25 jaar ervaring in veiligheidstrainingen: 'Als je er wat van zegt, wordt het alleen maar erger'

Wist je al dat Veiligheidstrainingen.nl onderdeel is van BHV.NL? Net als Veiligheidstrainingen.nl richt BHV.NL zich op het vergroten van de veiligheid in Nederlandse bedrijven. Waar bij BHV.NL de focus ligt op veiligheidsrisico's binnen je bedrijf, focust Veiligheidstrainingen.nl zich op veiligheidsrisico's buiten je bedrijf. 
We spraken met Michiel Meijer om hier meer over te vertellen. Michiel heeft de afgelopen 25 jaar duizenden mensen getraind beter om te gaan met agressie en ongewenst gedrag. Mensen uit de horeca, zorg, retail en het onderwijs. Politieagenten en verkeersregelaars. Ambulancepersoneel en portiers bij discotheken. Als er iemand is die moet weten hoe het gaat met de agressie en ongewenst gedrag in ons land, is hij het wel. 

Mensen hebben vaak het gevoel dat de maatschappij onveiliger wordt en er steeds meer agressie is. Op social media zijn de scheldpartijen niet van de lucht, bushokjes zijn hufterproef gemaakt en op steeds meer plaatsen hangen bewakingscamera’s. Sommigen durven ’s avonds niet meer alleen over straat en anderen houden hun hart vast bij verhalen over tbs’ers die op proefverlof mogen.
 
Michiel Meijer
Docent veiligheidstrainingen.nl 

Agressie is van alle tijd, maar korte lontjes en hufterigheid nemen toe

Michiel Meijer: ‘Agressie is van alle tijden. Het kwam in de Middeleeuwen al voor. Wat dat betreft dus niets nieuws. Wat wel nieuw is, zijn de social media waardoor alles veel eerder bij een veel grotere groep mensen bekend is. Bovendien hebben de social media en de digitalisering de mensen verwend: alles is overal direct te bestellen en binnen een dag in huis. Dat verwachten de mensen nu ook van de maatschappelijke dienstverlening: van de gemeente, de woningbouwcoöperatie, de zorginstellingen. Mensen hebben geen geduld meer: als ze iets aanvragen of nodig hebben, vinden ze dat ze er recht op hebben dat het direct geleverd wordt. Alles moet nu. En het gebruik van drugs is enorm toegenomen, het is ieder weekend raak: MDMA, XTC, GHB, al dan niet in combinatie met drank: het maakt mensen dol, niet voor rede vatbaar en bij GHB ook nog eens beresterk. Dat excessieve drugsgebruik is vaak de oorzaak van het geweld tegen hulpverleners.’

‘Wat ook toegenomen is, is het gevoel bij veel mensen dat de maatschappij aan het verruwen is. De moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh, de angst dat je niets meer mag zeggen over wangedrag omdat je anders een mes tussen je ribben krijgt, de moorden in het criminele milieu, bedreigingen op twitter, korte lontjes en grote bekken, het draagt allemaal bij aan dat gevoel.

Er is veel frustratieagressie. Een op de drie Amsterdammers heeft last van zijn buren. De zorg is tegenwoordig anders ingeregeld waardoor veel verwarde mensen, drugs- en drankverslaafden, demente ouderen en eenzame mensen niet opgevangen worden, maar thuis moeten blijven wonen. Ook als dat eigenlijk niet meer kan. Door de bezuinigingen in bijvoorbeeld de thuiszorg krijgen mensen soms de hulp niet die ze denken nodig te hebben. Dat kan leiden tot agressief gedrag naar de mensen van de gemeente die dit slechte nieuws komen brengen. En vaak zijn dat dan niet eens de ouderen zelf, maar de kinderen die hun frustratie niet voor zich kunnen houden. Gemeentes laten hun medewerkers nu preventief trainen om met dit gedrag om te gaan.’

Situaties in sommige branches zijn veranderen

‘Ook andere organisaties laten hun mensen vaker trainen: niet zozeer omdat de agressie toeneemt, wel omdat er - nu het economisch goed gaat - weer geld voor is. En omdat in sommige branches de situaties veranderd zijn. Zo zijn bij bepaalde horecazaken de openingstijden verruimd: ze zijn 24 uur per dag open. Dan krijg je ‘s avonds en ’s nachts te maken met klanten die onder invloed zijn van drank en drugs. Of met grote groepen voetbalsupporters die gefrustreerd zijn omdat hun club verloren heeft. Het is fantastisch om te zien hoe krachtig en vooral ook veerkrachtig mensen zijn. Hoe snel ze leren hun eigen grenzen te bewaken en op een adequate manier met lastig gedrag om te gaan. Het is prachtig dat ze na zo’n training weten: ik kan het, ik mag het, ik durf het. Dat zorgt voor zelfvertrouwen en plezier in het werk.

