Vervelende situaties voor de fysio

In de wereld van de gezondheidszorg is het creëren van een respectvolle en empathische omgeving essentieel voor het bieden van effectieve zorg aan patiënten. Helaas gedragen patiënten en bezoekers zich regelmatig grensoverschrijdend tegenover zorgmedewerkers, bekijk onze infographic over feiten & cijfers uit de zorgsector om een indruk te krijgen van de oorzaken en gevolgen van dit gedrag. Net als andere zorgverleners krijgen ook fysiotherapeuten steeds vaker te maken met veeleisende patiënten en patiënten met korte lontjes. Lastig! Hoe kun je daar op een goede manier mee omgaan? In dit artikel beschrijven we een aantal voorbeelden van ongewenst gedrag, en geven we tips over hoe je hier als zorgverlener mee om kan gaan.

Vervelende situaties

Steeds vaker maken zorgverleners, ook fysiotherapeuten, vervelende situaties mee door ongewenst gedrag van patiënten. Patiënten komen met onredelijke verzoeken in de praktijk, ze hebben kritiek op de behandeling en eisen een andere behandeling, ze zijn geïrriteerd of boos doordat ze nog steeds niet aan het werk kunnen of ze reageren hun frustratie over privézaken op de fysiotherapeut af. Zij kunnen discriminerende of seksueel getinte opmerkingen over zich heen krijgen of een scheldpartij. Ook maken ze misschien intimiderend gedrag mee of zelfs fysiek geweld. Hoe vaak ongewenst of agressief gedrag voorkomt in de fysiotherapiepraktijk, is niet bekend. Dát het voorkomt, is wel duidelijk. Om die reden besloot de beroepsvereniging van fysiotherapeuten eind 2022 om de krachten te bundelen met andere beroepsverenigingen van eerstelijnszorgverleners en agressie te onderzoeken en gezamenlijk aan te pakken. 

Welke scenario's van ongewenst gedrag komen voor binnen de fysiotherapie? Sommige vormen van grensoverschrijdend gedrag kunnen subtiel zijn. Maar de grens van wat gepast of ongepast is wordt bepaald door "de ontvanger", in dit geval de zorgverlener. Tijdens de cursus Omgaan met ongewenst gedrag leer je hoe je duidelijk en respectvol je grenzen aan kunt geven zonder dat dit een negatieve impact heeft op de relatie met de patiënt. Hieronder een drietal voorbeelden van situaties waarin de fysiotherapeut zich ongemakkelijk voelde. 
"Half uur wachten op afspraak"
In een revalidatiekliniek meldt een patiënt zich om 10 uur bij de fysiotherapeut voor een behandeling. Zijn naam, de naam van de fysiotherapeut, tijd en plaats staan op zijn schema. De fysiotherapeut is verbaasd, want op haar schema staat een andere patiënt op dat tijdstip. Ze zegt: ‘Wat vervelend! Ik denk dat er bij de planning iets mis is gegaan. U kunt het het beste daar navragen.’ Ze behandelt de patiënt een half uur later dan hij had verwacht. Hij vindt dat het haar fout is en komt er steeds op terug dat ze hem een half uur heeft laten wachten. Zelfs als ze elkaar toevallig privé in de supermarkt tegenkomen, begint hij erover.
"Nog nooit zo snel uit de broek gekregen!"
Een oudere man komt voor het eerst bij een fysiotherapeut voor knieproblemen. De fysiotherapeut vraagt vriendelijk: ‘Wilt u uw sokken en broek uittrekken? Dan kan ik uw knie onderzoeken.’ De man reageert lollig: ‘Nog nooit heeft iemand me zo snel uit mijn broek gekregen, meisje!’ De fysiotherapeut doet of ze niets gehoord heeft maar voelt zich de rest van de afspraak ongemakkelijk. De man lijkt niks door te hebben en maakt nog een aantal grapjes over zijn kleding. 
"Geen tijd voor flauwekul"
Een patiënt valt met de deur in huis. ‘Ik heb al heel lang last van mijn arm en ik wil dat een orthopeed ernaar kijkt, maar mijn huisarts wil me niet doorverwijzen. Die vindt dat ik naar de fysiotherapeut moet. Kunt u mijn huisarts niet even bellen en zeggen dat ik naar de orthopeed moet?’ De fysiotherapeut legt rustig uit dat hij eerst de arm wil bekijken en een diagnose wil stellen. Maar dat is geen optie voor de patiënt. Die vindt dat hij geen tijd heeft voor die flauwekul en hoe moeilijk is het nou helemaal om even die huisarts te bellen?

