7 onmisbare tips voor een goed CMT

Heb je je weleens afgevraagd wat er kan gebeuren als jouw organisatie de verkeerde mensen in haar crisismanagementteam (CMT) heeft? Nee? Lees dan vooral door, want de impact daarvan kan enorm zijn: een niet-effectief CMT kan leiden tot vertraagde, slechte of zelfs helemaal geen besluitvorming en dat heeft direct gevolgen voor het herstel en de reputatie van je organisatie. Slecht crisismanagement maakt de crisis alleen maar groter, en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt.
Het is enorm belangrijk dat je goed nadenkt over hoe je je CMT organiseert en wie er deel van uitmaken. Als de verkeerde afdelingen zijn vertegenwoordigd, of er zitten mensen in het team die niet kunnen voldoen aan de unieke eisen van wat eigenlijk een zeer ongebruikelijke en gespecialiseerde rol is, kunnen de gevolgen desastreus zijn.
 
Daarom geven we je zeven tips die je helpen bij het opzetten van een goed CMT:

1. Pak de rol van adviseur

Als BHV’er, ploegleider of coördinator BHV kun je waarschijnlijk niet zelf beslissen wie er deel (gaan) uitmaken van het CMT. Maar waarschijnlijk heb je wel de mogelijkheid om aanbevelingen te doen en de directie te adviseren over de samenstelling van dit team. Het maakt niet uit of je organisatie de samenstelling van een bestaand team wil veranderen of er voor het eerst één opricht, je mag je inzichten en kennis met de besluitvormers delen. Gebruik je ervaring om hen op dit gebied te adviseren.
 

2. Zorg voor de juiste samenstelling van het CMT

Een effectief CMT bestaat uit mensen die samen beschikken over relevante en recente kennis over en ervaring met de volgende vakgebieden en/of afdelingen:
  • leiderschap
  • administratieve ondersteuning
  • financiën
  • personeelszaken
  • informatie technologie
  • juridische zaken
  • risicomanagement
  • communicatie.
  • het primaire proces
Afhankelijk van de omstandigheden kan het ook zinvol zijn vertegenwoordigers van andere afdelingen (bijvoorbeeld Marketing of Sales) aan het team toe te voegen.
 

3. Kies een leider waarvan je weet dat hij/zij goed bij deze rol past

Dat lijkt een open deur, maar dat is het niet. Organisaties kiezen er vaak voor een van de directieleden of de CEO het CMT te laten leiden zonder zich af te vragen of hij of zij wel de meest geschikte persoon is. Een CMT leiden vraagt andere vaardigheden dan een ‘normale’ organisatie leiden. Soms kan een directie- of MT-lid zich beter op zijn specifieke expertisegebied concentreren dan het hele team leiden. Want daar zijn heel specifieke competenties voor nodig.
 

4. Kies mensen met de juiste competenties

Deelnemen aan een crisis management team vereist een uniek temperament en speciale vaardigheden. Dat zijn geen betere kwaliteiten dan die nodig zijn om uit te blinken op andere gebieden; het zijn wel andere vaardigheden. Crisissituaties zijn per definitie stressvol en staan ​​altijd onder tijdsdruk. De mensen die het meest effectief zijn in dat soort situaties hebben vaak de volgende kenmerken:
  • ze kunnen snel beslissen, ook als op dat moment (nog) niet alle informatie beschikbaar is
  • ze zijn zelfverzekerd maar niet egoïstisch
  • ze hebben tactische kennis en zijn goed in het oplossen van problemen
  • ze zijn niet bang te handelen, ook als er geen consensus is
  • ze zijn rustige, nuchtere individuen die niet overdreven gevoelig zijn voor kritiek of debat
  • ze werken goed samen met mensen van andere afdelingen.
  • zijn in staat verschillende belangen af te wegen
  • durven de minst slechte beslissing te nemen
Als iemand deze kwaliteiten mist, is hij niet geschikt voor het CMT, ongeacht of hij in de directie zit of niet. Niet al deze eigenschappen heb je nodig in één persoon of bij alle leden van het CMT. Een gemêleerd team is nuttig, als je elkaars eigenschappen maar kent en kan benutten.
 

