Wat is agressie en hoe kun je je ertegen wapenen?

Je kunt niet bepaald zeggen dat de lontjes van mensen in de afgelopen tijd langer zijn geworden. Het tegendeel is helaas wél waar. Het aantal gevallen van agressie en ongewenst gedrag neemt ook op de werkvloer sterk toe. Maar wat is agressie eigenlijk, en welke verschillende soorten zijn er? Dat vertellen we je in dit artikel.

Frustratie agressie

We onderscheiden drie soorten agressie. Allereerst frustratieagressie. Die is niet gericht op de persoon, maar op een situatie die niet of nauwelijks te beïnvloeden is. Allerlei zaken kunnen daar de oorzaak van zijn: een openstaande brug, iemand die je afsnijdt op de snelweg of een vertraagde trein.
 
Frustratieagressie wordt gekenmerkt door emoties die snel oplopen. Boosheid, woede, maar ook paniek. Die emotie wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een gebeurtenis waar de agressor geen invloed op heeft. Voor mensen die passief te maken hebben met deze vorm van agressie, is frustratieagressie onplezierig en onverwacht. Maar voor de agressor is het uiten van zijn ongenoegen op deze manier volstrekt logisch: het is een manier om stoom af te blazen.

Witteboordenagressie

Variant twee is witteboordenagressie. Dat is de meer onderhuidse agressie, die vaak in werksituaties voorkomt. Voorbeelden van deze agressievorm zijn er legio. Denk aan een leidinggevende die aan het begin van een beoordeling laat vallen dat het een zwaar gesprek gaat worden. Of net iets te hard ‘ongeschikt’ zeggen, wanneer er een collega in de buurt komt.
 
Witteboordenagressie is een vrij ongrijpbare vorm van agressie, maar het kan mensen erg aan het wankelen brengen. En laat dat nu precies het doel van de agressor zijn: jou laten twijfelen aan je capaciteiten, op een cynische en soms ronduit arrogante manier. Het is een vorm van manipulatie. Daarmee is het een buitengewoon gemene en listige vorm, ook al is dit type agressie niet-fysiek.

Grove instrumentele agressie

Tot slot hebben we nog de grove instrumentele agressie. Die is een stuk tastbaarder en makkelijker te herkennen dan de witterboordenagressie. Deze vorm is op de persoon en grof. Verbale agressie (uitschelden bijvoorbeeld), pesten, discriminatie, maar ook seksuele intimidatie vallen onder deze categorie. Het is een strafbare vorm van agressie. Het kan ook non-verbaal zijn: de vinger langs de hals halen op het moment dat iemand kijkt.
 
Grove instrumentele agressie is succesvol. Waarom? Omdat de agressor zijn doel ermee bereikt. De ontvangers of omstanders worden bang, blokkeren of kruipen in hun schulp. Daarmee krijgt de agressor zijn zin en dat is een groot probleem: het werkt agressie in de hand.

Trainingen

Volgens de Arbowet is de werkgever verplicht om een veilige werkomgeving te garanderen. Dat gaat dus een stuk verder dan zorgen voor een brandblusser of nooduitgang. Het sociale aspect is veel belangrijker. Daar besteden we ruimhartig aandacht aan in de trainingen, bijvoorbeeld in een weerbaarheidstraining. We leren deelnemers die een agressietraining volgen hoe ze ongewenst gedrag en agressie kunnen herkennen en hoe ze hiermee om kunnen gaan. Daardoor voelen ze zich veiliger en gaan ze beter presteren. 

Meer weten of leren omgaan met agressie?

Nu dat we antwoord hebben gekregen op de vraag "wat is agressie?" en de drie verschillende soorten hebben toegelicht, wil je wellicht een training volgen. Een brede training omgaan met ongewenst gedrag en agressie van veiligheidstrainingen.nl gaat in op alle facetten van, de naam verklapt het al, ongewenst gedrag en agressie. Maar de belangrijkste winst is dat je goede handvatten krijgt om er goed mee om te gaan. Daarvoor ontwikkelen je medewekers zich echt. Niet alleen op hun werk, maar ook daarbuiten. 
Liever een groepstraining volgen? We bieden de volgende mogelijkheden aan: 

Welke training ongewenst gedrag kan ik (of mijn medewerker) het beste volgen?

