Veilig werken in de gehandicaptenzorg
Veiligheid heeft verschillende aspecten. Ken jij oorzaken van verstikking, bijvoorbeeld? Is jouw EHBO-kennis up-to-date? Voel jij je weerbaar op je werk? Maar ook: waar in het woonzorgcentrum parkeer je veilig een scootmobiel? Want hoe zit het ook al weer met de brandveiligheid van de accu? In dit artikel komen verschillende fysieke en sociale aspecten van veiligheid aan de orde.
Wat kunnen niet-medische zorgverleners bijdragen aan veiligheid in de gehandicaptenzorg? Dat leer je in onze trainingen speciaal voor zorgmedewerkers: Omgaan met ongewenst gedrag in de zorg en Basis BHV in de zorg. Meer informatie vind je onderaan dit artikel.
Fysieke en sociale veiligheid in de gehandicaptenzorg
Op elke werkplek is veiligheid belangrijk, ook in de gehandicaptenzorg. Veiligheid gaat over veel handelingen en situaties waar jij dagelijks mee te maken hebt. Meestal ben je veel bezig om kleine ongelukken te voorkomen. Maar je EHBO-vaardigheden moet je ook trefzeker kunnen inzetten als het nodig is. Of het stappenplan voor ontruiming. En hoe verloopt jouw communicatie met familieleden van de mensen voor wie jij dagelijks zorgt?
Sociale veiligheid voor medewerkers in de zorgsector
Lastige familieleden, agressie en grensoverschrijdend gedrag kunnen je een onveilig gevoel geven op je werk. Je gaat twijfelen aan jezelf of je voelt je geïntimideerd. Met sociale veiligheid bedoelen we dat je weerbaar bent tegen zulk grensoverschrijdend gedrag. Als je weet hoe je moet handelen, lijdt je werk er niet onder en blijf je goede zorg verlenen. Die weerbaarheid kan je trainen.
Brandveiligheid – preventie en protocollen
Je hoopt dat het nooit gebeurd, maar brand in een zorgboerderij of een woonzorgcentrum komt natuurlijk gewoon voor. Stel dat er brand uitbreekt op de woongroep waar jij werkt als zorgverlener. Weet jij wat je moet doen? Samen maak je een woonzorgcentrum een veilige plek. Voor de bewoners én voor de medewerkers.
Werk je op een locatie voor dagbesteding? Of ben je een zorgmedewerker in de woonzorg? Preventie is minstens zo belangrijk: hoe voorkom je brand of incidenten die tot brand kunnen leiden? Wat kan je doen om het veiliger te maken op de locatie waar je werkt? De accu van een scootmobiel kan bijvoorbeeld brandgevaarlijke situaties opleveren. Zorg daarom voor veilige ‘parkeerregels’ voor scootmobielen.
Ken het protocol
Elke locatie moet een protocol hebben voor brandveiligheid. En elk team moet daar regelmatig mee oefenen. Want op een dag is het raak: er breekt brand uit. Maar een brandoefening moet je niet te vaak houden op een woonzorgcentrum. Hoe weet je dat je van je collega’s op aan kunt? Het is belangrijk om als team te oefenen.
'Het brandalarm ging af. Het was echt mis, deze keer. Maar de afgelopen weken was de rookmelder in de zijvleugel al vaker afgegaan. De bewoners zeiden: “Niks aan de hand, joh. Geraldine staat weer te douchen met de badkamerdeur open”. Dan is het wel fijn dat je zoiets al een keer hebt geoefend.'
- medewerker in een woonzorgcentrum
Liever voorkómen- medewerker in een woonzorgcentrum
Werk je op een locatie voor dagbesteding? Of ben je een zorgmedewerker in de woonzorg? Preventie is minstens zo belangrijk: hoe voorkom je brand of incidenten die tot brand kunnen leiden? Wat kan je doen om het veiliger te maken op de locatie waar je werkt? De accu van een scootmobiel kan bijvoorbeeld brandgevaarlijke situaties opleveren. Zorg daarom voor veilige ‘parkeerregels’ voor scootmobielen.
Ken het protocol
Elke locatie moet een protocol hebben voor brandveiligheid. En elk team moet daar regelmatig mee oefenen. Want op een dag is het raak: er breekt brand uit. Maar een brandoefening moet je niet te vaak houden op een woonzorgcentrum. Hoe weet je dat je van je collega’s op aan kunt? Het is belangrijk om als team te oefenen.
