25 jaar ervaring in veiligheidstrainingen: 'Als je er wat van zegt, wordt het alleen maar erger'

Wist je al dat Veiligheidstrainingen.nl onderdeel is van BHV.NL? Net als Veiligheidstrainingen.nl richt BHV.NL zich op het vergroten van de veiligheid in Nederlandse bedrijven. Waar bij BHV.NL de focus ligt op veiligheidsrisico's binnen je bedrijf, focust Veiligheidstrainingen.nl zich op veiligheidsrisico's buiten je bedrijf. 
We spraken met Michiel Meijer om hier meer over te vertellen. Michiel heeft de afgelopen 25 jaar duizenden mensen getraind beter om te gaan met agressie en ongewenst gedrag. Mensen uit de horeca, zorg, retail en het onderwijs. Politieagenten en verkeersregelaars. Ambulancepersoneel en portiers bij discotheken. Als er iemand is die moet weten hoe het gaat met de agressie en ongewenst gedrag in ons land, is hij het wel. 

Mensen hebben vaak het gevoel dat de maatschappij onveiliger wordt en er steeds meer agressie is. Op social media zijn de scheldpartijen niet van de lucht, bushokjes zijn hufterproef gemaakt en op steeds meer plaatsen hangen bewakingscamera’s. Sommigen durven ’s avonds niet meer alleen over straat en anderen houden hun hart vast bij verhalen over tbs’ers die op proefverlof mogen.
 
Michiel Meijer
Docent veiligheidstrainingen.nl 

Agressie is van alle tijd, maar korte lontjes en hufterigheid nemen toe

Michiel Meijer: ‘Agressie is van alle tijden. Het kwam in de Middeleeuwen al voor. Wat dat betreft dus niets nieuws. Wat wel nieuw is, zijn de social media waardoor alles veel eerder bij een veel grotere groep mensen bekend is. Bovendien hebben de social media en de digitalisering de mensen verwend: alles is overal direct te bestellen en binnen een dag in huis. Dat verwachten de mensen nu ook van de maatschappelijke dienstverlening: van de gemeente, de woningbouwcoöperatie, de zorginstellingen. Mensen hebben geen geduld meer: als ze iets aanvragen of nodig hebben, vinden ze dat ze er recht op hebben dat het direct geleverd wordt. Alles moet nu. En het gebruik van drugs is enorm toegenomen, het is ieder weekend raak: MDMA, XTC, GHB, al dan niet in combinatie met drank: het maakt mensen dol, niet voor rede vatbaar en bij GHB ook nog eens beresterk. Dat excessieve drugsgebruik is vaak de oorzaak van het geweld tegen hulpverleners.’

‘Wat ook toegenomen is, is het gevoel bij veel mensen dat de maatschappij aan het verruwen is. De moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh, de angst dat je niets meer mag zeggen over wangedrag omdat je anders een mes tussen je ribben krijgt, de moorden in het criminele milieu, bedreigingen op twitter, korte lontjes en grote bekken, het draagt allemaal bij aan dat gevoel.

Er is veel frustratieagressie. Een op de drie Amsterdammers heeft last van zijn buren. De zorg is tegenwoordig anders ingeregeld waardoor veel verwarde mensen, drugs- en drankverslaafden, demente ouderen en eenzame mensen niet opgevangen worden, maar thuis moeten blijven wonen. Ook als dat eigenlijk niet meer kan. Door de bezuinigingen in bijvoorbeeld de thuiszorg krijgen mensen soms de hulp niet die ze denken nodig te hebben. Dat kan leiden tot agressief gedrag naar de mensen van de gemeente die dit slechte nieuws komen brengen. En vaak zijn dat dan niet eens de ouderen zelf, maar de kinderen die hun frustratie niet voor zich kunnen houden. Gemeentes laten hun medewerkers nu preventief trainen om met dit gedrag om te gaan.’

Situaties in sommige branches zijn veranderen

‘Ook andere organisaties laten hun mensen vaker trainen: niet zozeer omdat de agressie toeneemt, wel omdat er - nu het economisch goed gaat - weer geld voor is. En omdat in sommige branches de situaties veranderd zijn. Zo zijn bij bepaalde horecazaken de openingstijden verruimd: ze zijn 24 uur per dag open. Dan krijg je ‘s avonds en ’s nachts te maken met klanten die onder invloed zijn van drank en drugs. Of met grote groepen voetbalsupporters die gefrustreerd zijn omdat hun club verloren heeft. Het is fantastisch om te zien hoe krachtig en vooral ook veerkrachtig mensen zijn. Hoe snel ze leren hun eigen grenzen te bewaken en op een adequate manier met lastig gedrag om te gaan. Het is prachtig dat ze na zo’n training weten: ik kan het, ik mag het, ik durf het. Dat zorgt voor zelfvertrouwen en plezier in het werk.

