Hulp bij geweld tegen lokale en regionale politici

Agressie en geweld, ook de politiek krijgt ermee te maken. Overal in Nederland komen bedreiging richting politieke ambtsdragers voor. Het kabinet gaat daarom lokale en regionale politici zoals wethouders, burgemeesters en gedeputeerden helpen beter om te gaan met agressie en geweld.
In totaal is 29% van de politieke ambtsdragers bij gemeenten, provincies en waterschappen vorig jaar slachtoffer geworden van een of meerdere geweldsincidenten. Dit blijkt uit de Monitor Agressie en Geweld 2018, een onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties. Dit is 2% meer dan in 2016.

Afname werkplezier

Dat agressie en geweld een negatief effect heeft op slachtoffers en nadelige gevolgen kan hebben, dat spreekt voor zich. Zo geeft vier op de tien slachtoffers aan te maken hebben gehad met nadelige gevolgen na een incident. Uiteraard speelt de ernst van het incident hierin een grote rol. Het meest genoemde negatieve effect na een incident blijkt de afname van het werkplezier. Terwijl werkplezier van essentieel belang is voor het uitvoeren van je functie! Twee op de drie politieke ambtsdragers die slachtoffer zijn geweest van een ernstig incident, geeft aan negatieve gevolgen te hebben ondervonden. Ook slachtoffers van fysieke agressie, bedreiging en intimidatie ervaren relatief vaak negatieve effecten in vergelijking tot slachtoffers met verbale agressie.


 

Ondersteuning en training voor iedereen

Slecht 28% van de organisaties heeft het afgelopen jaar bestuurders getraind of voorgelicht over het omgaan met agressie en geweld door burgers. Voor volksvertegenwoordigers ligt dit percentage op 18%. Hoe ze het agressie en geweld probleem gaan aanpakken? Het ministerie van Binnenlandse Zaken wil met een landelijk ondersteuningsteam, bestaande uit ervaren (oud-)politici en onafhankelijk experts op het gebied van nazorg, integriteit en beveiliging, slachtoffers bijstaan na een incident. Om de weerbaarheid van het lokale bestuur te vergroten wordt extra ingezet op bewustwording, opleiding en oefenen in het omgaan met agressie en geweld.


Bron: Monitor Agressie & Geweld Politieke Ambtsdragers 2018
 

Agressie en geweld training

In onze Ongewenst gedrag trainingen leer je op een veilige en respectvolle manier met mensen omgaan die afwijkend gedrag vertonen. Zo leer je ongewenst gedrag om te buigen naar gewenst gedrag en hoe je moet omgaan en handelen naar onveilige situaties. Heb jij, of hebben jouw medewerkers, direct contact met klanten, cliënten, patiënten, leerlingen, omstanders of andere burgers? Dan is Ongewenst gedrag training zeker interessant! 

Bekijk ons aanbod van trainingen voor omgaan met ongewenst gedrag. 

