Weerbaarheidstraining: wat is het en hoe kan het je helpen?

Een weerbaarheidstraining of weerbaarheidscursus kan je helpen om lastige situaties het hoofd te bieden. We bespreken hier met name mentale weerbaarheid. Tijdens je werk en ook in privésituaties kun je best wel eens te maken krijgen met lastige situaties. Natuurlijk wil je je werk zo goed mogelijk uitvoeren en klanten, collega’s, bezoekers of patiënten zo goed mogelijk van dienst zijn. Desondanks zullen er altijd momenten ontstaan (zowel verbaal als non-verbaal) die niet even makkelijk zijn om te managen. De weerbaarheidstraining van veiligheidstrainingen.nl is geschikt voor volwassenen en jong volwassenen. Cursussen voor kinderen worden niet aangeboden. 

Wat is een weerbaarheidstraining?

Een weerbaarheidstraining voor volwassenen is een training voor speciaal voor mensen die extra handvatten kunnen gebruiken om grenzen aan te geven en op de juiste manier hulp te vragen. De betekenis van een weerbaarheidstraining ligt dan ook met name in het verder ontwikkelen van jezelf als individu, zodat je een lastige situatie beter het hoofd kan bieden en er minder snel door van slag raakt. Een training weerbaarheid voor volwassenen kan helpen om jezelf weerbaarder te maken in moeilijke situaties, zodat je beter met deze situaties om kunt gaan en steviger in je schoenen staat.

Weerbaarheidstraining voor volwassenen & jongvolwassenen

Een cursus weerbaarheid is er voor zowel volwassenen als jongvolwassenen. De weerbaarheidstraining volwassenen helpt je bijvoorbeeld bij omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag. Volg de weerbaarheidstraining volwassenen online of fysiek en leer grenzen te stellen en wordt weerbaarder op de werkvloer. Ook voor jongeren en jongvolwassenen is het mogelijk om de training weerbaarheid te volgen. Een cursus weerbaarheid is daarbij net zo normaal voor mannen als voor vrouwen. Ontwikkel je vaardigheden en sta jezelf toe om de handvatten van een weerbaarheidscursus voor volwassenen te omarmen.

Geschikt voor iedere branche

In alle branches kun je te maken krijgen met vervelende situaties. Het maakt daarbij niet uit of je werkt in de zorg, retail, onderwijs, horeca of in de bouw. Ook bij de zakelijke dienstverlening kunnen lastige situaties zich voordoen. Volg bijvoorbeeld een weerbaarheidstraining zorg of een training mentale weerbaarheid politie. Voor alle branches heeft Veiligheidstrainingen.nl branchespecifieke oplossingen. In welke sector je ook werkt, een goede cursus weerbaarheid helpt je om beter om te kunnen gaan met lastige situaties. 

Cursus weerbaarheid bij Veiligheidstrainingen.nl

Wil jij sterker in je schoenen staan? Volg dan de weerbaarheidstraining bij Veiligheidstrainingen.nl. Met behulp van theorie en oefeningen kunnen we je helpen om beter om te gaan met vervelende en onverwachte situaties. Vraag een vrijblijvende offerte aan of boek een weerbaarheidscursus.

Lees meer

  • Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Wat is grensoverschrijdend gedrag?
  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.
  • Gids voor een sociaal veilige werkplek
    Gids voor een sociaal veilige werkplek
    In dit e-book vind je essentiële informatie en praktisch advies voor een sociaal veilige werkomgeving. We streven in deze tijd naar werkplekken waarin we ons gerespecteerd, beschermd en gewaardeerd voelen. Daarom voorzien we je van waardevolle inzichten en praktische tips om de gezondheid en veiligheid van je medewerkers te waarborgen. Gebruik de kennis en tools voor een positieve cultuurverandering!
  • gehandicaptenzorg
    Veilig werken in de gehandicaptenzorg
    Veiligheid heeft verschillende aspecten. Ken jij oorzaken van verstikking, bijvoorbeeld? Is jouw EHBO-kennis up-to-date? Voel jij je weerbaar op je werk? Maar ook: waar in het woonzorgcentrum parkeer je veilig een scootmobiel? Want hoe zit het ook al weer met de brandveiligheid van de accu? In dit artikel komen verschillende fysieke en sociale aspecten van veiligheid aan de orde.
  • Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Familieleden van ouderen vertonen soms grensoverschrijdend gedrag. Frustratie, schelden tegen zorgverleners en bemoeizuchtigheid zijn hier voorbeelden van. Zorgmedewerkers kunnen hier klachten van ervaren, met uiteindelijk ook mentale overbelasting en ziekmelding tot gevolg. Agressie en ongewenst gedrag in de zorg komt te vaak voor. Zorgverleners willen weerbaarder zijn.  
  • Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstal: één van de grootste ergernissen van winkeliers. Van jou ook? Begrijpelijk, want je loopt er een hoop geld door mis. Nog meer dan de meeste mensen denken! Gelukkig kun je je erop voorbereiden en diefstal voorkomen, in elke periode van het jaar. Met winkeldiefstalpreventie en goed opgeleide medewerkers.
  • Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Docenten in het basisonderwijs hebben de taak om jonge leerlingen te begeleiden en te onderwijzen. In dat werk krijgen zij soms te maken met ongewenst gedrag van ouders. Dit gedrag kan variëren van overmatige kritiek tot ongepaste betrokkenheid bij schoolwerk. Om een veilige en ondersteunende leeromgeving te behouden, is het belangrijk dat docenten weten hoe ze effectief kunnen omgaan met deze uitdagingen. In dit artikel verkennen we de verschillende vormen van ongewenst gedrag van ouders in het basisonderwijs en delen we tips om hier goed mee om te gaan.
  • Zo ga je om met gefrustreerde patiŽnten in de apotheek
    Zo ga je om met gefrustreerde patiŽnten in de apotheek
    Als apotheker of als apothekersassistent zie je jaarlijks duizenden patiënten. Meestal heb je een probleemloos gesprek met patiënten die gewoon hun medicijnen ophalen. Maar soms heb je te maken met patiënten die zich onredelijk gedragen als ze niet krijgen wat ze verwachten. Ze worden boos, ze gaan schelden, ze intimideren je. Hoe kun je je staande houden in dat soort situaties? In dit artikel lees je hoe je kunt opstellen in een aantal lastige situaties en hoe je je eigen gedrag kunt oefenen.  

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.