In de zorg zie ik dat andere religies andere gebruiken hebben en dat dat soms leidt tot lastige situaties die prima te handelen zijn als je op die situaties bent voorbereid en een Plan van aanplak hebt. Bij (van oorsprong) buitenlandse patiënten komen soms wel 60 tot 70 familieleden en vrienden tegelijk op bezoek. Onverstoorbaar vasthouden aan maximaal twee bezoekers per zieke zoals bij alle anderen, werkt niet. Dat leidt alleen maar tot frustratie en agressie. Wat wel werkt, is tijdig de beveiliging inschakelen die een familiekamer regelt, en een bezoekschema maakt. Een goed Plan van aanpak dus, waarin je vastlegt wat je voor, tijdens en na zo’n lastige situatie doet. Ook voor dit soort zaken denken we bij Veiligheidstrainigen.nl met onze klanten mee. Ook preventief.’

Meer eigenwaarde en weer plezier in het werk

‘Omdat we vaak al lang bij dezelfde organisaties trainen, horen we vaak dat onze trainingen en aanpak werken. Zeker als het integraal wordt opgepakt, als iedereen getraind is en zich aan de afspraken houdt. Je ziet de eigenwaarde groeien en het plezier in het werk terugkomen. Daar doe je het voor, ja.’ 

Meer weten of interesse?

Al onze trainingen stemmen we af op de specifieke wensen en behoeften van jouw organisatie. Ligt de behoefte vooral op het vlak van preventie of juist op acuut handelen? Of is er vooral training op het vlak van nazorg nodig? Samen bepalen we wat nodig is om te zorgen voor veilige(re) omgeving voor zowel werknemers, als klanten.

Lees meer

  • Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Wat is grensoverschrijdend gedrag?
  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.
  • Gids voor een sociaal veilige werkplek
    Gids voor een sociaal veilige werkplek
    In dit e-book vind je essentiële informatie en praktisch advies voor een sociaal veilige werkomgeving. We streven in deze tijd naar werkplekken waarin we ons gerespecteerd, beschermd en gewaardeerd voelen. Daarom voorzien we je van waardevolle inzichten en praktische tips om de gezondheid en veiligheid van je medewerkers te waarborgen. Gebruik de kennis en tools voor een positieve cultuurverandering!
  • gehandicaptenzorg
    Veilig werken in de gehandicaptenzorg
    Veiligheid heeft verschillende aspecten. Ken jij oorzaken van verstikking, bijvoorbeeld? Is jouw EHBO-kennis up-to-date? Voel jij je weerbaar op je werk? Maar ook: waar in het woonzorgcentrum parkeer je veilig een scootmobiel? Want hoe zit het ook al weer met de brandveiligheid van de accu? In dit artikel komen verschillende fysieke en sociale aspecten van veiligheid aan de orde.
  • Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Familieleden van ouderen vertonen soms grensoverschrijdend gedrag. Frustratie, schelden tegen zorgverleners en bemoeizuchtigheid zijn hier voorbeelden van. Zorgmedewerkers kunnen hier klachten van ervaren, met uiteindelijk ook mentale overbelasting en ziekmelding tot gevolg. Agressie en ongewenst gedrag in de zorg komt te vaak voor. Zorgverleners willen weerbaarder zijn.  
  • Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstal: één van de grootste ergernissen van winkeliers. Van jou ook? Begrijpelijk, want je loopt er een hoop geld door mis. Nog meer dan de meeste mensen denken! Gelukkig kun je je erop voorbereiden en diefstal voorkomen, in elke periode van het jaar. Met winkeldiefstalpreventie en goed opgeleide medewerkers.
  • Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Docenten in het basisonderwijs hebben de taak om jonge leerlingen te begeleiden en te onderwijzen. In dat werk krijgen zij soms te maken met ongewenst gedrag van ouders. Dit gedrag kan variëren van overmatige kritiek tot ongepaste betrokkenheid bij schoolwerk. Om een veilige en ondersteunende leeromgeving te behouden, is het belangrijk dat docenten weten hoe ze effectief kunnen omgaan met deze uitdagingen. In dit artikel verkennen we de verschillende vormen van ongewenst gedrag van ouders in het basisonderwijs en delen we tips om hier goed mee om te gaan.
  • Zo ga je om met gefrustreerde patiŽnten in de apotheek
    Zo ga je om met gefrustreerde patiŽnten in de apotheek
    Als apotheker of als apothekersassistent zie je jaarlijks duizenden patiënten. Meestal heb je een probleemloos gesprek met patiënten die gewoon hun medicijnen ophalen. Maar soms heb je te maken met patiënten die zich onredelijk gedragen als ze niet krijgen wat ze verwachten. Ze worden boos, ze gaan schelden, ze intimideren je. Hoe kun je je staande houden in dat soort situaties? In dit artikel lees je hoe je kunt opstellen in een aantal lastige situaties en hoe je je eigen gedrag kunt oefenen.  

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.