Wat is agressie en hoe kun je je ertegen wapenen?

Je kunt niet bepaald zeggen dat de lontjes van mensen in de afgelopen tijd langer zijn geworden. Het tegendeel is helaas wél waar. Het aantal gevallen van agressie en ongewenst gedrag neemt ook op de werkvloer sterk toe. Maar wat is agressie eigenlijk, en welke verschillende soorten zijn er? Dat vertellen we je in dit artikel.

Frustratie agressie

We onderscheiden drie soorten agressie. Allereerst frustratieagressie. Die is niet gericht op de persoon, maar op een situatie die niet of nauwelijks te beïnvloeden is. Allerlei zaken kunnen daar de oorzaak van zijn: een openstaande brug, iemand die je afsnijdt op de snelweg of een vertraagde trein.
 
Frustratieagressie wordt gekenmerkt door emoties die snel oplopen. Boosheid, woede, maar ook paniek. Die emotie wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een gebeurtenis waar de agressor geen invloed op heeft. Voor mensen die passief te maken hebben met deze vorm van agressie, is frustratieagressie onplezierig en onverwacht. Maar voor de agressor is het uiten van zijn ongenoegen op deze manier volstrekt logisch: het is een manier om stoom af te blazen.

Witteboordenagressie

Variant twee is witteboordenagressie. Dat is de meer onderhuidse agressie, die vaak in werksituaties voorkomt. Voorbeelden van deze agressievorm zijn er legio. Denk aan een leidinggevende die aan het begin van een beoordeling laat vallen dat het een zwaar gesprek gaat worden. Of net iets te hard ‘ongeschikt’ zeggen, wanneer er een collega in de buurt komt.
 
Witteboordenagressie is een vrij ongrijpbare vorm van agressie, maar het kan mensen erg aan het wankelen brengen. En laat dat nu precies het doel van de agressor zijn: jou laten twijfelen aan je capaciteiten, op een cynische en soms ronduit arrogante manier. Het is een vorm van manipulatie. Daarmee is het een buitengewoon gemene en listige vorm, ook al is dit type agressie niet-fysiek.

Grove instrumentele agressie

Tot slot hebben we nog de grove instrumentele agressie. Die is een stuk tastbaarder en makkelijker te herkennen dan de witterboordenagressie. Deze vorm is op de persoon en grof. Verbale agressie (uitschelden bijvoorbeeld), pesten, discriminatie, maar ook seksuele intimidatie vallen onder deze categorie. Het is een strafbare vorm van agressie. Het kan ook non-verbaal zijn: de vinger langs de hals halen op het moment dat iemand kijkt.
 
Grove instrumentele agressie is succesvol. Waarom? Omdat de agressor zijn doel ermee bereikt. De ontvangers of omstanders worden bang, blokkeren of kruipen in hun schulp. Daarmee krijgt de agressor zijn zin en dat is een groot probleem: het werkt agressie in de hand.

Trainingen

Volgens de Arbowet is de werkgever verplicht om een veilige werkomgeving te garanderen. Dat gaat dus een stuk verder dan zorgen voor een brandblusser of nooduitgang. Het sociale aspect is veel belangrijker. Daar besteden we ruimhartig aandacht aan in de trainingen, bijvoorbeeld in een weerbaarheidstraining. We leren deelnemers die een agressietraining volgen hoe ze ongewenst gedrag en agressie kunnen herkennen en hoe ze hiermee om kunnen gaan. Daardoor voelen ze zich veiliger en gaan ze beter presteren. 

Meer weten of leren omgaan met agressie?

Nu dat we antwoord hebben gekregen op de vraag "wat is agressie?" en de drie verschillende soorten hebben toegelicht, wil je wellicht een training volgen. Een brede training omgaan met ongewenst gedrag en agressie van veiligheidstrainingen.nl gaat in op alle facetten van, de naam verklapt het al, ongewenst gedrag en agressie. Maar de belangrijkste winst is dat je goede handvatten krijgt om er goed mee om te gaan. Daarvoor ontwikkelen je medewekers zich echt. Niet alleen op hun werk, maar ook daarbuiten. 
Liever een groepstraining volgen? We bieden de volgende mogelijkheden aan: 

Veelgestelde vragen

Wat leer je in een training omgaan met agressie?

In de basistraining omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag krijg je handvatten om beter om te gaan met grensoverschrijdend gedrag.

Welke training ongewenst gedrag kan ik (of mijn medewerker) het beste volgen?

