Eigen gedragstrainers opleiden

Het waarborgen van een veilige en productieve werkomgeving is essentieel voor het succes van elke organisatie. Daarbij is niet alleen fysieke veiligheid belangrijk, maar ook de sociale veiligheid. Wist jij dat je collega’s in jouw organisatie kunt laten opleiden tot veiligheidstrainer? Namelijk op het gebied van ongewenst gedrag, maar ook voor EHBO en BHV. Waarom zou je eigen gedragstrainers willen hebben in een organisatie? Daar kunnen allerlei verschillende redenen voor zijn. In dit artikel onderzoeken we de voordelen van het hebben van interne gedragstrainers binnen organisaties en hoe zij kunnen bijdragen aan een verbeterde veiligheidscultuur en bedrijfsprestaties.

1. Kennis van de organisatie

Interne gedragstrainers kennen de organisatie van binnenuit en zijn op de hoogte van de waarden, cultuur en processen. Dit stelt hen in staat om trainingen aan te passen aan de specifieke behoeften en uitdagingen van de organisatie. Ze kunnen gemakkelijker voorbeelden gebruiken die direct relevant zijn voor de dagelijkse werkzaamheden, waardoor medewerkers zich beter kunnen identificeren met de trainingsinhoud. Daarnaast is een veiligheidscultuur dynamisch. Interne gedragstrainers kunnen snel reageren op veranderende omstandigheden en feedback van medewerkers. Ze kunnen trainingen voortdurend verbeteren en aanpassen om tegemoet te komen aan nieuwe uitdagingen en ontwikkelingen binnen de organisatie.
 

2. Lagere kosten

Een eigen trainer levert al snel een gunstig kostenplaatje op. Om je een beeld te geven: bij meer dan 10 cursisten die worden opgeleid door een interne gedragstrainer profiteer je in het eerste jaar al van een prijsvoordeel*. Natuurlijk betaal je voor het opleiden van de trainer en het actueel houden van deze kennis, maar je hebt géén kosten per cursist. Dit kan extra gunstig zijn voor bedrijven waar het personeelsverloop wat hoger ligt.
 

3. Flexibel en efficiënt

Met een eigen trainer in huis, kun je trainen wanneer het uitkomt. Het is makkelijker om rekening te houden met roosters, flexwerken en onregelmatige diensten. Wil je de cursus over meerdere dagdelen verdelen? Dan doe je dat! Bij het inplannen van de cursus ben je niet afhankelijk van een externe partij en dat maakt je een stuk flexibeler. Bovendien heb je geen extra reistijd en -kosten.
 

4. Doorgroeimogelijkheden

Goed werkgeverschap is in de huidige arbeidsmarkt erg belangrijk. Medewerkers willen de ruimte krijgen om te groeien en zich te ontwikkelen. Voor veel mensen geeft het delen van kennis een flinke portie voldoening. Door collega’s deze doorgroeikans te bieden, scoor je als werkgever extra punten op dit vlak. Je bindt collega’s aan je organisatie én zorgt voor een veiligere werkvloer.
 

5. Vertrouwen

Medewerkers voelen zich op hun gemak bij het leren van gedragsveranderingen van collega's binnen hetzelfde bedrijf. Interne gedragstrainers zijn vertrouwde gezichten en hebben een goed begrip van de specifieke uitdagingen die medewerkers tegenkomen. Dit leidt tot een grote betrokkenheid en een hoge acceptatiegraad van de trainingsboodschap.

Geschikt/ongeschikt

Iedereen kan zich laten opleiden tot trainer. Het is echter wél handig als de trainer in spé al ervaring heeft met het presenteren voor groepen. Ook ben je in het voordeel als je de nodige trainerscapaciteiten in huis hebt en een verhaal goed kunt overbrengen. Voor de opleiding ‘Trainer agressie en ongewenst gedrag’ is geen vooropleiding noodzakelijk.

Tijdens de opleiding tot trainer besteden we aandacht aan het trainen op gedragsverandering en het leren omgaan met ongewenst gedrag en agressie. Ook leren we hoe er feedback gegeven kan worden aan de cursist. De drie lesdagen staan in het teken van gezamenlijk oefenen en leren en tijdens alle dagen is er een trainingsacteur aanwezig.
 

