Eigen gedragstrainers opleiden

Het waarborgen van een veilige en productieve werkomgeving is essentieel voor het succes van elke organisatie. Daarbij is niet alleen fysieke veiligheid belangrijk, maar ook de sociale veiligheid. Wist jij dat je collega’s in jouw organisatie kunt laten opleiden tot veiligheidstrainer? Namelijk op het gebied van ongewenst gedrag, maar ook voor EHBO en BHV. Waarom zou je eigen gedragstrainers willen hebben in een organisatie? Daar kunnen allerlei verschillende redenen voor zijn. In dit artikel onderzoeken we de voordelen van het hebben van interne gedragstrainers binnen organisaties en hoe zij kunnen bijdragen aan een verbeterde veiligheidscultuur en bedrijfsprestaties.

1. Kennis van de organisatie

Interne gedragstrainers kennen de organisatie van binnenuit en zijn op de hoogte van de waarden, cultuur en processen. Dit stelt hen in staat om trainingen aan te passen aan de specifieke behoeften en uitdagingen van de organisatie. Ze kunnen gemakkelijker voorbeelden gebruiken die direct relevant zijn voor de dagelijkse werkzaamheden, waardoor medewerkers zich beter kunnen identificeren met de trainingsinhoud. Daarnaast is een veiligheidscultuur dynamisch. Interne gedragstrainers kunnen snel reageren op veranderende omstandigheden en feedback van medewerkers. Ze kunnen trainingen voortdurend verbeteren en aanpassen om tegemoet te komen aan nieuwe uitdagingen en ontwikkelingen binnen de organisatie.
 

2. Lagere kosten

Een eigen trainer levert al snel een gunstig kostenplaatje op. Om je een beeld te geven: bij meer dan 10 cursisten die worden opgeleid door een interne gedragstrainer profiteer je in het eerste jaar al van een prijsvoordeel*. Natuurlijk betaal je voor het opleiden van de trainer en het actueel houden van deze kennis, maar je hebt géén kosten per cursist. Dit kan extra gunstig zijn voor bedrijven waar het personeelsverloop wat hoger ligt.
 

3. Flexibel en efficiënt

Met een eigen trainer in huis, kun je trainen wanneer het uitkomt. Het is makkelijker om rekening te houden met roosters, flexwerken en onregelmatige diensten. Wil je de cursus over meerdere dagdelen verdelen? Dan doe je dat! Bij het inplannen van de cursus ben je niet afhankelijk van een externe partij en dat maakt je een stuk flexibeler. Bovendien heb je geen extra reistijd en -kosten.
 

4. Doorgroeimogelijkheden

Goed werkgeverschap is in de huidige arbeidsmarkt erg belangrijk. Medewerkers willen de ruimte krijgen om te groeien en zich te ontwikkelen. Voor veel mensen geeft het delen van kennis een flinke portie voldoening. Door collega’s deze doorgroeikans te bieden, scoor je als werkgever extra punten op dit vlak. Je bindt collega’s aan je organisatie én zorgt voor een veiligere werkvloer.
 

5. Vertrouwen

Medewerkers voelen zich op hun gemak bij het leren van gedragsveranderingen van collega's binnen hetzelfde bedrijf. Interne gedragstrainers zijn vertrouwde gezichten en hebben een goed begrip van de specifieke uitdagingen die medewerkers tegenkomen. Dit leidt tot een grote betrokkenheid en een hoge acceptatiegraad van de trainingsboodschap.

Geschikt/ongeschikt

Iedereen kan zich laten opleiden tot trainer. Het is echter wél handig als de trainer in spé al ervaring heeft met het presenteren voor groepen. Ook ben je in het voordeel als je de nodige trainerscapaciteiten in huis hebt en een verhaal goed kunt overbrengen. Voor de opleiding ‘Trainer agressie en ongewenst gedrag’ is geen vooropleiding noodzakelijk.

Tijdens de opleiding tot trainer besteden we aandacht aan het trainen op gedragsverandering en het leren omgaan met ongewenst gedrag en agressie. Ook leren we hoe er feedback gegeven kan worden aan de cursist. De drie lesdagen staan in het teken van gezamenlijk oefenen en leren en tijdens alle dagen is er een trainingsacteur aanwezig.
 