Als je nog geen training ongewenst gedrag hebt gehad, is de basistraining omgaan met ongewenst gedrag een goede start. Daarna kun je ook de herhalingstraining omgaan met ongewenst gedrag volgen.

Lees meer

  • De meerwaarde van oefenen een trainingsacteur tijdens een cursus
    De meerwaarde van oefenen met een trainingsacteur tijdens een cursus
    In veel beroepen krijgen mensen te maken met (seksueel)grensoverschrijdend gedrag, ongewenst gedrag of agressie. Van zorgprofessionals en receptionisten tot klantenservicemedewerkers of onderwijzers. Het volgen van een training kan helpen om te leren hiermee om te gaan. De impact van zo’n training is nog groter met de inzet van een professionele trainingsacteur. Maar waarom is dat nou zo waardevol? Wij leggen het je uit!
  • 25 voorbeelden van een crisis
    25 voorbeelden van een crisis
    Een crisis is een ernstige verstoring van de bedrijfscontinuïteit, die vaak onverwachts optreedt. De crisis kan het vermogen van een organisatie om normaal te functioneren, ernstig in gevaar brengen. Deze verstoringen kunnen voorkomen bij zowel kleine als grote organisaties, en kunnen uiteenlopen van financiële tegenslagen en cyberaanvallen tot natuurrampen en PR-schandalen. Elke sector wordt geconfronteerd met verschillende soorten uitdagingen en risico’s. Het vermogen van een bedrijf om adequaat te reageren op een crisis kan het verschil maken en de impact van een crisis beperken.
  • De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    Ongewenst gedrag, zoals agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten, is een uitdaging waar veel organisaties mee te maken hebben. Een van de manieren om dit gedrag te begrijpen en aan te pakken, is door gebruik te maken van de "integriteitsdriehoek". Dit model biedt handvatten om ongewenst gedrag te verminderen en te beheersen. In dit artikel bespreken we hoe de integriteitsdriehoek kan worden ingezet om ongewenst gedrag op de werkvloer tegen te gaan.
  • Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Het is voor zowel grote als kleine organisaties van cruciaal belang om voorbereid te zijn op situaties die de bedrijfscontinuïteit kunnen verstoren. Denk aan natuurrampen, cyberaanvallen, leveringsproblemen of schandalen. Er zijn allerlei verschillende voorbeelden van interne of externe gebeurtenissen die invloed hebben over de bedrijfsvoering.  Zonder een geoefend Crisis Management Team (CMT) kan een organisatie ernstige schade oplopen of zelfs failliet gaan.

     
  • De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    Elke organisatie, groot of klein, kan onverwachts geconfronteerd worden met een crisis. Of het nu gaat om een natuurramp, een cyberaanval, leveringsproblemen of een reputatieschade, de impact kan enorm zijn en de bedrijfscontinuïteit verstoren. Het begrijpen van deze gevolgen is belangrijk voor directies en managementteams, zodat de juiste maatregelen kunnen nemen. In dit artikelen leggen we uit wat de impact van een crisis kan zijn en waarom het essentieel is om je als organisatie goed voor te bereiden.
     
  • Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Een crisis ontstaat vaak snel en onverwacht. Door risico’s in beeld te hebben en je als organisatie goed voor te bereiden op een mogelijke crisis, kan je organisatie een hoop ellende bespaard blijven. Dat geldt de kleine organisaties misschien nog wel meer dan voor de grote. Maar hoe bereid je de organisatie nu preventief voor op zo’n stressvolle situatie en met welke scenario’s moet je rekening houden? In dit artikel vertellen we je hoe crisismanagement jouw organisatie kan helpen. En geven we je een beeld van de verschillende soorten gebeurtenissen die kunnen uitmonden in een crisis. 
  • Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Grensoverschrijdend gedrag is een serieus en belangrijk onderwerp dat invloed heeft op de manier waarop we met elkaar omgaan.
  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.