7 onmisbare tips voor goede Crisis Management

Heb je je weleens afgevraagd wat er kan gebeuren als jouw organisatie de verkeerde mensen in haar crisis management team (CMT) heeft? Nee? Lees dan vooral door, want niet-effectieve crisiscommunicatie kan leiden tot vertraagde, slechte of zelfs helemaal geen besluitvorming. Dit heeft direct gevolgen voor het herstel en de reputatie van je organisatie. Slecht crisismanagement maakt de crisis alleen maar groter, en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt.

CRISIS MANAGEMENT TEAM OPSTELLEN

Het is enorm belangrijk dat je goed nadenkt over hoe je je CMT opstelt en wie er deel van uitmaakt. Als de verkeerde afdelingen zijn vertegenwoordigd, of er zitten mensen in het team die niet kunnen voldoen aan de unieke eisen van wat eigenlijk een zeer ongebruikelijke en gespecialiseerde rol is, kunnen de gevolgen desastreus zijn. Het volgen van een crisismanagement opleiding kan ervoor zorgen dat de leden van het CMT goed zijn voorbereid en over de juiste vaardigheden beschikken.
 
Daarom geven we je zeven tips die je helpen bij het opzetten van een goed CMT:

1. Pak de rol van crisis management adviseur

Als BHV’er, ploegleider of coördinator BHV kun je waarschijnlijk niet zelf beslissen wie er deel (gaan) uitmaken van het crisis management team. Maar waarschijnlijk heb je wel de mogelijkheid om aanbevelingen te doen en de directie te adviseren over de samenstelling van dit team. Het maakt niet uit of je organisatie de samenstelling van een bestaand team wil veranderen of er voor het eerst een opricht, je mag je inzichten en kennis met de besluitvormers delen. Gebruik je ervaring om hen op dit gebied te adviseren.
 

2. Zorg voor een diverse samenstelling van het CMT

Een effectief CMT bestaat uit mensen die samen beschikken over relevante en recente kennis over en ervaring met de volgende vakgebieden en/of afdelingen:
  • leiderschap
  • administratieve ondersteuning
  • financiën
  • personeelszaken
  • informatie technologie
  • juridische zaken
  • risicomanagement
  • communicatie.
  • het primaire proces
Afhankelijk van de omstandigheden kan het ook zinvol zijn vertegenwoordigers van andere afdelingen (bijvoorbeeld Marketing of Sales) aan het team toe te voegen.
 

3. Identificeer de juiste mensen voor het CMT

We zien vaak dat in grote organisaties enkele van de beste CMT-leden de mensen zijn die direct rapporteren aan de directie. Maar zij zijn niet de enigen die goed in het team passen: juist de mensen die op de voorgrond treden tijdens BHV-oefeningen zijn vaak zeer geschikt. Observeer dus wie bij ontruimingsoefeningen een leidende rol pakt. Je kunt binnen je organisatie ook eens vragen wie nuchtere, kundige mensen zijn die goed met anderen kunnen samenwerken. Collega’s weten dat meestal wel van elkaar. Door deze observaties en vragen kun je de juiste mensen identificeren voor het CMT, die niet alleen over de benodigde vaardigheden beschikken, maar ook in staat zijn effectief samen te werken in crisissituaties.
 

4. Kies mensen met de juiste competenties

Deelnemen aan een crisis management team vereist een uniek temperament en speciale vaardigheden. Dat zijn geen betere kwaliteiten dan die nodig zijn om uit te blinken op andere gebieden; het zijn wel andere vaardigheden. Crisissituaties zijn per definitie stressvol en staan ​​altijd onder tijdsdruk. De mensen die het meest effectief zijn in dat soort situaties hebben vaak de volgende kenmerken:
  • Ze zijn besluitvaardig, ook als op dat moment (nog) niet alle informatie beschikbaar is
  • Ze zijn zelfverzekerd maar niet egoïstisch
  • Ze hebben tactische kennis en een goed probleemoplossend vermogen
  • Ze zijn niet bang te handelen, ook als er geen consensus is
  • Ze zijn emotioneel stabiele individuen die kritiek bestendig zijn
  • Ze werken goed samen met mensen van andere afdelingen.
  • Ze zijn in staat verschillende belangen af te wegen
  • Ze durven de minst slechte beslissing te nemen
Als iemand deze competenties mist, is hij niet geschikt voor het CMT, ongeacht of hij in de directie zit of niet. Niet al deze eigenschappen heb je nodig in één persoon of bij alle leden van het CMT. Een gemêleerd team is nuttig, als je elkaars eigenschappen maar kent en kan benutten.
 

5. Kies een leider met goede crisiscommunicatie

In tijden van crisis is communicatie van cruciaal belang. Dat lijkt een open deur, maar dat is het niet. Organisaties kiezen er vaak voor een van de directieleden of de CEO het crisis management team te laten leiden zonder zich af te vragen of hij of zij wel de meest geschikte persoon is. Een CMT leiden vraagt andere vaardigheden dan een ‘normale’ organisatie leiden. Soms kan een directie- of MT-lid zich beter op zijn specifieke expertisegebied concentreren dan het hele team leiden. Want daar zijn heel specifieke competenties voor nodig. Een leider met uitstekende crisiscommunicatie kan het verschil maken tussen chaos en orde. Kies een leider die niet alleen spreekt, maar ook luistert en handelt in het belang van de organisatie en de mensen die ervan afhankelijk zijn.
 