5. Leer hoe je de juiste mensen voor het CMT kunt identificeren

We zien vaak dat in grote organisaties enkele van de beste CMT-leden de mensen zijn die direct rapporteren aan de directie. Maar zij zijn niet de enige die goed in het team passen: juist de mensen die op de voorgrond treden tijdens BHV-oefeningen zijn vaak zeer geschikt. Observeer dus wie bij ontruimingsoefeningen een leidende rol pakt. Je kunt binnen je organisatie ook eens vragen wie nuchtere, kundige mensen zijn die goed met anderen kunnen samenwerken. Collega’s weten dat meestal wel van elkaar.
 

6. Overtuig het hoogste management

Je moet de directie overtuigen van het belang van een CMT én van een goed samengesteld CMT. Je kunt er niet vanuit gaan dat het sturen van een e-mail het gewenste resultaat oplevert; je zult de directie in een of meer gesprekken of presentatie echt duidelijk moeten maken dat een goed georganiseerd CMT onmisbaar is. Dit geldt eigenlijk voor alles rondom je bedrijfsnoodorganisatie. Zonder de steun van de directie is het lastig de veiligheidsambities van je organisatie waar te maken.
 

7. Zorg voor compensatie voor politieke benoemingen

Soms gebeurt het dat een hooggeplaatste manager om politieke redenen in het team moet worden opgenomen, zelfs als zijn of haar kennis of vaardigheden niet het beste passen bij de rol. Als dit gebeurt, overweeg dan ook om iemand van dezelfde afdeling in te schakelen die wel over de nodige kennis en kenmerken beschikt om het werk te doen.
 

Hoe kan Veiligheidstrainingen.nl jou ondersteunen?

Door je als organisatie goed voor te bereiden borg je de bedrijfscontinuïteit. Veiligheidstrainingen.nl helpt jou graag met het vaststellen van de crisistypen binnen jouw organisatie en de activiteiten die daarbij horen zodat we een training kunnen samenstellen die helemaal gericht is op de bedrijfsrisico's van jouw organisatie. Wil je hier meer over weten?
 
Bel dan met 024 – 373 09 77.  Of vraag vrijblijvend een offerte aan!

