Veilig werken in de gehandicaptenzorg

Veiligheid heeft verschillende aspecten. Ken jij oorzaken van verstikking, bijvoorbeeld? Is jouw EHBO-kennis up-to-date? Voel jij je weerbaar op je werk? Maar ook: waar in het woonzorgcentrum parkeer je veilig een scootmobiel? Want hoe zit het ook al weer met de brandveiligheid van de accu? In dit artikel komen verschillende fysieke en sociale aspecten van veiligheid aan de orde.
 
Wat kunnen niet-medische zorgverleners bijdragen aan veiligheid in de gehandicaptenzorg? Dat leer je in onze trainingen speciaal voor zorgmedewerkers: Omgaan met ongewenst gedrag in de zorg en Basis BHV in de zorg. Meer informatie vind je onderaan dit artikel.

Fysieke en sociale veiligheid in de gehandicaptenzorg

Op elke werkplek is veiligheid belangrijk, ook in de gehandicaptenzorg. Veiligheid gaat over veel handelingen en situaties waar jij dagelijks mee te maken hebt. Meestal ben je veel bezig om kleine ongelukken te voorkomen. Maar je EHBO-vaardigheden moet je ook trefzeker kunnen inzetten als het nodig is. Of het stappenplan voor ontruiming. En hoe verloopt jouw communicatie met familieleden van de mensen voor wie jij dagelijks zorgt?

 

Sociale veiligheid voor medewerkers in de zorgsector

Lastige familieleden, agressie en grensoverschrijdend gedrag kunnen je een onveilig gevoel geven op je werk. Je gaat twijfelen aan jezelf of je voelt je geïntimideerd. Met sociale veiligheid bedoelen we dat je weerbaar bent tegen zulk grensoverschrijdend gedrag. Als je weet hoe je moet handelen, lijdt je werk er niet onder en blijf je goede zorg verlenen. Die weerbaarheid kan je trainen.


 

Brandveiligheid Ė preventie en protocollen

Je hoopt dat het nooit gebeurd, maar brand in een zorgboerderij of een woonzorgcentrum komt natuurlijk gewoon voor. Stel dat er brand uitbreekt op de woongroep waar jij werkt als zorgverlener. Weet jij wat je moet doen? Samen maak je een woonzorgcentrum een veilige plek. Voor de bewoners én voor de medewerkers.
 
'Het brandalarm ging af. Het was echt mis, deze keer. Maar de afgelopen weken was de rookmelder in de zijvleugel al vaker afgegaan. De bewoners zeiden: “Niks aan de hand, joh. Geraldine staat weer te douchen met de badkamerdeur open”. Dan is het wel fijn dat je zoiets al een keer hebt geoefend.'
- medewerker in een woonzorgcentrum

 
Liever voorkómen
Werk je op een locatie voor dagbesteding? Of ben je een zorgmedewerker in de woonzorg? Preventie is minstens zo belangrijk: hoe voorkom je brand of incidenten die tot brand kunnen leiden? Wat kan je doen om het veiliger te maken op de locatie waar je werkt? De accu van een scootmobiel kan bijvoorbeeld brandgevaarlijke situaties opleveren. Zorg daarom voor veilige ‘parkeerregels’ voor scootmobielen.
 
Ken het protocol
Elke locatie moet een protocol hebben voor brandveiligheid. En elk team moet daar regelmatig mee oefenen. Want op een dag is het raak: er breekt brand uit. Maar een brandoefening moet je niet te vaak houden op een woonzorgcentrum. Hoe weet je dat je van je collega’s op aan kunt? Het is belangrijk om als team te oefenen.


 

Ontruimingsprocedure van de instelling

In geval van nood moet de instelling snel en veilig worden ontruimd. Als zorgmedewerker heb je een belangrijke rol. Ontruiming gaat in een aantal stappen in een vaste volgorde. Zorg dat je bekend bent met het ontruimingsplan van jouw instelling. Dan word je niet overvallen door paniek. En loop je niet de medewerkers in de weg die wél weten wat er moet gebeuren.
 
