Geweldloze communicatie
De inhoud van de cursus
Dag 1 - theorie en oefenen
Onze trainer behandelt de volgende onderwerpen:
- Wat is verbindende communicatie en hoe pas je het toe?
- Waarneming vs. oordeel
- Gevoelens en behoeften
- Verzoeken
Dag 2 - Oefenen met een trainingsacteur
Op dag twee gaan we vooral praktisch aan de slag. We oefenen met realistische casussen. Daarbij kan ook met eigen casussen gewerkt worden. Er is de gehele dag een professionele trainingsacteur aanwezig. Door realistische situaties na te bootsen en te oefenen met de aangeleerde gesprekstechnieken, zien medewerkers meteen wat hun gedrag voor een effect heeft in praktijksituaties. Door dit in een veilige omgeving te doen en gezamenlijk te reflecteren, kunnen medewerkers daarna met meer zelfvertrouwen de technieken toepassen tijdens hun werk.
Voor wie is deze cursus geschikt?
- Hoe kan ik op een respectvolle manier ‘nee’ zeggen, zonder schuldgevoel of conflict.
- Hoe komen we in lastige gesprekken met klanten tot wederzijds begrip en oplossingen?
- Hoe kunnen we de communicatie in ons team verbeteren?
- Hoe leren onze managers en leidinggevenden beter inspelen op de behoefte van hun teamleden?
Wat levert het op voor medewerkers?
- om effectiever en met meer empathie te communiceren, waardoor ze makkelijker wederzijds begrip creëren;
- eigen gevoelens en behoeften helder te verwoorden, zonder oordeel of verwijt;
- beter te luisteren, waardoor ze in kunnen spelen op behoeften en emoties van een ander;
- door bewust en verbindend te reageren miscommunicatie en conflicten te voorkomen;
- gesprekken met vertrouwen en kalmte aan te gaan.