Ontruimingsprocedure van de instelling
In geval van nood moet de instelling snel en veilig worden ontruimd. Als zorgmedewerker heb je een belangrijke rol. Ontruiming gaat in een aantal stappen in een vaste volgorde. Zorg dat je bekend bent met het ontruimingsplan van jouw instelling. Dan word je niet overvallen door paniek. En loop je niet de medewerkers in de weg die wél weten wat er moet gebeuren.
‘Wel de urgentie, niet de paniek, zeg ik altijd. Het hoofd koel houden.
Alina van kamer 14 is snel van slag. Timo werkt alleen mee als hij precies begrijpt wat er aan de hand is. Daar moet je allemaal mee dealen. Onder tijdsdruk.’
- agogisch medewerker op een woonzorggroep
Alina van kamer 14 is snel van slag. Timo werkt alleen mee als hij precies begrijpt wat er aan de hand is. Daar moet je allemaal mee dealen. Onder tijdsdruk.’
- agogisch medewerker op een woonzorggroep
Kleine ongelukken – EHBO voor niet-medisch personeel
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Daarom zijn kleine ongelukken niet altijd te voorkomen. Als je je EHBO-vaardigheden op orde hebt, kan je er wel voor zorgen dat het geen groot ongeluk wordt. Ook als je zelf niet medisch bent opgeleid, kan je al snel veel goed doen. Of fout. Daarom is kennis over EHBO in de gehandicaptenzorg van groot belang.
Het goede nieuws: je hoeft dus niet te wachten tot er een medisch geschoold iemand beschikbaar is. Zorg dat je zelf goede eerste hulp kunt verlenen.
Het goede nieuws: je hoeft dus niet te wachten tot er een medisch geschoold iemand beschikbaar is. Zorg dat je zelf goede eerste hulp kunt verlenen.
Reanimeren – voor niet-medisch personeel
Situaties van acute nood komen voor. Overal. En dus ook in de gehandicaptenzorg. Acute hulp verlenen kan jij ook als niet-medische medewerker. Met kennis over reanimatie en een goed onderhouden vaardigheid kan je een leven redden.
Sommige cliënten hebben een verklaring dat ze niet gereanimeerd willen worden. Is jouw hele team goed op de hoogte van de wensen van de mensen die jullie zorg verlenen?
Sommige cliënten hebben een verklaring dat ze niet gereanimeerd willen worden. Is jouw hele team goed op de hoogte van de wensen van de mensen die jullie zorg verlenen?
Verstikking voorkomen
Over oorzaken van verstikking is veel bekend. Een aantal oorzaken komen veel voor. Dat betekent ook dat preventie loont; veel situaties zijn vrij eenvoudig te voorkomen.
Ga eens goed na welke situaties op jouw werk niet veilig zijn. Door risico’s op verstikking bij jouw cliënten goed in kaart te brengen, help je verstikking te voorkómen. En met een goede EHBO-training kan je ook snel ingrijpen als dat nodig is. Hoe help je iemand die in een rolstoel zit en dreigt te stikken? Met een paar handigheidjes kan je de juiste hulp bieden.
Ga eens goed na welke situaties op jouw werk niet veilig zijn. Door risico’s op verstikking bij jouw cliënten goed in kaart te brengen, help je verstikking te voorkómen. En met een goede EHBO-training kan je ook snel ingrijpen als dat nodig is. Hoe help je iemand die in een rolstoel zit en dreigt te stikken? Met een paar handigheidjes kan je de juiste hulp bieden.
Trainen & opleiden
Als medewerker in de gehandicaptenzorg heb je met allerlei veiligheidssituaties te maken en met een heel gevarieerde groep bewoners. Zorg dat je je kennis paraat hebt, weet hoe je moet handelen bij brand, ontruiming of verstikking. Fris je EHBO-vaardigheden op.
Zorg ook dat je je sociaal veilig voelt, want door sociale onveiligheid word je minder zeker in je handelen. En dat werkt tegen je in acute situaties.
Met meer mensen speel je meer klaar. Daarom is het belangrijk om als team bezig te zijn met veiligheid. Breng risico’s samen met je team in kaart. Bespreek wat je samen aan preventie doet. En volg met je team cursus op maat.
Bekijk het cursusaanbod en zorg samen voor veiligheid in woonzorgcentra.
Speciaal voor medewerkers in de zorg:
Veiligheidstrainingen.nl verzorgt vanaf 6 deelnemers een groepscursus. Dat kan incompany (op je eigen locatie) of outcompany (op een externe locatie).
Zorg ook dat je je sociaal veilig voelt, want door sociale onveiligheid word je minder zeker in je handelen. En dat werkt tegen je in acute situaties.