‘Wel de urgentie, niet de paniek, zeg ik altijd. Het hoofd koel houden.
Alina van kamer 14 is snel van slag. Timo werkt alleen mee als hij precies begrijpt wat er aan de hand is. Daar moet je allemaal mee dealen. Onder tijdsdruk.’
- agogisch medewerker op een woonzorggroep


 

Kleine ongelukken Ė EHBO voor niet-medisch personeel

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Daarom zijn kleine ongelukken niet altijd te voorkomen. Als je je EHBO-vaardigheden op orde hebt, kan je er wel voor zorgen dat het geen groot ongeluk wordt. Ook als je zelf niet medisch bent opgeleid, kan je al snel veel goed doen. Of fout. Daarom is kennis over EHBO in de gehandicaptenzorg van groot belang.
 
Het goede nieuws: je hoeft dus niet te wachten tot er een medisch geschoold iemand beschikbaar is. Zorg dat je zelf goede eerste hulp kunt verlenen.

 

Reanimeren Ė voor niet-medisch personeel

Situaties van acute nood komen voor. Overal. En dus ook in de gehandicaptenzorg. Acute hulp verlenen kan jij ook als niet-medische medewerker. Met kennis over reanimatie en een goed onderhouden vaardigheid kan je een leven redden.
 
Sommige cliënten hebben een verklaring dat ze niet gereanimeerd willen worden. Is jouw hele team goed op de hoogte van de wensen van de mensen die jullie zorg verlenen?

 

Verstikking voorkomen

Over oorzaken van verstikking is veel bekend. Een aantal oorzaken komen veel voor. Dat betekent ook dat preventie loont; veel situaties zijn vrij eenvoudig te voorkomen.
 
Ga eens goed na welke situaties op jouw werk niet veilig zijn. Door risico’s op verstikking bij jouw cliënten goed in kaart te brengen, help je verstikking te voorkómen. En met een goede EHBO-training kan je ook snel ingrijpen als dat nodig is. Hoe help je iemand die in een rolstoel zit en dreigt te stikken? Met een paar handigheidjes kan je de juiste hulp bieden.

 

Trainen & opleiden

Als medewerker in de gehandicaptenzorg heb je met allerlei veiligheidssituaties te maken en met een heel gevarieerde groep bewoners. Zorg dat je je kennis paraat hebt, weet hoe je moet handelen bij brand, ontruiming of verstikking. Fris je EHBO-vaardigheden op.
 
Zorg ook dat je je sociaal veilig voelt, want door sociale onveiligheid word je minder zeker in je handelen. En dat werkt tegen je in acute situaties.
 
Met meer mensen speel je meer klaar. Daarom is het belangrijk om als team bezig te zijn met veiligheid. Breng risico’s samen met je team in kaart. Bespreek wat je samen aan preventie doet. En volg met je team cursus op maat.
 
Bekijk het cursusaanbod en zorg samen voor veiligheid in woonzorgcentra.
Speciaal voor medewerkers in de zorg:
  • Basis BHV Zorg
  • omgaan met agressie
  • ​modulaire risicogerichte training
​Zo weet je dat je op elkaar kunt rekenen en maak je je werkplek veiliger voor iedereen.
 
Veiligheidstrainingen.nl verzorgt vanaf 6 deelnemers een groepscursus. Dat kan incompany (op je eigen locatie) of outcompany (op een externe locatie).

