Weerbaarheidstraining: wat is het en hoe kan het je helpen?

Een weerbaarheidstraining of weerbaarheidscursus kan je helpen om lastige situaties het hoofd te bieden. We bespreken hier met name mentale weerbaarheid. Tijdens je werk en ook in privésituaties kun je best wel eens te maken krijgen met lastige situaties. Natuurlijk wil je je werk zo goed mogelijk uitvoeren en klanten, collega’s, bezoekers of patiënten zo goed mogelijk van dienst zijn. Desondanks zullen er altijd momenten ontstaan (zowel verbaal als non-verbaal) die niet even makkelijk zijn om te managen. De weerbaarheidstraining van veiligheidstrainingen.nl is geschikt voor volwassenen en jong volwassenen. Cursussen voor kinderen worden niet aangeboden. 

Wat is een weerbaarheidstraining?

Een weerbaarheidstraining voor volwassenen is een training voor speciaal voor mensen die extra handvatten kunnen gebruiken om grenzen aan te geven en op de juiste manier hulp te vragen. De betekenis van een weerbaarheidstraining ligt dan ook met name in het verder ontwikkelen van jezelf als individu, zodat je een lastige situatie beter het hoofd kan bieden en er minder snel door van slag raakt. Een training weerbaarheid voor volwassenen kan helpen om jezelf weerbaarder te maken in moeilijke situaties, zodat je beter met deze situaties om kunt gaan en steviger in je schoenen staat.

Weerbaarheidstraining voor volwassenen & jongvolwassenen

Een cursus weerbaarheid is er voor zowel volwassenen als jongvolwassenen. De weerbaarheidstraining volwassenen helpt je bijvoorbeeld bij omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag. Volg de weerbaarheidstraining volwassenen online of fysiek en leer grenzen te stellen en wordt weerbaarder op de werkvloer. Ook voor jongeren en jongvolwassenen is het mogelijk om de training weerbaarheid te volgen. Een cursus weerbaarheid is daarbij net zo normaal voor mannen als voor vrouwen. Ontwikkel je vaardigheden en sta jezelf toe om de handvatten van een weerbaarheidscursus voor volwassenen te omarmen.

Geschikt voor iedere branche

In alle branches kun je te maken krijgen met vervelende situaties. Het maakt daarbij niet uit of je werkt in de zorg, retail, onderwijs, horeca of in de bouw. Ook bij de zakelijke dienstverlening kunnen lastige situaties zich voordoen. Volg bijvoorbeeld een weerbaarheidstraining zorg of een training mentale weerbaarheid politie. Voor alle branches heeft Veiligheidstrainingen.nl branchespecifieke oplossingen. In welke sector je ook werkt, een goede cursus weerbaarheid helpt je om beter om te kunnen gaan met lastige situaties. 

Cursus weerbaarheid bij Veiligheidstrainingen.nl

Wil jij sterker in je schoenen staan? Volg dan de weerbaarheidstraining bij Veiligheidstrainingen.nl. Met behulp van theorie en oefeningen kunnen we je helpen om beter om te gaan met vervelende en onverwachte situaties. Vraag een vrijblijvende offerte aan of boek een weerbaarheidscursus.

