Wat doe jij tegen ongewenst gedrag?
Werknemers moeten veilig en gezond kunnen werken, zegt de Arbowet. De Arbowet verplicht werkgevers daarom een overzicht te maken van alle risico's die in hun bedrijf kunnen voorkomen. Werken met gevaarlijke en brandbare stoffen bijvoorbeeld, of werken op grote hoogte. Dit heet een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie, ofwel RI&E. Als die risico’s in kaart zijn gebracht moet er in een Plan van Aanpak worden beschreven welke maatregelen worden genomen. Niets nieuws toch?
RI&E ook voor ongewenst gedrag verplicht
Maar wist je dat dit ook geldt voor ongewenst gedrag als pesten, agressie of seksuele intimidatie? En dat je dus ook voor deze risico’s een RI&E moet hebben? Veel bedrijven blijken dit niet te weten en daar maakt het ministerie van SZW zich, terecht, grote zorgen over. ‘Meer dan de helft van de bedrijven, en dan heb ik het over de grotere organisaties van vijftig medewerkers of meer, hebben op dit punt [ongewenste gedrag, red] geen RI&E, laat staan dat ze daar beleid op hebben gemaakt, maatregelen voor hebben genomen of die evalueren,’ zegt Mark Kuipers, inspecteur-generaal SZW.
En dat terwijl de risico’s groot zijn en het om veel mensen gaat. De feiten liegen er niet om: ongewenst gedrag, zoals agressie, discriminatie, seksuele intimidatie en pesten, kan leiden tot stress. Hierdoor kunnen werknemers ziek worden en langdurig arbeidsongeschikt. Er zijn zelfs situaties bekend van mensen die zo gepest werden dat ze zelfmoord pleegden.
En dat terwijl de risico’s groot zijn en het om veel mensen gaat. De feiten liegen er niet om: ongewenst gedrag, zoals agressie, discriminatie, seksuele intimidatie en pesten, kan leiden tot stress. Hierdoor kunnen werknemers ziek worden en langdurig arbeidsongeschikt. Er zijn zelfs situaties bekend van mensen die zo gepest werden dat ze zelfmoord pleegden.
Ongewenst gedrag binnen de organsatie
Vooral ongewenst gedrag door collega’s heeft grote impact. In 2017 had 16% van alle werknemers ermee te maken. Dat zijn meer dan 1,2 miljoen mensen! Het gaat dan onder andere over pesten (8%) en seksuele intimidatie (2%). Pesten is een van de meest hardnekkige vormen van ongewenst gedrag, en komt in alle organisaties en bij alle opleidingsniveaus voor. En in diverse vormen en gradaties: van vernederende opmerkingen en voortdurende kritiek tot iemand isoleren en leugens over hem verspreiden. Ook seksuele intimidatie komt veel voor: uit onderzoek van TNO blijkt dat jaarlijks zeker 134.000 mensen last hebben van ongewenst seksueel gedrag van collega’s of hun leidinggevende.
Ongewenst gedrag buiten de organisatie
Maar ook ongewenst gedrag van derden kan veel impact hebben en leiden tot stress en burn out. Werknemers die direct contact hebben met klanten, cliënten, patiënten, leerlingen, ouders, omstanders of andere mensen kunnen te maken krijgen met verbale bedreiging, intimidatie, discriminatie en soms zelfs met fysiek geweld en vernieling. De heftigheid waarmee dit gepaard gaat, de voortdurende angst dat het (weer) kan gebeuren, de onmacht (vaak alleen al doordat de anderen met zo veel meer zijn) maken dat mensen zich niet veilig voelen op hun werk.
Zo pak je de risico's aan
Geen wonder dus dat de overheid de risico’s van ongewenst gedrag heel serieus neemt en alle bedrijven verplicht ook een beleid te ontwikkelen om deze risico’s zo veel mogelijk tegen te gaan en de gevolgen te beperken. In de RI&E breng je in kaart hoe groot het risico op ongewenste omgangsvormen is. In je plan van aanpak beschrijf je welke maatregelen je neemt om het risico te minimaliseren. Neem hierin de volgende punten mee:
Weten wat er in de wet staat?
>> Vind hier Artikel 3. uit het arbeidsomstandighedenbeleid.
- Stel een gedragdscode op. Maak de gedragscode ook intern bekend, zodat iedereen hiervan op de hoogte is.
- Stel een vertrouwenspersoon aan binnen de organisatie
- Stel een klachtenregeling op, zodat alle medewerkers weten hoe ze een klacht kunnen indienen en hoe deze wordt behandeld.
- Geef voorlichting en maak iedereen duidelijk dat ongewenste omgangsvormen vele vormen kent.
Weten wat er in de wet staat?
>> Vind hier Artikel 3. uit het arbeidsomstandighedenbeleid.
Meer weten over wat wij voor je kunnen doen?
Wij helpen je hier graag bij. Met het maken van een RI&E en een plan van aanpak. En met het trainen van je medewerkers. Zo kun je bij ons terecht voor zowel basistraining als een omgaan met ongewenst gedrag herhalingstraining. Wil je meer weten over hoe wij je kunnen helpen met het opstellen van een RI&E? Vraag dan hieronder vrijblijvend een adviesgesprek aan.