In de zorg zie ik dat andere religies andere gebruiken hebben en dat dat soms leidt tot lastige situaties die prima te handelen zijn als je op die situaties bent voorbereid en een Plan van aanplak hebt. Bij (van oorsprong) buitenlandse patiënten komen soms wel 60 tot 70 familieleden en vrienden tegelijk op bezoek. Onverstoorbaar vasthouden aan maximaal twee bezoekers per zieke zoals bij alle anderen, werkt niet. Dat leidt alleen maar tot frustratie en agressie. Wat wel werkt, is tijdig de beveiliging inschakelen die een familiekamer regelt, en een bezoekschema maakt. Een goed Plan van aanpak dus, waarin je vastlegt wat je voor, tijdens en na zo’n lastige situatie doet. Ook voor dit soort zaken denken we bij Veiligheidstrainigen.nl met onze klanten mee. Ook preventief.’

Meer eigenwaarde en weer plezier in het werk

‘Omdat we vaak al lang bij dezelfde organisaties trainen, horen we vaak dat onze trainingen en aanpak werken. Zeker als het integraal wordt opgepakt, als iedereen getraind is en zich aan de afspraken houdt. Je ziet de eigenwaarde groeien en het plezier in het werk terugkomen. Daar doe je het voor, ja.’ 

Meer weten of interesse?

Al onze trainingen stemmen we af op de specifieke wensen en behoeften van jouw organisatie. Ligt de behoefte vooral op het vlak van preventie of juist op acuut handelen? Of is er vooral training op het vlak van nazorg nodig? Samen bepalen we wat nodig is om te zorgen voor veilige(re) omgeving voor zowel werknemers, als klanten.

Lees meer

  • Agressie in de horeca: doe effe normaal!
    Agressie in de horeca: doe effe normaal!
    85.000 horecamedewerkers hebben last van onacceptabel gedrag van gasten. Als je de verschillende soorten agressie herkent, kun je vaak erger voorkomen.
  • Crisis Management Team en BHV'ers: samenspel tussen twee teams
    Crisis Management Team en BHV'ers: samenspel tussen twee teams
    Je hebt een RI&E opgesteld om de risico’s in kaart te brengen. Een Plan van Aanpak gemaakt en maatregelen genomen om calamiteiten te voorkomen. De BHV’ers zijn goed opgeleid en getraind, en dat geldt ook voor het Crisis Management Team. Maar is ook precies duidelijk wie in dit soort situaties het voortouw neemt?
  • Crisismanagement: wat heb je daar voor nodig?
    Crisismanagement: wat heb je daar voor nodig?
    Door je als organisatie goed voor te bereiden op een crisissituatie borg je de bedrijfscontinuïteit. Maar hoe pak je dat aan? En wat heb je daar allemaal voor nodig?
  • Agressieve klanten in de retail: Kill them with kindness
    Agressieve klanten in de retail: Kill them with kindness
    Bijna 40% van het winkelpersoneel heeft te maken met agressie en geweld van klanten. Dat gedrag kun je beïnvloeden: kill them with kindness.
  • Agressie in de zorg, het is een kwestie van ermee leren omgaan
    Agressie in de zorg, het is een kwestie van ermee leren omgaan
    Agressie in de zorg lijkt erbij te horen. Maar als je weet wat voor agressie het is en hoe je daarop reageert, kun je voorkomen dat het escaleert. 
  • Zo doen docenten dat: omgaan met de korte lontjes in de klas
    Zo doen docenten dat: omgaan met de korte lontjes in de klas
    Veel docenten hebben last van agressief gedrag van leerlingen. Met name de steun van collega’s, de school en externe partijen kan die agressie verminderen.
  • Psychosociale arbeidsbelasting: de cijfers
    Psychosociale arbeidsbelasting: de cijfers
    De Arbowet definieert psychosociale arbeidsbelasting (afgekort tot PSA) als ‘de factoren in de arbeidssituatie die, direct of indirect, stress teweegbrengen, met inbegrip van seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten en werkdruk’. 
  • Hoe ga je om met agressie op de werkvloer?
    Hoe ga je om met agressie op de werkvloer?
    Maar liefst 33% van de werknemers heeft te maken met vervelend en ongewenst gedrag. Van hun eigen collega’s of van de baas. Of van mensen van buiten: klanten, patiënten, leerlingen, reizigers. 
  • Zo bescherm je je organisatie tegen externe agressie
    Zo bescherm je je organisatie tegen externe agressie
    Helaas is het soms hard nodig je personeel te beschermen tegen agressie van buiten. Is dat ook bij jullie zo, houd dan rekening met deze zeven factoren.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 8446 595
Bel ons terug
.
Veiligheidstrainingen maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om jou een optimale bezoekerservaring te bieden, om je relevante advertenties aan te bieden en om jouw surfgedrag te meten. Met deze cookies kunnen Veiligheidstrainingen en met Veiligheidstrainingen samenwerkende derden jouw internetgedrag binnen deze website volgen. Zodoende kan Veiligheidstrainingen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via sociale media. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie.
Cookies uitschakelen