*Hierbij wordt er vanuit gegaan dat de trainer alleen de training tot trainer hoeft te volgen, en dus alle benodigde voorkennis heeft. We hebben de kosten voor de trainersopleiding gedeeld door de kosten per deelnemer om uit te rekenen vanaf hoeveel cursisten dit voordeel oplevert. Bij de kosten per deelnemer is uitgegaan van de kosten voor een fysieke training, zonder e-learning.

Lees meer

  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.
  • Gids voor een sociaal veilige werkplek
    Gids voor een sociaal veilige werkplek
    In dit e-book vind je essentiële informatie en praktisch advies voor een sociaal veilige werkomgeving. We streven in deze tijd naar werkplekken waarin we ons gerespecteerd, beschermd en gewaardeerd voelen. Daarom voorzien we je van waardevolle inzichten en praktische tips om de gezondheid en veiligheid van je medewerkers te waarborgen. Gebruik de kennis en tools voor een positieve cultuurverandering!
  • gehandicaptenzorg
    Veilig werken in de gehandicaptenzorg
    Veiligheid heeft verschillende aspecten. Ken jij oorzaken van verstikking, bijvoorbeeld? Is jouw EHBO-kennis up-to-date? Voel jij je weerbaar op je werk? Maar ook: waar in het woonzorgcentrum parkeer je veilig een scootmobiel? Want hoe zit het ook al weer met de brandveiligheid van de accu? In dit artikel komen verschillende fysieke en sociale aspecten van veiligheid aan de orde.
  • Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Familieleden van ouderen vertonen soms grensoverschrijdend gedrag. Frustratie, schelden tegen zorgverleners en bemoeizuchtigheid zijn hier voorbeelden van. Zorgmedewerkers kunnen hier klachten van ervaren, met uiteindelijk ook mentale overbelasting en ziekmelding tot gevolg. Agressie en ongewenst gedrag in de zorg komt te vaak voor. Zorgverleners willen weerbaarder zijn.  
  • Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstal: één van de grootste ergernissen van winkeliers. Van jou ook? Begrijpelijk, want je loopt er een hoop geld door mis. Nog meer dan de meeste mensen denken! Gelukkig kun je je erop voorbereiden en diefstal voorkomen, in elke periode van het jaar. Met winkeldiefstalpreventie en goed opgeleide medewerkers.
  • Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Docenten in het basisonderwijs hebben de taak om jonge leerlingen te begeleiden en te onderwijzen. In dat werk krijgen zij soms te maken met ongewenst gedrag van ouders. Dit gedrag kan variëren van overmatige kritiek tot ongepaste betrokkenheid bij schoolwerk. Om een veilige en ondersteunende leeromgeving te behouden, is het belangrijk dat docenten weten hoe ze effectief kunnen omgaan met deze uitdagingen. In dit artikel verkennen we de verschillende vormen van ongewenst gedrag van ouders in het basisonderwijs en delen we tips om hier goed mee om te gaan.
  • Zo ga je om met gefrustreerde patiŽnten in de apotheek
    Zo ga je om met gefrustreerde patiŽnten in de apotheek
    Als apotheker of als apothekersassistent zie je jaarlijks duizenden patiënten. Meestal heb je een probleemloos gesprek met patiënten die gewoon hun medicijnen ophalen. Maar soms heb je te maken met patiënten die zich onredelijk gedragen als ze niet krijgen wat ze verwachten. Ze worden boos, ze gaan schelden, ze intimideren je. Hoe kun je je staande houden in dat soort situaties? In dit artikel lees je hoe je kunt opstellen in een aantal lastige situaties en hoe je je eigen gedrag kunt oefenen.  
  • Waarom mondzorgprofessionals baat hebben bij een cursus Omgaan met ongewenst gedrag
    Waarom de mondzorg baat heeft bij een cursus Omgaan met ongewenst gedrag
    Mondzorg is veel meer dan alleen het behoud van een stralende glimlach. Het speelt een essentiële rol in onze algehele gezondheid. Maar helaas gaat voor sommige mensen een tandartsbezoek of bezoek aan de orthodontist gepaard met een gevoel van angst en ongemak. Tandartsangst is een veelvoorkomende reactie die kan variëren van lichte zenuwen tot intense paniek. Deze emoties kunnen snel leiden tot ongewenst gedrag, zoals agressie of frustratie. Dat kan erg vervelend zijn voor een tandarts of mondhygiënist. Het begrijpen van de mogelijke oorzaken achter dit gedrag kan van belang zijn om effectief en respectvol te kunnen reageren.  

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.