6. Overtuig het hoogste management

Je moet de directie overtuigen van het belang van een CMT én van een goed samengesteld CMT. Je kunt er niet vanuit gaan dat het sturen van een e-mail het gewenste resultaat oplevert; je zult de directie in een of meer gesprekken of presentatie echt duidelijk moeten maken dat een goed georganiseerd crisis management team onmisbaar is. Dit geldt eigenlijk voor alles rondom je bedrijfsnoodorganisatie. Zonder de steun van de directie is het lastig de veiligheidsambities van je organisatie waar te maken.
 

7 Zorg voor compensatie voor politieke benoemingen

Soms gebeurt het dat een hooggeplaatste manager om politieke redenen in het team moet worden opgenomen, zelfs als zijn of haar kennis of vaardigheden niet het beste passen bij de rol. Als dit gebeurt, overweeg dan ook om iemand van dezelfde afdeling in te schakelen die wel over de nodige kennis en kenmerken beschikt om het werk te doen.
 

Hoe kan Veiligheidstrainingen.nl jou ondersteunen?

Door je als organisatie goed voor te bereiden borg je de bedrijfscontinuïteit. Veiligheidstrainingen.nl helpt jou graag met het vaststellen van de crisistypen binnen jouw organisatie en de activiteiten die daarbij horen zodat we een training kunnen samenstellen die helemaal gericht is op de bedrijfsrisico's van jouw organisatie. Om te zorgen voor een goede synergie binnen het team raden wij aan om een crisismanagement oefening te organiseren.

Wil je hier meer over weten? Bel dan met 024 – 373 09 77 of vraag een vrijblijvende offerte aan! Of meld een of meerdere medewerkers aan voor een basis crisismanagement opleiding.

Lees meer

  • Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Wat is grensoverschrijdend gedrag?
  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.
  • Gids voor een sociaal veilige werkplek
    Gids voor een sociaal veilige werkplek
    In dit e-book vind je essentiële informatie en praktisch advies voor een sociaal veilige werkomgeving. We streven in deze tijd naar werkplekken waarin we ons gerespecteerd, beschermd en gewaardeerd voelen. Daarom voorzien we je van waardevolle inzichten en praktische tips om de gezondheid en veiligheid van je medewerkers te waarborgen. Gebruik de kennis en tools voor een positieve cultuurverandering!
  • gehandicaptenzorg
    Veilig werken in de gehandicaptenzorg
    Veiligheid heeft verschillende aspecten. Ken jij oorzaken van verstikking, bijvoorbeeld? Is jouw EHBO-kennis up-to-date? Voel jij je weerbaar op je werk? Maar ook: waar in het woonzorgcentrum parkeer je veilig een scootmobiel? Want hoe zit het ook al weer met de brandveiligheid van de accu? In dit artikel komen verschillende fysieke en sociale aspecten van veiligheid aan de orde.
  • Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Familieleden van ouderen vertonen soms grensoverschrijdend gedrag. Frustratie, schelden tegen zorgverleners en bemoeizuchtigheid zijn hier voorbeelden van. Zorgmedewerkers kunnen hier klachten van ervaren, met uiteindelijk ook mentale overbelasting en ziekmelding tot gevolg. Agressie en ongewenst gedrag in de zorg komt te vaak voor. Zorgverleners willen weerbaarder zijn.  
  • Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstal: één van de grootste ergernissen van winkeliers. Van jou ook? Begrijpelijk, want je loopt er een hoop geld door mis. Nog meer dan de meeste mensen denken! Gelukkig kun je je erop voorbereiden en diefstal voorkomen, in elke periode van het jaar. Met winkeldiefstalpreventie en goed opgeleide medewerkers.
  • Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Docenten in het basisonderwijs hebben de taak om jonge leerlingen te begeleiden en te onderwijzen. In dat werk krijgen zij soms te maken met ongewenst gedrag van ouders. Dit gedrag kan variëren van overmatige kritiek tot ongepaste betrokkenheid bij schoolwerk. Om een veilige en ondersteunende leeromgeving te behouden, is het belangrijk dat docenten weten hoe ze effectief kunnen omgaan met deze uitdagingen. In dit artikel verkennen we de verschillende vormen van ongewenst gedrag van ouders in het basisonderwijs en delen we tips om hier goed mee om te gaan.
  • Zo ga je om met gefrustreerde patiėnten in de apotheek
    Zo ga je om met gefrustreerde patiėnten in de apotheek
    Als apotheker of als apothekersassistent zie je jaarlijks duizenden patiënten. Meestal heb je een probleemloos gesprek met patiënten die gewoon hun medicijnen ophalen. Maar soms heb je te maken met patiënten die zich onredelijk gedragen als ze niet krijgen wat ze verwachten. Ze worden boos, ze gaan schelden, ze intimideren je. Hoe kun je je staande houden in dat soort situaties? In dit artikel lees je hoe je kunt opstellen in een aantal lastige situaties en hoe je je eigen gedrag kunt oefenen.  

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.