7 onmisbare tips voor goede Crisis Management

Heb je je weleens afgevraagd wat er kan gebeuren als jouw organisatie de verkeerde mensen in haar crisis management team (CMT) heeft? Nee? Lees dan vooral door, want niet-effectieve crisiscommunicatie kan leiden tot vertraagde, slechte of zelfs helemaal geen besluitvorming. Dit heeft direct gevolgen voor het herstel en de reputatie van je organisatie. Slecht crisismanagement maakt de crisis alleen maar groter, en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt.

CRISIS MANAGEMENT TEAM OPSTELLEN

Het is enorm belangrijk dat je goed nadenkt over hoe je je CMT opstelt en wie er deel van uitmaakt. Als de verkeerde afdelingen zijn vertegenwoordigd, of er zitten mensen in het team die niet kunnen voldoen aan de unieke eisen van wat eigenlijk een zeer ongebruikelijke en gespecialiseerde rol is, kunnen de gevolgen desastreus zijn. Het volgen van een crisismanagement opleiding kan ervoor zorgen dat de leden van het CMT goed zijn voorbereid en over de juiste vaardigheden beschikken.
 
Daarom geven we je zeven tips die je helpen bij het opzetten van een goed CMT:

1. Pak de rol van crisis management adviseur

Als BHV’er, ploegleider of coördinator BHV kun je waarschijnlijk niet zelf beslissen wie er deel (gaan) uitmaken van het crisis management team. Maar waarschijnlijk heb je wel de mogelijkheid om aanbevelingen te doen en de directie te adviseren over de samenstelling van dit team. Het maakt niet uit of je organisatie de samenstelling van een bestaand team wil veranderen of er voor het eerst een opricht, je mag je inzichten en kennis met de besluitvormers delen. Gebruik je ervaring om hen op dit gebied te adviseren.
 

2. Zorg voor een diverse samenstelling van het CMT

Een effectief CMT bestaat uit mensen die samen beschikken over relevante en recente kennis over en ervaring met de volgende vakgebieden en/of afdelingen:
  • leiderschap
  • administratieve ondersteuning
  • financiën
  • personeelszaken
  • informatie technologie
  • juridische zaken
  • risicomanagement
  • communicatie.
  • het primaire proces
Afhankelijk van de omstandigheden kan het ook zinvol zijn vertegenwoordigers van andere afdelingen (bijvoorbeeld Marketing of Sales) aan het team toe te voegen.
 

3. Identificeer de juiste mensen voor het CMT

We zien vaak dat in grote organisaties enkele van de beste CMT-leden de mensen zijn die direct rapporteren aan de directie. Maar zij zijn niet de enigen die goed in het team passen: juist de mensen die op de voorgrond treden tijdens BHV-oefeningen zijn vaak zeer geschikt. Observeer dus wie bij ontruimingsoefeningen een leidende rol pakt. Je kunt binnen je organisatie ook eens vragen wie nuchtere, kundige mensen zijn die goed met anderen kunnen samenwerken. Collega’s weten dat meestal wel van elkaar. Door deze observaties en vragen kun je de juiste mensen identificeren voor het CMT, die niet alleen over de benodigde vaardigheden beschikken, maar ook in staat zijn effectief samen te werken in crisissituaties.
 

4. Kies mensen met de juiste competenties

Deelnemen aan een crisis management team vereist een uniek temperament en speciale vaardigheden. Dat zijn geen betere kwaliteiten dan die nodig zijn om uit te blinken op andere gebieden; het zijn wel andere vaardigheden. Crisissituaties zijn per definitie stressvol en staan ​​altijd onder tijdsdruk. De mensen die het meest effectief zijn in dat soort situaties hebben vaak de volgende kenmerken:
  • Ze zijn besluitvaardig, ook als op dat moment (nog) niet alle informatie beschikbaar is
  • Ze zijn zelfverzekerd maar niet egoïstisch
  • Ze hebben tactische kennis en een goed probleemoplossend vermogen
  • Ze zijn niet bang te handelen, ook als er geen consensus is
  • Ze zijn emotioneel stabiele individuen die kritiek bestendig zijn
  • Ze werken goed samen met mensen van andere afdelingen.
  • Ze zijn in staat verschillende belangen af te wegen
  • Ze durven de minst slechte beslissing te nemen
Als iemand deze competenties mist, is hij niet geschikt voor het CMT, ongeacht of hij in de directie zit of niet. Niet al deze eigenschappen heb je nodig in één persoon of bij alle leden van het CMT. Een gemêleerd team is nuttig, als je elkaars eigenschappen maar kent en kan benutten.
 

5. Kies een leider met goede crisiscommunicatie

In tijden van crisis is communicatie van cruciaal belang. Dat lijkt een open deur, maar dat is het niet. Organisaties kiezen er vaak voor een van de directieleden of de CEO het crisis management team te laten leiden zonder zich af te vragen of hij of zij wel de meest geschikte persoon is. Een CMT leiden vraagt andere vaardigheden dan een ‘normale’ organisatie leiden. Soms kan een directie- of MT-lid zich beter op zijn specifieke expertisegebied concentreren dan het hele team leiden. Want daar zijn heel specifieke competenties voor nodig. Een leider met uitstekende crisiscommunicatie kan het verschil maken tussen chaos en orde. Kies een leider die niet alleen spreekt, maar ook luistert en handelt in het belang van de organisatie en de mensen die ervan afhankelijk zijn.
 

