niet.” “We hebben geen tijd.” “Daar zijn anderen voor.” Herkenbaar? Dan ben je niet de enige. Maar deze excuses zijn gevaarlijk en maken je organisatie extra kwetsbaar als het erop aankomt. We zetten de meest gehoorde redenen op een rij, en leggen uit waarom ze je juist nú aan het denken moeten zetten.
-
Weerstand tegen sociale veiligheid? 10 redenen ontkrachtIn veel organisaties heerst nog steeds de gedachte dat sociale veiligheid vanzelfsprekend is of zelfs overdreven. "Daar moet je tegen kunnen" of "daar hebben wij geen budget voor". Deze uitspraken komen veel vaker voor dan we zouden willen. Maar sociale veiligheid is geen bijzaak. Het is essentieel voor het welzijn van medewerkers én een serieuze verplichting. De Arbowet stelt namelijk dat werkgevers verplicht zijn om een sociaal veilige werkomgeving te bieden. Maar waarom is er dan toch vaak weerstand om hier actief mee aan de slag te gaan? We ontkrachten de meest gehoorde redenen.
-
Microagressie op de werkvloerEen opmerking met een glimlach. Een ‘grapje’ tussendoor. Een compliment dat geen compliment blijkt, of een vraag die aanvoelt als een oordeel. Microagressie is zelden grof of luid. Juist omdat het zo subtiel is, valt het vaak niet op en wordt het des te lastiger om er iets van te zeggen. Maar de impact? Die is er wel degelijk.
-
Oefenen in een crisisruimte: een veilige leeromgeving voor levensechte drukIn een crisissituatie kan elke seconde het verschil maken. Het vermogen om snel en doordacht te reageren, zonder paniek, is van cruciaal belang. Maar hoe weet je of jouw team echt voorbereid is op zo'n situatie? Het antwoord is simpel: door te oefenen. En niet zomaar oefenen, maar in een realistische, gecontroleerde omgeving. In een speciaal ingerichte crisisruimte kun je de druk ervaren die hoort bij een echte crisis. Dit maakt oefenen in een crisisruimte van onschatbare waarde. We delen hier 5 voordelen.
-
6 ontwikkelingen die invloed hebben op sociale veiligheidSociale veiligheid op de werkvloer is geen vast gegeven. De wereld verandert razendsnel en organisaties moeten meebewegen. Demografische ontwikkelingen, technologische innovaties en geopolitieke verschuivingen hebben allemaal impact op hoe we omgaan met veiligheid en welzijn op het werk. Welke trends spelen een rol en hoe kun je als organisatie hierop inspelen? We zetten een aantal ontwikkelingen kort en bondig voor jou op een rij!
-
Aanspreken op ongewenst gedrag: de rol van leidinggevendenEen klant behandelt een medewerker denigrerend. Een leverancier zet op intimiderende wijze een collega onder druk. Of je receptionist krijgt ongevraagde ‘complimenten’ van een vaste bezoeker. Als leidinggevende heb je niet altijd invloed op het gedrag van derden, maar wél op hoe je hiermee omgaat. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich veilig voelen op de werkvloer? En hoe grijp je in zonder de situatie te laten escaleren?
-
De-escalerend werken bij agressie: zo houd je de situatie onder controleAgressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die boos wordt omdat hij te lang moet wachten, een patiënt die gefrustreerd is over een behandeling, of een collega die zijn irritatie niet onder controle houdt. Vooral in sectoren als zorg (29,6%) en horeca (20%) krijgen medewerkers regelmatig te maken met ongewenst gedrag (NEA, 2023). Maar ook in andere sectoren zoals handel, onderwijs en bij de overheid ervaren werknemers ongewenst gedrag, variërend van frustratie-uitbarstingen tot verbale bedreigingen. Hoe ga je hiermee om zonder dat de situatie escaleert? Het antwoord ligt in de-escalerend handelen.
-
10 vormen van agressie op de werkvloerAgressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die scheldend de winkel verlaat, een collega die subtiel manipuleert of een leidinggevende die dreigt met ontslag als je niet doet wat hij wil; het zijn allemaal vormen van agressie. En niet alleen de vorm van agressie kan verschillen, maar ook de aard ervan. Daar kun je meer over lezen in ons artikel over frustratie agressie, witteboorden agressie en instrumentele agressie.
-
Hoe spreek je een collega aan op ongewenst gedrag?Een veilige werkomgeving begint bij respectvol gedrag. Maar wat als een collega grensoverschrijdend of ongewenst gedrag vertoont? Denk aan kleinerende opmerkingen, ongepaste grappen, lastig gedrag of pesterijen. Veel mensen vinden het lastig om zoiets uit te spreken uit angst voor een negatieve reactie of het schaden van de werkrelatie. Het kan spannend zijn om dit gesprek aan te gaan. Toch is het belangrijk om het bespreekbaar te maken. Hoe pak je dit op een effectieve én respectvolle manier aan?