Lees meer

  • Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Familieleden van ouderen vertonen soms grensoverschrijdend gedrag. Frustratie, schelden tegen zorgverleners en bemoeizuchtigheid zijn hier voorbeelden van. Zorgmedewerkers kunnen hier klachten van ervaren, met uiteindelijk ook mentale overbelasting en ziekmelding tot gevolg. Agressie en ongewenst gedrag in de zorg komt te vaak voor. Zorgverleners willen weerbaarder zijn.  
  • Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstal: één van de grootste ergernissen van winkeliers. Van jou ook? Begrijpelijk, want je loopt er een hoop geld door mis. Nog meer dan de meeste mensen denken! Gelukkig kun je je erop voorbereiden en diefstal voorkomen, in elke periode van het jaar. Met winkeldiefstalpreventie en goed opgeleide medewerkers.
  • Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Docenten in het basisonderwijs hebben de taak om jonge leerlingen te begeleiden en te onderwijzen. In dat werk krijgen zij soms te maken met ongewenst gedrag van ouders. Dit gedrag kan variëren van overmatige kritiek tot ongepaste betrokkenheid bij schoolwerk. Om een veilige en ondersteunende leeromgeving te behouden, is het belangrijk dat docenten weten hoe ze effectief kunnen omgaan met deze uitdagingen. In dit artikel verkennen we de verschillende vormen van ongewenst gedrag van ouders in het basisonderwijs en delen we tips om hier goed mee om te gaan.
  • Zo ga je om met gefrustreerde patiënten in de apotheek
    Zo ga je om met gefrustreerde patiënten in de apotheek
    Als apotheker of als apothekersassistent zie je jaarlijks duizenden patiënten. Meestal heb je een probleemloos gesprek met patiënten die gewoon hun medicijnen ophalen. Maar soms heb je te maken met patiënten die zich onredelijk gedragen als ze niet krijgen wat ze verwachten. Ze worden boos, ze gaan schelden, ze intimideren je. Hoe kun je je staande houden in dat soort situaties? In dit artikel lees je hoe je kunt opstellen in een aantal lastige situaties en hoe je je eigen gedrag kunt oefenen.  
  • Waarom mondzorgprofessionals baat hebben bij een cursus Omgaan met ongewenst gedrag
    Waarom de mondzorg baat heeft bij een cursus Omgaan met ongewenst gedrag
    Mondzorg is veel meer dan alleen het behoud van een stralende glimlach. Het speelt een essentiële rol in onze algehele gezondheid. Maar helaas gaat voor sommige mensen een tandartsbezoek of bezoek aan de orthodontist gepaard met een gevoel van angst en ongemak. Tandartsangst is een veelvoorkomende reactie die kan variëren van lichte zenuwen tot intense paniek. Deze emoties kunnen snel leiden tot ongewenst gedrag, zoals agressie of frustratie. Dat kan erg vervelend zijn voor een tandarts of mondhygiënist. Het begrijpen van de mogelijke oorzaken achter dit gedrag kan van belang zijn om effectief en respectvol te kunnen reageren.  
  • Omgaan met ongewenst gedrag van patiënten in de fysiotherapie
    Vervelende situaties voor de fysio
    In de wereld van de gezondheidszorg is het creëren van een respectvolle en empathische omgeving essentieel voor het bieden van effectieve zorg aan patiënten. Helaas gedragen patiënten en bezoekers zich regelmatig grensoverschrijdend tegenover zorgmedewerkers, bekijk onze infographic over feiten & cijfers uit de zorgsector om een indruk te krijgen van de oorzaken en gevolgen van dit gedrag. Net als andere zorgverleners krijgen ook fysiotherapeuten steeds vaker te maken met veeleisende patiënten en patiënten met korte lontjes. Lastig! Hoe kun je daar op een goede manier mee omgaan? In dit artikel beschrijven we een aantal voorbeelden van ongewenst gedrag, en geven we tips over hoe je hier als zorgverlener mee om kan gaan.
  • Eigen gedragstrainers opleiden: 5 voordelen
    Eigen gedragstrainers opleiden
    Het waarborgen van een veilige en productieve werkomgeving is essentieel voor het succes van elke organisatie. Daarbij is niet alleen fysieke veiligheid belangrijk, maar ook de sociale veiligheid. Wist jij dat je collega’s in jouw organisatie kunt laten opleiden tot veiligheidstrainer? Namelijk op het gebied van ongewenst gedrag, maar ook voor EHBO en BHV. Waarom zou je eigen gedragstrainers willen hebben in een organisatie? Daar kunnen allerlei verschillende redenen voor zijn. In dit artikel onderzoeken we de voordelen van het hebben van interne gedragstrainers binnen organisaties en hoe zij kunnen bijdragen aan een verbeterde veiligheidscultuur en bedrijfsprestaties.
  • samen tegen ongewenst gedrag zónder vooroordelen
    Samen tegen ongewenst gedrag zónder vooroordelen
    In een organisatie wil je geweld en ongewenst gedrag het liefst voorkomen, want je wilt dat jouw medewerkers veilig kunnen werken. Maar, wat valt er precies allemaal onder ongewenst gedrag en wanneer gaat een collega over die o zo belangrijke grens heen? Dat kan voor iedereen anders zijn. Sommige zaken zijn duidelijk; denk aan discriminatie, seksuele intimidatie, schelden en geweld. Maar hoe zit het met het maken van bepaalde grapjes of een respectloze reactie? In dit artikel lees je wat jij in jouw organisatie samen met collega's kan doen tegen ongewenst gedrag.
  • Weerbaarheidstraining: wat is het en hoe kan het je helpen?
    Weerbaarheidstraining: wat is het en hoe kan het je helpen?

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.