7 onmisbare tips voor een goed CMT

Heb je je weleens afgevraagd wat er kan gebeuren als jouw organisatie de verkeerde mensen in haar crisismanagementteam (CMT) heeft? Nee? Lees dan vooral door, want de impact daarvan kan enorm zijn: een niet-effectief CMT kan leiden tot vertraagde, slechte of zelfs helemaal geen besluitvorming en dat heeft direct gevolgen voor het herstel en de reputatie van je organisatie. Slecht crisismanagement maakt de crisis alleen maar groter, en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt.
Het is enorm belangrijk dat je goed nadenkt over hoe je je CMT organiseert en wie er deel van uitmaken. Als de verkeerde afdelingen zijn vertegenwoordigd, of er zitten mensen in het team die niet kunnen voldoen aan de unieke eisen van wat eigenlijk een zeer ongebruikelijke en gespecialiseerde rol is, kunnen de gevolgen desastreus zijn.
 
Daarom geven we je zeven tips die je helpen bij het opzetten van een goed CMT:

1. Pak de rol van adviseur

Als BHV’er, ploegleider of coördinator BHV kun je waarschijnlijk niet zelf beslissen wie er deel (gaan) uitmaken van het CMT. Maar waarschijnlijk heb je wel de mogelijkheid om aanbevelingen te doen en de directie te adviseren over de samenstelling van dit team. Het maakt niet uit of je organisatie de samenstelling van een bestaand team wil veranderen of er voor het eerst één opricht, je mag je inzichten en kennis met de besluitvormers delen. Gebruik je ervaring om hen op dit gebied te adviseren.
 

2. Zorg voor de juiste samenstelling van het CMT

Een effectief CMT bestaat uit mensen die samen beschikken over relevante en recente kennis over en ervaring met de volgende vakgebieden en/of afdelingen:
  • leiderschap
  • administratieve ondersteuning
  • financiën
  • personeelszaken
  • informatie technologie
  • juridische zaken
  • risicomanagement
  • communicatie.
  • het primaire proces
Afhankelijk van de omstandigheden kan het ook zinvol zijn vertegenwoordigers van andere afdelingen (bijvoorbeeld Marketing of Sales) aan het team toe te voegen.
 

3. Kies een leider waarvan je weet dat hij/zij goed bij deze rol past

Dat lijkt een open deur, maar dat is het niet. Organisaties kiezen er vaak voor een van de directieleden of de CEO het CMT te laten leiden zonder zich af te vragen of hij of zij wel de meest geschikte persoon is. Een CMT leiden vraagt andere vaardigheden dan een ‘normale’ organisatie leiden. Soms kan een directie- of MT-lid zich beter op zijn specifieke expertisegebied concentreren dan het hele team leiden. Want daar zijn heel specifieke competenties voor nodig.
 

4. Kies mensen met de juiste competenties

Deelnemen aan een crisis management team vereist een uniek temperament en speciale vaardigheden. Dat zijn geen betere kwaliteiten dan die nodig zijn om uit te blinken op andere gebieden; het zijn wel andere vaardigheden. Crisissituaties zijn per definitie stressvol en staan ​​altijd onder tijdsdruk. De mensen die het meest effectief zijn in dat soort situaties hebben vaak de volgende kenmerken:
  • ze kunnen snel beslissen, ook als op dat moment (nog) niet alle informatie beschikbaar is
  • ze zijn zelfverzekerd maar niet egoïstisch
  • ze hebben tactische kennis en zijn goed in het oplossen van problemen
  • ze zijn niet bang te handelen, ook als er geen consensus is
  • ze zijn rustige, nuchtere individuen die niet overdreven gevoelig zijn voor kritiek of debat
  • ze werken goed samen met mensen van andere afdelingen.
  • zijn in staat verschillende belangen af te wegen
  • durven de minst slechte beslissing te nemen
Als iemand deze kwaliteiten mist, is hij niet geschikt voor het CMT, ongeacht of hij in de directie zit of niet. Niet al deze eigenschappen heb je nodig in één persoon of bij alle leden van het CMT. Een gemêleerd team is nuttig, als je elkaars eigenschappen maar kent en kan benutten.
 

5. Leer hoe je de juiste mensen voor het CMT kunt identificeren

We zien vaak dat in grote organisaties enkele van de beste CMT-leden de mensen zijn die direct rapporteren aan de directie. Maar zij zijn niet de enige die goed in het team passen: juist de mensen die op de voorgrond treden tijdens BHV-oefeningen zijn vaak zeer geschikt. Observeer dus wie bij ontruimingsoefeningen een leidende rol pakt. Je kunt binnen je organisatie ook eens vragen wie nuchtere, kundige mensen zijn die goed met anderen kunnen samenwerken. Collega’s weten dat meestal wel van elkaar.
 