Omgaan met ongewenst gedrag

Wat kun je hier als fysiotherapeut aan doen? En hoe zorg je ervoor dat je niet schrikt van nare opmerkingen en intimidatie? Dat kun je in 1 dag leren in de Basistraining Omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag. In deze training krijg je theorie en oefen je met acteurs. Ook leer je hoe je professioneel en respectvol kan reageren op ongewenst gedrag.

Na de training kun je onder andere:
  • ongewenst en agressief gedrag herkennen;
  • situaties met ongewenst gedrag onder controle houden;
  • professioneel handelen bij ongewenst of agressief gedrag;
  • het gedrag van de ander beïnvloeden, terwijl de relatie goed blijft.
Zijn er binnen jouw organisatie meerdere collega’s of medewerkers die opgeleid moeten worden, dan kan Veiligheidstrainingen.nl vanaf zes deelnemers een groepscursus verzorgen, incompany (je eigen locatie) of outcompany (op een externe locatie). 

Lees meer

  • Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Wat is grensoverschrijdend gedrag?
  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.
  • Gids voor een sociaal veilige werkplek
    Gids voor een sociaal veilige werkplek
    In dit e-book vind je essentiële informatie en praktisch advies voor een sociaal veilige werkomgeving. We streven in deze tijd naar werkplekken waarin we ons gerespecteerd, beschermd en gewaardeerd voelen. Daarom voorzien we je van waardevolle inzichten en praktische tips om de gezondheid en veiligheid van je medewerkers te waarborgen. Gebruik de kennis en tools voor een positieve cultuurverandering!
  • gehandicaptenzorg
    Veilig werken in de gehandicaptenzorg
    Veiligheid heeft verschillende aspecten. Ken jij oorzaken van verstikking, bijvoorbeeld? Is jouw EHBO-kennis up-to-date? Voel jij je weerbaar op je werk? Maar ook: waar in het woonzorgcentrum parkeer je veilig een scootmobiel? Want hoe zit het ook al weer met de brandveiligheid van de accu? In dit artikel komen verschillende fysieke en sociale aspecten van veiligheid aan de orde.
  • Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Familieleden van ouderen vertonen soms grensoverschrijdend gedrag. Frustratie, schelden tegen zorgverleners en bemoeizuchtigheid zijn hier voorbeelden van. Zorgmedewerkers kunnen hier klachten van ervaren, met uiteindelijk ook mentale overbelasting en ziekmelding tot gevolg. Agressie en ongewenst gedrag in de zorg komt te vaak voor. Zorgverleners willen weerbaarder zijn.  
  • Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstal: één van de grootste ergernissen van winkeliers. Van jou ook? Begrijpelijk, want je loopt er een hoop geld door mis. Nog meer dan de meeste mensen denken! Gelukkig kun je je erop voorbereiden en diefstal voorkomen, in elke periode van het jaar. Met winkeldiefstalpreventie en goed opgeleide medewerkers.
  • Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Docenten in het basisonderwijs hebben de taak om jonge leerlingen te begeleiden en te onderwijzen. In dat werk krijgen zij soms te maken met ongewenst gedrag van ouders. Dit gedrag kan variëren van overmatige kritiek tot ongepaste betrokkenheid bij schoolwerk. Om een veilige en ondersteunende leeromgeving te behouden, is het belangrijk dat docenten weten hoe ze effectief kunnen omgaan met deze uitdagingen. In dit artikel verkennen we de verschillende vormen van ongewenst gedrag van ouders in het basisonderwijs en delen we tips om hier goed mee om te gaan.
  • Zo ga je om met gefrustreerde patiënten in de apotheek
    Zo ga je om met gefrustreerde patiënten in de apotheek
    Als apotheker of als apothekersassistent zie je jaarlijks duizenden patiënten. Meestal heb je een probleemloos gesprek met patiënten die gewoon hun medicijnen ophalen. Maar soms heb je te maken met patiënten die zich onredelijk gedragen als ze niet krijgen wat ze verwachten. Ze worden boos, ze gaan schelden, ze intimideren je. Hoe kun je je staande houden in dat soort situaties? In dit artikel lees je hoe je kunt opstellen in een aantal lastige situaties en hoe je je eigen gedrag kunt oefenen.  

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.