Als je nog geen training ongewenst gedrag hebt gehad, is de basistraining omgaan met ongewenst gedrag een goede start. Daarna kun je ook de herhalingstraining omgaan met ongewenst gedrag volgen.

Lees meer

  • samen tegen ongewenst gedrag zónder vooroordelen
    Samen tegen ongewenst gedrag zónder vooroordelen
    In een organisatie wil je geweld en ongewenst gedrag het liefst voorkomen, want je wilt dat jouw medewerkers veilig kunnen werken. Maar, wat valt er precies allemaal onder ongewenst gedrag en wanneer gaat een collega over die o zo belangrijke grens heen? Dat kan voor iedereen anders zijn. Sommige zaken zijn duidelijk; denk aan discriminatie, seksuele intimidatie, schelden en geweld. Maar hoe zit het met het maken van bepaalde grapjes of een respectloze reactie? In dit artikel lees je wat jij in jouw organisatie samen met collega's kan doen tegen ongewenst gedrag.
  • Verbale agressie: wat is het en hoe ga je ermee om?
    Verbale agressie: wat is het en hoe ga je ermee om?
    Zodra je de krant openslaat of het nieuws bekijkt op je telefoon, komen de gewelddadige berichten je al tegemoet. Het lijkt alsof we meer dan ooit in een samenleving leven vol agressie. Ook voor bedrijven is dit een steeds vaker voorkomend thema. Het gebeurt bij collega’s onderling, maar ook vanuit klanten of bezoekers. Er zijn veel verschillende vormen van agressie en de verbale variant is er één van. Om hiermee goed te kunnen omgaan, is het belangrijk om te weten wat het precies inhoudt, wat het effect is op medewerkers én wat je eraan kunt doen. 
  • Verslag van de dag Agressietraining omgaan met ongewenst gedrag
    Verslag van de dag: Agressietraining, omgaan met ongewenst gedrag
    Hoe verloopt een training omgaan met overvallen, ongewenst gedrag en agressie? DeCrisismanager liep een dag mee bij een training voor tankstationmedewerkers van Vollenhoven. Weten zij nu hoe te reageren op agressieve klanten en hoe te handelen tijdens een overval?
  • Omgaan met agressie
    Omgaan met agressie
    In je werk wil je je functie zo goed mogelijk doen en wil je je collega’s, klanten, leerlingen, bezoekers of patiënten op de beste manier van dienst zijn. Toch ontstaan er dagelijks veel situaties waarbij non-verbale of verbale agressie de boventoon voert.
  •  Omgaan met agressie op je werk: 9 tips
    Omgaan met agressie op je werk: 9 tips
    Wanneer je in een functie werkt waarbij je in contact komt met klanten is de kans helaas aanwezig dat je te maken krijgt met agressief gedrag. Het is belangrijk om te weten hoe je moet reageren op agressief gedrag om de situatie zo snel mogelijk onder controle te krijgen en escalatie te voorkomen. In dit artikel geven wij je 9 tips voor omgaan met agressie op je werk!
  • Ongewenst gedrag in de retail: 8 gouden tips
    Ongewenst gedrag in de retail: 8 gouden tips
    Bijna 40% van het winkelpersoneel heeft te maken met ongewenst, agressief gedrag van klanten. Dat gedrag kun je beïnvloeden: kill them with kindness.
  • Wat doe jij tegen ongewenst gedrag?
    Wat doe jij tegen ongewenst gedrag?
    Ongewenst gedrag heeft enorme impact: het kan leiden tot stress en langdurige uitval. Of erger. Er moet beleid worden ontwikkeld om deze risico’s tegen te gaan.
  • AGRESSIE IN DE ZORG: DAT KUN JE NIET MAKEN
    AGRESSIE IN DE ZORG: DAT KUN JE NIET MAKEN
    Agressie in de zorg komt steeds vaker voor. Maar als je weet wat voor agressie het is en hoe je daarop reageert, kun je voorkomen dat het escaleert. 
  • Agressie in de horeca: doe effe normaal!
    Agressie in de horeca: doe effe normaal!
    85.000 horecamedewerkers hebben last van onacceptabel gedrag van gasten. Als je de verschillende soorten agressie herkent, kun je vaak erger voorkomen.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.
Veiligheidstrainingen maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om jou een optimale bezoekerservaring te bieden, om je relevante advertenties aan te bieden en om jouw surfgedrag te meten. Met deze cookies kunnen Veiligheidstrainingen en met Veiligheidstrainingen samenwerkende derden jouw internetgedrag binnen deze website volgen. Zodoende kan Veiligheidstrainingen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via sociale media. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie.
Cookies uitschakelen