Lees meer

  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.
  • Gids voor een sociaal veilige werkplek
    Gids voor een sociaal veilige werkplek
    In dit e-book vind je essentiële informatie en praktisch advies voor een sociaal veilige werkomgeving. We streven in deze tijd naar werkplekken waarin we ons gerespecteerd, beschermd en gewaardeerd voelen. Daarom voorzien we je van waardevolle inzichten en praktische tips om de gezondheid en veiligheid van je medewerkers te waarborgen. Gebruik de kennis en tools voor een positieve cultuurverandering!
  • Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Familieleden van ouderen vertonen soms grensoverschrijdend gedrag. Frustratie, schelden tegen zorgverleners en bemoeizuchtigheid zijn hier voorbeelden van. Zorgmedewerkers kunnen hier klachten van ervaren, met uiteindelijk ook mentale overbelasting en ziekmelding tot gevolg. Agressie en ongewenst gedrag in de zorg komt te vaak voor. Zorgverleners willen weerbaarder zijn.  
  • Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstal: één van de grootste ergernissen van winkeliers. Van jou ook? Begrijpelijk, want je loopt er een hoop geld door mis. Nog meer dan de meeste mensen denken! Gelukkig kun je je erop voorbereiden en diefstal voorkomen, in elke periode van het jaar. Met winkeldiefstalpreventie en goed opgeleide medewerkers.
  • Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Docenten in het basisonderwijs hebben de taak om jonge leerlingen te begeleiden en te onderwijzen. In dat werk krijgen zij soms te maken met ongewenst gedrag van ouders. Dit gedrag kan variëren van overmatige kritiek tot ongepaste betrokkenheid bij schoolwerk. Om een veilige en ondersteunende leeromgeving te behouden, is het belangrijk dat docenten weten hoe ze effectief kunnen omgaan met deze uitdagingen. In dit artikel verkennen we de verschillende vormen van ongewenst gedrag van ouders in het basisonderwijs en delen we tips om hier goed mee om te gaan.
  • Zo ga je om met gefrustreerde patiŽnten in de apotheek
    Zo ga je om met gefrustreerde patiŽnten in de apotheek
    Als apotheker of als apothekersassistent zie je jaarlijks duizenden patiënten. Meestal heb je een probleemloos gesprek met patiënten die gewoon hun medicijnen ophalen. Maar soms heb je te maken met patiënten die zich onredelijk gedragen als ze niet krijgen wat ze verwachten. Ze worden boos, ze gaan schelden, ze intimideren je. Hoe kun je je staande houden in dat soort situaties? In dit artikel lees je hoe je kunt opstellen in een aantal lastige situaties en hoe je je eigen gedrag kunt oefenen.  
  • Waarom mondzorgprofessionals baat hebben bij een cursus Omgaan met ongewenst gedrag
    Waarom de mondzorg baat heeft bij een cursus Omgaan met ongewenst gedrag
    Mondzorg is veel meer dan alleen het behoud van een stralende glimlach. Het speelt een essentiële rol in onze algehele gezondheid. Maar helaas gaat voor sommige mensen een tandartsbezoek of bezoek aan de orthodontist gepaard met een gevoel van angst en ongemak. Tandartsangst is een veelvoorkomende reactie die kan variëren van lichte zenuwen tot intense paniek. Deze emoties kunnen snel leiden tot ongewenst gedrag, zoals agressie of frustratie. Dat kan erg vervelend zijn voor een tandarts of mondhygiënist. Het begrijpen van de mogelijke oorzaken achter dit gedrag kan van belang zijn om effectief en respectvol te kunnen reageren.  
  • Omgaan met ongewenst gedrag van patiŽnten in de fysiotherapie
    Vervelende situaties voor de fysio
    In de wereld van de gezondheidszorg is het creëren van een respectvolle en empathische omgeving essentieel voor het bieden van effectieve zorg aan patiënten. Helaas gedragen patiënten en bezoekers zich regelmatig grensoverschrijdend tegenover zorgmedewerkers, bekijk onze infographic over feiten & cijfers uit de zorgsector om een indruk te krijgen van de oorzaken en gevolgen van dit gedrag. Net als andere zorgverleners krijgen ook fysiotherapeuten steeds vaker te maken met veeleisende patiënten en patiënten met korte lontjes. Lastig! Hoe kun je daar op een goede manier mee omgaan? In dit artikel beschrijven we een aantal voorbeelden van ongewenst gedrag, en geven we tips over hoe je hier als zorgverlener mee om kan gaan.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.