6. Overtuig het hoogste management

Je moet de directie overtuigen van het belang van een CMT én van een goed samengesteld CMT. Je kunt er niet vanuit gaan dat het sturen van een e-mail het gewenste resultaat oplevert; je zult de directie in een of meer gesprekken of presentatie echt duidelijk moeten maken dat een goed georganiseerd crisis management team onmisbaar is. Dit geldt eigenlijk voor alles rondom je bedrijfsnoodorganisatie. Zonder de steun van de directie is het lastig de veiligheidsambities van je organisatie waar te maken.
 

7 Zorg voor compensatie voor politieke benoemingen

Soms gebeurt het dat een hooggeplaatste manager om politieke redenen in het team moet worden opgenomen, zelfs als zijn of haar kennis of vaardigheden niet het beste passen bij de rol. Als dit gebeurt, overweeg dan ook om iemand van dezelfde afdeling in te schakelen die wel over de nodige kennis en kenmerken beschikt om het werk te doen.
 

Hoe kan Veiligheidstrainingen.nl jou ondersteunen?

Door je als organisatie goed voor te bereiden borg je de bedrijfscontinuïteit. Veiligheidstrainingen.nl helpt jou graag met het vaststellen van de crisistypen binnen jouw organisatie en de activiteiten die daarbij horen zodat we een training kunnen samenstellen die helemaal gericht is op de bedrijfsrisico's van jouw organisatie. Om te zorgen voor een goede synergie binnen het team raden wij aan om een crisismanagement oefening te organiseren.

Wil je hier meer over weten? Bel dan met 024 – 373 09 77 of vraag een vrijblijvende offerte aan! Of meld een of meerdere medewerkers aan voor een basis crisismanagement opleiding.

Lees meer

  • De meerwaarde van oefenen een trainingsacteur tijdens een cursus
    De meerwaarde van oefenen met een trainingsacteur tijdens een cursus
    In veel beroepen krijgen mensen te maken met (seksueel)grensoverschrijdend gedrag, ongewenst gedrag of agressie. Van zorgprofessionals en receptionisten tot klantenservicemedewerkers of onderwijzers. Het volgen van een training kan helpen om te leren hiermee om te gaan. De impact van zo’n training is nog groter met de inzet van een professionele trainingsacteur. Maar waarom is dat nou zo waardevol? Wij leggen het je uit!
  • 25 voorbeelden van een crisis
    25 voorbeelden van een crisis
    Een crisis is een ernstige verstoring van de bedrijfscontinuïteit, die vaak onverwachts optreedt. De crisis kan het vermogen van een organisatie om normaal te functioneren, ernstig in gevaar brengen. Deze verstoringen kunnen voorkomen bij zowel kleine als grote organisaties, en kunnen uiteenlopen van financiële tegenslagen en cyberaanvallen tot natuurrampen en PR-schandalen. Elke sector wordt geconfronteerd met verschillende soorten uitdagingen en risico’s. Het vermogen van een bedrijf om adequaat te reageren op een crisis kan het verschil maken en de impact van een crisis beperken.
  • De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    Ongewenst gedrag, zoals agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten, is een uitdaging waar veel organisaties mee te maken hebben. Een van de manieren om dit gedrag te begrijpen en aan te pakken, is door gebruik te maken van de "integriteitsdriehoek". Dit model biedt handvatten om ongewenst gedrag te verminderen en te beheersen. In dit artikel bespreken we hoe de integriteitsdriehoek kan worden ingezet om ongewenst gedrag op de werkvloer tegen te gaan.
  • Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Het is voor zowel grote als kleine organisaties van cruciaal belang om voorbereid te zijn op situaties die de bedrijfscontinuïteit kunnen verstoren. Denk aan natuurrampen, cyberaanvallen, leveringsproblemen of schandalen. Er zijn allerlei verschillende voorbeelden van interne of externe gebeurtenissen die invloed hebben over de bedrijfsvoering.  Zonder een geoefend Crisis Management Team (CMT) kan een organisatie ernstige schade oplopen of zelfs failliet gaan.

     
  • De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    Elke organisatie, groot of klein, kan onverwachts geconfronteerd worden met een crisis. Of het nu gaat om een natuurramp, een cyberaanval, leveringsproblemen of een reputatieschade, de impact kan enorm zijn en de bedrijfscontinuïteit verstoren. Het begrijpen van deze gevolgen is belangrijk voor directies en managementteams, zodat de juiste maatregelen kunnen nemen. In dit artikelen leggen we uit wat de impact van een crisis kan zijn en waarom het essentieel is om je als organisatie goed voor te bereiden.
     
  • Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Een crisis ontstaat vaak snel en onverwacht. Door risico’s in beeld te hebben en je als organisatie goed voor te bereiden op een mogelijke crisis, kan je organisatie een hoop ellende bespaard blijven. Dat geldt de kleine organisaties misschien nog wel meer dan voor de grote. Maar hoe bereid je de organisatie nu preventief voor op zo’n stressvolle situatie en met welke scenario’s moet je rekening houden? In dit artikel vertellen we je hoe crisismanagement jouw organisatie kan helpen. En geven we je een beeld van de verschillende soorten gebeurtenissen die kunnen uitmonden in een crisis. 
  • Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Grensoverschrijdend gedrag is een serieus en belangrijk onderwerp dat invloed heeft op de manier waarop we met elkaar omgaan.
  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.