Lees meer
-
Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?Docenten in het basisonderwijs hebben de taak om jonge leerlingen te begeleiden en te onderwijzen. In dat werk krijgen zij soms te maken met ongewenst gedrag van ouders. Dit gedrag kan variëren van overmatige kritiek tot ongepaste betrokkenheid bij schoolwerk. Om een veilige en ondersteunende leeromgeving te behouden, is het belangrijk dat docenten weten hoe ze effectief kunnen omgaan met deze uitdagingen. In dit artikel verkennen we de verschillende vormen van ongewenst gedrag van ouders in het basisonderwijs en delen we tips om hier goed mee om te gaan.
-
Zo ga je om met gefrustreerde patiënten in de apotheekAls apotheker of als apothekersassistent zie je jaarlijks duizenden patiënten. Meestal heb je een probleemloos gesprek met patiënten die gewoon hun medicijnen ophalen. Maar soms heb je te maken met patiënten die zich onredelijk gedragen als ze niet krijgen wat ze verwachten. Ze worden boos, ze gaan schelden, ze intimideren je. Hoe kun je je staande houden in dat soort situaties? In dit artikel lees je hoe je kunt opstellen in een aantal lastige situaties en hoe je je eigen gedrag kunt oefenen.
-
Waarom de mondzorg baat heeft bij een cursus Omgaan met ongewenst gedragMondzorg is veel meer dan alleen het behoud van een stralende glimlach. Het speelt een essentiële rol in onze algehele gezondheid. Maar helaas gaat voor sommige mensen een tandartsbezoek of bezoek aan de orthodontist gepaard met een gevoel van angst en ongemak. Tandartsangst is een veelvoorkomende reactie die kan variëren van lichte zenuwen tot intense paniek. Deze emoties kunnen snel leiden tot ongewenst gedrag, zoals agressie of frustratie. Dat kan erg vervelend zijn voor een tandarts of mondhygiënist. Het begrijpen van de mogelijke oorzaken achter dit gedrag kan van belang zijn om effectief en respectvol te kunnen reageren.
-
Vervelende situaties voor de fysioIn de wereld van de gezondheidszorg is het creëren van een respectvolle en empathische omgeving essentieel voor het bieden van effectieve zorg aan patiënten. Helaas gedragen patiënten en bezoekers zich regelmatig grensoverschrijdend tegenover zorgmedewerkers, bekijk onze infographic over feiten & cijfers uit de zorgsector om een indruk te krijgen van de oorzaken en gevolgen van dit gedrag. Net als andere zorgverleners krijgen ook fysiotherapeuten steeds vaker te maken met veeleisende patiënten en patiënten met korte lontjes. Lastig! Hoe kun je daar op een goede manier mee omgaan? In dit artikel beschrijven we een aantal voorbeelden van ongewenst gedrag, en geven we tips over hoe je hier als zorgverlener mee om kan gaan.
-
Eigen gedragstrainers opleidenHet waarborgen van een veilige en productieve werkomgeving is essentieel voor het succes van elke organisatie. Daarbij is niet alleen fysieke veiligheid belangrijk, maar ook de sociale veiligheid. Wist jij dat je collega’s in jouw organisatie kunt laten opleiden tot veiligheidstrainer? Namelijk op het gebied van ongewenst gedrag, maar ook voor EHBO en BHV. Waarom zou je eigen gedragstrainers willen hebben in een organisatie? Daar kunnen allerlei verschillende redenen voor zijn. In dit artikel onderzoeken we de voordelen van het hebben van interne gedragstrainers binnen organisaties en hoe zij kunnen bijdragen aan een verbeterde veiligheidscultuur en bedrijfsprestaties.
-
Samen tegen ongewenst gedrag zónder vooroordelenIn een organisatie wil je geweld en ongewenst gedrag het liefst voorkomen, want je wilt dat jouw medewerkers veilig kunnen werken. Maar, wat valt er precies allemaal onder ongewenst gedrag en wanneer gaat een collega over die o zo belangrijke grens heen? Dat kan voor iedereen anders zijn. Sommige zaken zijn duidelijk; denk aan discriminatie, seksuele intimidatie, schelden en geweld. Maar hoe zit het met het maken van bepaalde grapjes of een respectloze reactie? In dit artikel lees je wat jij in jouw organisatie samen met collega's kan doen tegen ongewenst gedrag.
-
Verbale agressie: wat is het en hoe ga je ermee om?Zodra je de krant openslaat of het nieuws bekijkt op je telefoon, komen de gewelddadige berichten je al tegemoet. Het lijkt alsof we meer dan ooit in een samenleving leven vol agressie. Ook voor bedrijven is dit een steeds vaker voorkomend thema. Het gebeurt bij collega’s onderling, maar ook vanuit klanten of bezoekers. Er zijn veel verschillende vormen van agressie en de verbale variant is er één van. Om hiermee goed te kunnen omgaan, is het belangrijk om te weten wat het precies inhoudt, wat het effect is op medewerkers én wat je eraan kunt doen.
-
Wat is agressie en hoe kun je je ertegen wapenen?Je kunt niet bepaald zeggen dat de lontjes van mensen in de afgelopen tijd langer zijn geworden. Het tegendeel is helaas wél waar. Het aantal gevallen van agressie en ongewenst gedrag neemt ook op de werkvloer sterk toe. Maar wat is agressie eigenlijk, en welke verschillende soorten zijn er? Dat vertellen we je in dit artikel.
-
Verslag van de dag: Agressietraining, omgaan met ongewenst gedragHoe verloopt een training omgaan met overvallen, ongewenst gedrag en agressie? DeCrisismanager liep een dag mee bij een training voor tankstationmedewerkers van Vollenhoven. Weten zij nu hoe te reageren op agressieve klanten en hoe te handelen tijdens een overval?