Sociale veiligheid in de bouwsector

Het spreekt voor zich dat werken in de bouw risico’s met zich meebrengt. Op de bouwplaats werken mensen met zware machines, op hoogte en onder tijdsdruk. Dat zijn omstandigheden waarin een klein moment van onoplettendheid grote gevolgen kan hebben. Minder vanzelfsprekend is dat gedrag vaak de oorzaak is van incidenten. Een onbewuste routine, een ‘dat doe ik altijd zo’ houding of het niet durven aanspreken van een collega kan het verschil maken tussen veilig en onveilig werken.

Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan bewustwording en communicatie op de bouwplaats. Hoe spreek je elkaar aan op het naleven van veiligheidsregels zonder dat het tot irritatie leidt? En hoe ga je om met weerstand als iemand zich aangesproken voelt?

Onze trainers kennen de bouw van binnenuit. Ze weten hoe de dynamiek op de bouwplaats werkt, waar spanning kan ontstaan en hoe je met elkaar het gesprek over veiligheid op een praktische manier voert. Samen zorgen we ervoor dat veiligheid niet alleen een verplichting is, maar een gedeelde verantwoordelijkheid.

Omgaan met ongewenst gedrag en agressie

Grensoverschijdend gedrag van omstanders of collega's onderling. Helaas krijg je er in de bouw regelmatig mee te maken. Het komt vaak voort uit frustratie, een hoge werkdruk of een vervelende privésituatie. Vaak snap je wel redelijk waar het gedrag vandaan komt, maar dat betekent niet dat je het gedrag moet accepteren. Kadervorming is enorm belangrijk. Maar hoe pak je dat aan?
Wat ben je verplicht te regelen?
Omgaan met ongewenst gedrag Basis
Ongewenst gedrag
Uitgescholden of beledigd worden, bedreigingen en zelfs fysiek geweld van omstanders of collega's onderling. Allemaal vormen van ongewenst gedrag dat steeds vaker voorkomt. Maar hoe ga je daar op een effectieve manier mee om?
 
Omgaan met ongewenst gedrag Herhaling
Ongewenst gedrag
Tijdens onze interactieve, praktijkgerichte herhalingscursus Ongewenst gedrag worden je kennis en vaardigheden kort opgefrist. Daarnaast kijken we hoe we je professionele houding verder kunnen ontwikkelen om zo ongewenst gedrag nog effectiever aan te pakken.
 
Ongewenst gedrag
Gesprekstechnieken
Leer de juiste gesprekstechnieken toepassen tijdens bijzondere en onverwachte situaties. Dit draagt bij aan een veilige en prettige leer- en werkomgeving voor iedereen. Door de juiste gesprektechnieken te hanteren krijg je grip op het gesprek en kun je verandering teweeg brengen.  
 
Bouwbedrijf Aan de Stegge Twello streeft naar een bouwplaats die voor iedereen veilig is én voelt. Daarbij kijkt het bedrijf niet alleen naar fysieke beschermingsmiddelen, maar ook naar gedrag en communicatie. De mentale weerbaarheidstraining van Veiligheidstrainingen.nl hielp Aan de Stegge Twello om een volgende stap te zetten richting deze veilige en inclusieve werkplek.

> Lees het verhaal van Aan de Stegge Twello
Heb je ook gedacht aan crisismanagement?

Ons aanbod:



 
Een crisis op de bouwplaats kan een ernstige verstoring van de werkzaamheden veroorzaken en het vermogen van een organisatie om normaal te functioneren ernstig in gevaar brengen. Deze verstoringen kunnen onverwachts optreden en variëren van ongevallen met personeel, materiaal- of machinedefecten tot verstoringen in de planning of onverwachte weersomstandigheden. Ook grotere incidenten, zoals brand of constructiefouten, kunnen een flinke impact hebben.

Elke bouworganisatie, groot of klein, krijgt te maken met specifieke uitdagingen en risico’s. Het vermogen om adequaat te reageren op een crisis kan het verschil maken tussen een tijdelijke verstoring en langdurige gevolgen voor projecten, medewerkers en veiligheid op de werkplaats. 

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.