Agressie en intimidatie als werkrisico: 3 op de 10 medewerkers bij de overheid getroffen
Cijfers die schreeuwen om verandering
- 28% ervaarde verbale agressie zoals schelden of discriminerende opmerkingen
- 16% werd bedreigd of geïntimideerd
- 2% maakte fysieke agressie mee, zoals duwen of slaan
Acht op de tien slachtoffers kregen niet één, maar meerdere keren te maken met agressie of intimidatie. 86% van de medewerkers en 81% van de ambtsdragers werd meerdere keren getroffen. Vrouwelijke medewerkers werden bovendien vaker geraakt (31%) dan hun mannelijke collega’s (24%). Dit geldt ook voor ambtsdragers: 55% van de vrouwelijke volksvertegenwoordigers ervaarde agressie, tegenover 37% van de mannelijke ambtsdragers.
Agressie in publieke dienstverlening heeft een prijs
- 60% van de medewerkers en 65% van de politieke ambtsdragers ervaart negatieve gevolgen zoals minder werkplezier, de manier waarop ze hun werk doen of mentale klachten
- 1 op de 10 overweegt te stoppen met het werk
- 21% van de medewerkers en 7% van de politieke ambtsdragers zegt dat het risico op agressie invloed heeft op de beslissingen die zij nemen
Agressie en intimidatie hoort niet bij je overheidsfunctie
Bescherm medewerkers in de publieke sector
Wat kun je doen tegen agressie op het werk?
- Zorg voor structurele training in omgaan met ongewenst gedrag
- Laat medewerkers oefenen met realistische scenario's
- Bespreek incidenten actief, en maak melden laagdrempelig
Basistraining omgaan met agressie: veilig werken in de publieke sector
- Vormen van agressie herkennen (zoals frustratie-agressie of doelgerichte agressie)
- Effectief reageren en de-escalerend communiceren, mét behoud van de relatie
- Grenzen stellen en professioneel blijven onder druk
- Ervaringen uitwisselen en oefenen met een trainingsacteur
Veilig werken bij de overheid
Wil je advies over de aanpak van agressie op de werkvloer? Of samen met ons een passende training neerzetten voor je medewerkers? Neem contact op met Veiligheidstrainingen.nl. Samen zorgen we voor veiligheid in de publieke sector.
Lees meer
-
Sociale veiligheid op de werkvloer: wat ons onderzoek van 2025 laat zienEen veilige werkvloer is niet alleen een wettelijke verplichting onder de Arbowet, maar ook cruciaal voor het welzijn en de motivatie van medewerkers. Sociale veiligheid betekent dat iedereen zich gerespecteerd en beschermd voelt, vrij van intimidatie, discriminatie, pesten of andere vormen van ongewenst gedrag. Wanneer die veiligheid ontbreekt, kunnen de gevolgen groot zijn: stress, minder werkplezier en zelfs lichamelijke klachten. -
Campagne Denk vooruit! Dit zijn de learnings van EO-programma Black-outIn Nederland zijn we gewend dat stroom, water en internet altijd beschikbaar zijn, maar tijdens een noodsituatie kan dit plotseling wegvallen en kan het even duren voordat hulpdiensten ter plaatse zijn. Daarom is het belangrijk dat iedereen, van overheid tot bewoners, weet hoe je je kunt voorbereiden op onverwachte uitval. Op 17 november vond de landelijke actiedag Nederland valt uit! plaats, onderdeel van de nieuwe campagne Denk vooruit, waarbij Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), de Rijksoverheid en andere organisaties aandacht vragen voor het belang van voorbereid zijn. -
Nieuw bij elke training: het Veiligheidstrainingen.nl notitieboekWelke training je bij Veiligheidstrainingen.nl ook volgt, ons doel is natuurlijk om jou waardevolle kennis en vaardigheden aan te leren waar je in de praktijk ook écht wat mee kan. Of het nu gaat om het omgaan met ongewenst gedrag, het ontmoedigen van een winkeldief of ingrijpen tijdens een bedrijfscrisis. Om jouw leerproces nog meer te ondersteunen, hebben we nu iets nieuws! Vanaf november ontvang je bij elke cursus een Veiligheidstrainingen.nl notitieboek. En dat is niet een standaard notitieboek met lijntjes. -
Nieuwe en vernieuwde trainingen: Leer omgaan met én voorkom ongewenst gedrag.Het is september en dat betekent dat wij nieuwe en vernieuwde cursussen lanceren. Ons trainingsaanbod voor preventie en het omgaan met ongewenst gedrag breiden we uit met twee gloednieuwe trainingen. Zo sluiten we nog beter aan op de behoeften van onze cursisten. Daarnaast heeft onze instructeursopleiding Omgaan met Agressie en Ongewenst gedrag een flinke update gekregen. In dit nieuwsbericht lees je in een notendop wat er nieuw is en is veranderd. -
Grijs gebied op de werkvloer: Dit vindt Nederland écht ongepastHoe ver mag je gaan op de werkvloer? Wanneer is een grap nog grappig en wanneer wordt het ongemakkelijk? We vroegen ruim 1.500 Nederlanders hoe zij vijftien werksituaties beoordelen en de resultaten laten zien dat grenzen lang niet zo duidelijk zijn als we denken.
Voor de één is een knuffel een warm gebaar, voor de ander voelt het ongemakkelijk. Hetzelfde geldt voor koosnaampjes, opmerkingen over uiterlijk of informeel afspreken buiten werktijd. En juist in die verschillen schuilt het spanningsveld: wat jij als onschuldig ervaart, kan voor een ander grensoverschrijdend gedrag zijn. -

-
NEA 2024: ongewenst gedrag op het werk blijft hardnekkig probleem“Als jij me nú niet helpt, weet ik je te vinden.” Zomaar een uitspraak waar een medewerker in de zorg, de overheid of het onderwijs mee geconfronteerd kan worden. Ongewenst gedrag, van intimidatie tot pesten en agressie, komt nog altijd veel voor op de Nederlandse werkvloer. Dat blijkt opnieuw uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) 2024 van TNO en CBS, die zij uitvoerden in samenwerking met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en publiceerden in mei 2025. De enquête werd ingevuld door bijna 65.000 werknemers. De cijfers? Die zijn alarmerend constant. Én hoog. Tijd voor actie. -
Onderzoek ervaringen van cursisten na deelname cursus Omgaan met ongewenst gedragOm meer inzicht te krijgen in ongewenst gedrag op de werkvloer, hebben wij een onderzoek uitgevoerd onder onze cursisten. We willen beter begrijpen waarom zij de training volgen, uit welke sectoren zij komen, welke vormen van ongewenst gedrag zij ervaren en hoe vaak dit voorkomt. Daarnaast onderzoeken we hoe onze training wordt ervaren en of de geleerde technieken daadwerkelijk toepasbaar en effectief zijn in de praktijk. Zo kunnen wij onze dienstverlening blijven verbeteren. -