Met meer mensen speel je meer klaar. Daarom is het belangrijk om als team bezig te zijn met veiligheid. Breng risico’s samen met je team in kaart. Bespreek wat je samen aan preventie doet. En volg met je team cursus op maat.
Bekijk het cursusaanbod en zorg samen voor veiligheid in woonzorgcentra.
Speciaal voor medewerkers in de zorg:
- Basis BHV Zorg
- omgaan met agressie
- modulaire risicogerichte training
Veiligheidstrainingen.nl verzorgt vanaf 6 deelnemers een groepscursus. Dat kan incompany (op je eigen locatie) of outcompany (op een externe locatie).
Lees meer
-
Test je kennis: crisismanagementEen bedrijfscrisis kan vele vormen aannemen: van negatieve publiciteit, de productie die stilvalt tot brand in het bedrijfspand. Als er een crisis uitbreekt, kan goed crisismanagement een reddingsboei in nood zijn voor organisaties. Het hebben van een goed voorbereid crisismanagementteam kan het verschil betekenen tussen complete chaos en gecontroleerd reageren. Maar hoe goed is jouw kennis over crisismanagement? Weet je waarom een organisatie een crisismanagementteam zou moeten hebben, of hoe zo'n team samenwerkt met een BHV-team?
-
De meerwaarde van oefenen met een trainingsacteur tijdens een cursusIn veel beroepen krijgen mensen te maken met (seksueel)grensoverschrijdend gedrag, ongewenst gedrag of agressie. Van zorgprofessionals en receptionisten tot klantenservicemedewerkers of onderwijzers. Het volgen van een training kan helpen om te leren hiermee om te gaan. De impact van zo’n training is nog groter met de inzet van een professionele trainingsacteur. Maar waarom is dat nou zo waardevol? Wij leggen het je uit!
-
25 voorbeelden van een crisisEen crisis is een ernstige verstoring van de bedrijfscontinuïteit, die vaak onverwachts optreedt. De crisis kan het vermogen van een organisatie om normaal te functioneren, ernstig in gevaar brengen. Deze verstoringen kunnen voorkomen bij zowel kleine als grote organisaties, en kunnen uiteenlopen van financiële tegenslagen en cyberaanvallen tot natuurrampen en PR-schandalen. Elke sector wordt geconfronteerd met verschillende soorten uitdagingen en risico’s. Het vermogen van een bedrijf om adequaat te reageren op een crisis kan het verschil maken en de impact van een crisis beperken.
-
De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedragOngewenst gedrag, zoals agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten, is een uitdaging waar veel organisaties mee te maken hebben. Een van de manieren om dit gedrag te begrijpen en aan te pakken, is door gebruik te maken van de "integriteitsdriehoek". Dit model biedt handvatten om ongewenst gedrag te verminderen en te beheersen. In dit artikel bespreken we hoe de integriteitsdriehoek kan worden ingezet om ongewenst gedrag op de werkvloer tegen te gaan.
-
Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel isHet is voor zowel grote als kleine organisaties van cruciaal belang om voorbereid te zijn op situaties die de bedrijfscontinuïteit kunnen verstoren. Denk aan natuurrampen, cyberaanvallen, leveringsproblemen of schandalen. Er zijn allerlei verschillende voorbeelden van interne of externe gebeurtenissen die invloed hebben over de bedrijfsvoering. Zonder een geoefend Crisis Management Team (CMT) kan een organisatie ernstige schade oplopen of zelfs failliet gaan.
-
De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedachtElke organisatie, groot of klein, kan onverwachts geconfronteerd worden met een crisis. Of het nu gaat om een natuurramp, een cyberaanval, leveringsproblemen of een reputatieschade, de impact kan enorm zijn en de bedrijfscontinuïteit verstoren. Het begrijpen van deze gevolgen is belangrijk voor directies en managementteams, zodat de juiste maatregelen kunnen nemen. In dit artikelen leggen we uit wat de impact van een crisis kan zijn en waarom het essentieel is om je als organisatie goed voor te bereiden.
-
Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagementEen crisis ontstaat vaak snel en onverwacht. Door risico’s in beeld te hebben en je als organisatie goed voor te bereiden op een mogelijke crisissituatie, kan je organisatie een hoop ellende bespaard blijven. Dat geldt de kleine organisaties misschien nog wel meer dan voor de grote. Maar hoe bereid je de organisatie nu preventief voor op zo’n stressvolle situatie en met welke scenario’s moet je rekening houden? In dit artikel vertellen we je hoe crisismanagement jouw organisatie kan helpen. En geven we je een beeld van de verschillende soorten gebeurtenissen die kunnen uitmonden in een crisis voor je organisatie.
-
Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methodeAgressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.