6. Overtuig het hoogste management

Je moet de directie overtuigen van het belang van een CMT én van een goed samengesteld CMT. Je kunt er niet vanuit gaan dat het sturen van een e-mail het gewenste resultaat oplevert; je zult de directie in een of meer gesprekken of presentatie echt duidelijk moeten maken dat een goed georganiseerd CMT onmisbaar is. Dit geldt eigenlijk voor alles rondom je bedrijfsnoodorganisatie. Zonder de steun van de directie is het lastig de veiligheidsambities van je organisatie waar te maken.
 

7. Zorg voor compensatie voor politieke benoemingen

Soms gebeurt het dat een hooggeplaatste manager om politieke redenen in het team moet worden opgenomen, zelfs als zijn of haar kennis of vaardigheden niet het beste passen bij de rol. Als dit gebeurt, overweeg dan ook om iemand van dezelfde afdeling in te schakelen die wel over de nodige kennis en kenmerken beschikt om het werk te doen.
 

Hoe kan Veiligheidstrainingen.nl jou ondersteunen?

Door je als organisatie goed voor te bereiden borg je de bedrijfscontinuïteit. Veiligheidstrainingen.nl helpt jou graag met het vaststellen van de crisistypen binnen jouw organisatie en de activiteiten die daarbij horen zodat we een training kunnen samenstellen die helemaal gericht is op de bedrijfsrisico's van jouw organisatie. Wil je hier meer over weten?
 
Bel dan met 024 – 373 09 77.  Of vraag vrijblijvend een offerte aan!

Lees meer

  • Ongewenst gedrag in de retail: 8 gouden tips
    Ongewenst gedrag in de retail: 8 gouden tips
    Bijna 40% van het winkelpersoneel heeft te maken met ongewenst, agressief gedrag van klanten. Dat gedrag kun je beïnvloeden: kill them with kindness.
  • Wat doe jij tegen ongewenst gedrag?
    Wat doe jij tegen ongewenst gedrag?
    Ongewenst gedrag heeft enorme impact: het kan leiden tot stress en langdurige uitval. Of erger. Er moet beleid worden ontwikkeld om deze risico’s tegen te gaan.
  • Agressie in de zorg, het is een kwestie van ermee leren omgaan
    Agressie in de zorg, het is een kwestie van ermee leren omgaan
    Agressie in de zorg lijkt erbij te horen. Maar als je weet wat voor agressie het is en hoe je daarop reageert, kun je voorkomen dat het escaleert. 
  • Agressie in de horeca: doe effe normaal!
    Agressie in de horeca: doe effe normaal!
    85.000 horecamedewerkers hebben last van onacceptabel gedrag van gasten. Als je de verschillende soorten agressie herkent, kun je vaak erger voorkomen.
  • Crisis Management Team en BHV'ers: samenspel tussen twee teams
    Crisis Management Team en BHV'ers: samenspel tussen twee teams
    Je hebt een RI&E opgesteld om de risico’s in kaart te brengen. Een Plan van Aanpak gemaakt en maatregelen genomen om calamiteiten te voorkomen. De BHV’ers zijn goed opgeleid en getraind, en dat geldt ook voor het Crisis Management Team. Maar is ook precies duidelijk wie in dit soort situaties het voortouw neemt?
  • Crisismanagement: wat heb je daar voor nodig?
    Crisismanagement: wat heb je daar voor nodig?
    Door je als organisatie goed voor te bereiden op een crisissituatie borg je de bedrijfscontinuïteit. Maar hoe pak je dat aan? En wat heb je daar allemaal voor nodig?
  • Zo doen docenten dat: omgaan met de korte lontjes in de klas
    Zo doen docenten dat: omgaan met de korte lontjes in de klas
    Veel docenten hebben last van agressief gedrag van leerlingen. Met name de steun van collega’s, de school en externe partijen kan die agressie verminderen.
  • Psychosociale arbeidsbelasting: de cijfers
    Psychosociale arbeidsbelasting: de cijfers
    De Arbowet definieert psychosociale arbeidsbelasting (afgekort tot PSA) als ‘de factoren in de arbeidssituatie die, direct of indirect, stress teweegbrengen, met inbegrip van seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten en werkdruk’. 
  • Hoe ga je om met agressie op de werkvloer?
    Hoe ga je om met agressie op de werkvloer?
    Maar liefst 33% van de werknemers heeft te maken met vervelend en ongewenst gedrag. Van hun eigen collega’s of van de baas. Of van mensen van buiten: klanten, patiënten, leerlingen, reizigers. 

info@veiligheidstrainingen.nl

024 8446 595
Bel ons terug
.
Veiligheidstrainingen maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om jou een optimale bezoekerservaring te bieden, om je relevante advertenties aan te bieden en om jouw surfgedrag te meten. Met deze cookies kunnen Veiligheidstrainingen en met Veiligheidstrainingen samenwerkende derden jouw internetgedrag binnen deze website volgen. Zodoende kan Veiligheidstrainingen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via sociale media. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie.
Cookies uitschakelen