Lees meer

  • Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Familieleden van ouderen vertonen soms grensoverschrijdend gedrag. Frustratie, schelden tegen zorgverleners en bemoeizuchtigheid zijn hier voorbeelden van. Zorgmedewerkers kunnen hier klachten van ervaren, met uiteindelijk ook mentale overbelasting en ziekmelding tot gevolg. Agressie en ongewenst gedrag in de zorg komt te vaak voor. Zorgverleners willen weerbaarder zijn.  
  • Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstal: één van de grootste ergernissen van winkeliers. Van jou ook? Begrijpelijk, want je loopt er een hoop geld door mis. Nog meer dan de meeste mensen denken! Gelukkig kun je je erop voorbereiden en diefstal voorkomen, in elke periode van het jaar. Met winkeldiefstalpreventie en goed opgeleide medewerkers.
  • Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Docenten in het basisonderwijs hebben de taak om jonge leerlingen te begeleiden en te onderwijzen. In dat werk krijgen zij soms te maken met ongewenst gedrag van ouders. Dit gedrag kan variëren van overmatige kritiek tot ongepaste betrokkenheid bij schoolwerk. Om een veilige en ondersteunende leeromgeving te behouden, is het belangrijk dat docenten weten hoe ze effectief kunnen omgaan met deze uitdagingen. In dit artikel verkennen we de verschillende vormen van ongewenst gedrag van ouders in het basisonderwijs en delen we tips om hier goed mee om te gaan.
  • Zo ga je om met gefrustreerde patiënten in de apotheek
    Zo ga je om met gefrustreerde patiënten in de apotheek
    Als apotheker of als apothekersassistent zie je jaarlijks duizenden patiënten. Meestal heb je een probleemloos gesprek met patiënten die gewoon hun medicijnen ophalen. Maar soms heb je te maken met patiënten die zich onredelijk gedragen als ze niet krijgen wat ze verwachten. Ze worden boos, ze gaan schelden, ze intimideren je. Hoe kun je je staande houden in dat soort situaties? In dit artikel lees je hoe je kunt opstellen in een aantal lastige situaties en hoe je je eigen gedrag kunt oefenen.  
  • Waarom mondzorgprofessionals baat hebben bij een cursus Omgaan met ongewenst gedrag
    Waarom de mondzorg baat heeft bij een cursus Omgaan met ongewenst gedrag
    Mondzorg is veel meer dan alleen het behoud van een stralende glimlach. Het speelt een essentiële rol in onze algehele gezondheid. Maar helaas gaat voor sommige mensen een tandartsbezoek of bezoek aan de orthodontist gepaard met een gevoel van angst en ongemak. Tandartsangst is een veelvoorkomende reactie die kan variëren van lichte zenuwen tot intense paniek. Deze emoties kunnen snel leiden tot ongewenst gedrag, zoals agressie of frustratie. Dat kan erg vervelend zijn voor een tandarts of mondhygiënist. Het begrijpen van de mogelijke oorzaken achter dit gedrag kan van belang zijn om effectief en respectvol te kunnen reageren.  
  • Omgaan met ongewenst gedrag van patiënten in de fysiotherapie
    Vervelende situaties voor de fysio
    In de wereld van de gezondheidszorg is het creëren van een respectvolle en empathische omgeving essentieel voor het bieden van effectieve zorg aan patiënten. Helaas gedragen patiënten en bezoekers zich regelmatig grensoverschrijdend tegenover zorgmedewerkers, bekijk onze infographic over feiten & cijfers uit de zorgsector om een indruk te krijgen van de oorzaken en gevolgen van dit gedrag. Net als andere zorgverleners krijgen ook fysiotherapeuten steeds vaker te maken met veeleisende patiënten en patiënten met korte lontjes. Lastig! Hoe kun je daar op een goede manier mee omgaan? In dit artikel beschrijven we een aantal voorbeelden van ongewenst gedrag, en geven we tips over hoe je hier als zorgverlener mee om kan gaan.
  • Eigen gedragstrainers opleiden: 5 voordelen
    Eigen gedragstrainers opleiden
    Het waarborgen van een veilige en productieve werkomgeving is essentieel voor het succes van elke organisatie. Daarbij is niet alleen fysieke veiligheid belangrijk, maar ook de sociale veiligheid. Wist jij dat je collega’s in jouw organisatie kunt laten opleiden tot veiligheidstrainer? Namelijk op het gebied van ongewenst gedrag, maar ook voor EHBO en BHV. Waarom zou je eigen gedragstrainers willen hebben in een organisatie? Daar kunnen allerlei verschillende redenen voor zijn. In dit artikel onderzoeken we de voordelen van het hebben van interne gedragstrainers binnen organisaties en hoe zij kunnen bijdragen aan een verbeterde veiligheidscultuur en bedrijfsprestaties.
  • samen tegen ongewenst gedrag zónder vooroordelen
    Samen tegen ongewenst gedrag zónder vooroordelen
    In een organisatie wil je geweld en ongewenst gedrag het liefst voorkomen, want je wilt dat jouw medewerkers veilig kunnen werken. Maar, wat valt er precies allemaal onder ongewenst gedrag en wanneer gaat een collega over die o zo belangrijke grens heen? Dat kan voor iedereen anders zijn. Sommige zaken zijn duidelijk; denk aan discriminatie, seksuele intimidatie, schelden en geweld. Maar hoe zit het met het maken van bepaalde grapjes of een respectloze reactie? In dit artikel lees je wat jij in jouw organisatie samen met collega's kan doen tegen ongewenst gedrag.
  • Verbale agressie: wat is het en hoe ga je ermee om?
    Verbale agressie: wat is het en hoe ga je ermee om?
    Zodra je de krant openslaat of het nieuws bekijkt op je telefoon, komen de gewelddadige berichten je al tegemoet. Het lijkt alsof we meer dan ooit in een samenleving leven vol agressie. Ook voor bedrijven is dit een steeds vaker voorkomend thema. Het gebeurt bij collega’s onderling, maar ook vanuit klanten of bezoekers. Er zijn veel verschillende vormen van agressie en de verbale variant is er één van. Om hiermee goed te kunnen omgaan, is het belangrijk om te weten wat het precies inhoudt, wat het effect is op medewerkers én wat je eraan kunt doen. 

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.