*Hierbij wordt er vanuit gegaan dat de trainer alleen de training tot trainer hoeft te volgen, en dus alle benodigde voorkennis heeft. We hebben de kosten voor de trainersopleiding gedeeld door de kosten per deelnemer om uit te rekenen vanaf hoeveel cursisten dit voordeel oplevert. Bij de kosten per deelnemer is uitgegaan van de kosten voor een fysieke training, zonder e-learning.

Lees meer

  • 25 voorbeelden van een crisis
    25 voorbeelden van een crisis
    Een crisis is een ernstige verstoring van de bedrijfscontinuïteit, die vaak onverwachts optreedt. De crisis kan het vermogen van een organisatie om normaal te functioneren, ernstig in gevaar brengen. Deze verstoringen kunnen voorkomen bij zowel kleine als grote organisaties, en kunnen uiteenlopen van financiële tegenslagen en cyberaanvallen tot natuurrampen en PR-schandalen. Elke sector wordt geconfronteerd met verschillende soorten uitdagingen en risico’s. Het vermogen van een bedrijf om adequaat te reageren op een crisis kan het verschil maken en de impact van een crisis beperken.
  • De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    Ongewenst gedrag, zoals agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten, is een uitdaging waar veel organisaties mee te maken hebben. Een van de manieren om dit gedrag te begrijpen en aan te pakken, is door gebruik te maken van de "integriteitsdriehoek". Dit model biedt handvatten om ongewenst gedrag te verminderen en te beheersen. In dit artikel bespreken we hoe de integriteitsdriehoek kan worden ingezet om ongewenst gedrag op de werkvloer tegen te gaan.
  • Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Het is voor zowel grote als kleine organisaties van cruciaal belang om voorbereid te zijn op situaties die de bedrijfscontinuïteit kunnen verstoren. Denk aan natuurrampen, cyberaanvallen, leveringsproblemen of schandalen. Er zijn allerlei verschillende voorbeelden van interne of externe gebeurtenissen die invloed hebben over de bedrijfsvoering.  Zonder een geoefend Crisis Management Team (CMT) kan een organisatie ernstige schade oplopen of zelfs failliet gaan.

     
  • De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    Elke organisatie, groot of klein, kan onverwachts geconfronteerd worden met een crisis. Of het nu gaat om een natuurramp, een cyberaanval, leveringsproblemen of een reputatieschade, de impact kan enorm zijn en de bedrijfscontinuïteit verstoren. Het begrijpen van deze gevolgen is belangrijk voor directies en managementteams, zodat de juiste maatregelen kunnen nemen. In dit artikelen leggen we uit wat de impact van een crisis kan zijn en waarom het essentieel is om je als organisatie goed voor te bereiden.
     
  • Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Een crisis ontstaat vaak snel en onverwacht. Door risico’s in beeld te hebben en je als organisatie goed voor te bereiden op een mogelijke crisis, kan je organisatie een hoop ellende bespaard blijven. Dat geldt de kleine organisaties misschien nog wel meer dan voor de grote. Maar hoe bereid je de organisatie nu preventief voor op zo’n stressvolle situatie en met welke scenario’s moet je rekening houden? In dit artikel vertellen we je hoe crisismanagement jouw organisatie kan helpen. En geven we je een beeld van de verschillende soorten gebeurtenissen die kunnen uitmonden in een crisis. 
  • Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Grensoverschrijdend gedrag is een serieus en belangrijk onderwerp dat invloed heeft op de manier waarop we met elkaar omgaan.
  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.
  • Gids voor een sociaal veilige werkplek
    Gids voor een sociaal veilige werkplek
    In dit e-book vind je essentiële informatie en praktisch advies voor een sociaal veilige werkomgeving. We streven in deze tijd naar werkplekken waarin we ons gerespecteerd, beschermd en gewaardeerd voelen. Daarom voorzien we je van waardevolle inzichten en praktische tips om de gezondheid en veiligheid van je medewerkers te waarborgen. Gebruik de kennis en tools voor een positieve cultuurverandering!

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.