Lees meer

  • gehandicaptenzorg
    Veilig werken in de gehandicaptenzorg
    Veiligheid heeft verschillende aspecten. Ken jij oorzaken van verstikking, bijvoorbeeld? Is jouw EHBO-kennis up-to-date? Voel jij je weerbaar op je werk? Maar ook: waar in het woonzorgcentrum parkeer je veilig een scootmobiel? Want hoe zit het ook al weer met de brandveiligheid van de accu? In dit artikel komen verschillende fysieke en sociale aspecten van veiligheid aan de orde.
  • Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Familieleden van ouderen vertonen soms grensoverschrijdend gedrag. Frustratie, schelden tegen zorgverleners en bemoeizuchtigheid zijn hier voorbeelden van. Zorgmedewerkers kunnen hier klachten van ervaren, met uiteindelijk ook mentale overbelasting en ziekmelding tot gevolg. Agressie en ongewenst gedrag in de zorg komt te vaak voor. Zorgverleners willen weerbaarder zijn.  
  • Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstal: één van de grootste ergernissen van winkeliers. Van jou ook? Begrijpelijk, want je loopt er een hoop geld door mis. Nog meer dan de meeste mensen denken! Gelukkig kun je je erop voorbereiden en diefstal voorkomen, in elke periode van het jaar. Met winkeldiefstalpreventie en goed opgeleide medewerkers.
  • Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Docenten in het basisonderwijs hebben de taak om jonge leerlingen te begeleiden en te onderwijzen. In dat werk krijgen zij soms te maken met ongewenst gedrag van ouders. Dit gedrag kan variëren van overmatige kritiek tot ongepaste betrokkenheid bij schoolwerk. Om een veilige en ondersteunende leeromgeving te behouden, is het belangrijk dat docenten weten hoe ze effectief kunnen omgaan met deze uitdagingen. In dit artikel verkennen we de verschillende vormen van ongewenst gedrag van ouders in het basisonderwijs en delen we tips om hier goed mee om te gaan.
  • Zo ga je om met gefrustreerde patiënten in de apotheek
    Zo ga je om met gefrustreerde patiënten in de apotheek
    Als apotheker of als apothekersassistent zie je jaarlijks duizenden patiënten. Meestal heb je een probleemloos gesprek met patiënten die gewoon hun medicijnen ophalen. Maar soms heb je te maken met patiënten die zich onredelijk gedragen als ze niet krijgen wat ze verwachten. Ze worden boos, ze gaan schelden, ze intimideren je. Hoe kun je je staande houden in dat soort situaties? In dit artikel lees je hoe je kunt opstellen in een aantal lastige situaties en hoe je je eigen gedrag kunt oefenen.  
  • Waarom mondzorgprofessionals baat hebben bij een cursus Omgaan met ongewenst gedrag
    Waarom de mondzorg baat heeft bij een cursus Omgaan met ongewenst gedrag
    Mondzorg is veel meer dan alleen het behoud van een stralende glimlach. Het speelt een essentiële rol in onze algehele gezondheid. Maar helaas gaat voor sommige mensen een tandartsbezoek of bezoek aan de orthodontist gepaard met een gevoel van angst en ongemak. Tandartsangst is een veelvoorkomende reactie die kan variëren van lichte zenuwen tot intense paniek. Deze emoties kunnen snel leiden tot ongewenst gedrag, zoals agressie of frustratie. Dat kan erg vervelend zijn voor een tandarts of mondhygiënist. Het begrijpen van de mogelijke oorzaken achter dit gedrag kan van belang zijn om effectief en respectvol te kunnen reageren.  
  • Omgaan met ongewenst gedrag van patiënten in de fysiotherapie
    Vervelende situaties voor de fysio
    In de wereld van de gezondheidszorg is het creëren van een respectvolle en empathische omgeving essentieel voor het bieden van effectieve zorg aan patiënten. Helaas gedragen patiënten en bezoekers zich regelmatig grensoverschrijdend tegenover zorgmedewerkers, bekijk onze infographic over feiten & cijfers uit de zorgsector om een indruk te krijgen van de oorzaken en gevolgen van dit gedrag. Net als andere zorgverleners krijgen ook fysiotherapeuten steeds vaker te maken met veeleisende patiënten en patiënten met korte lontjes. Lastig! Hoe kun je daar op een goede manier mee omgaan? In dit artikel beschrijven we een aantal voorbeelden van ongewenst gedrag, en geven we tips over hoe je hier als zorgverlener mee om kan gaan.
  • Eigen gedragstrainers opleiden: 5 voordelen
    Eigen gedragstrainers opleiden
    Het waarborgen van een veilige en productieve werkomgeving is essentieel voor het succes van elke organisatie. Daarbij is niet alleen fysieke veiligheid belangrijk, maar ook de sociale veiligheid. Wist jij dat je collega’s in jouw organisatie kunt laten opleiden tot veiligheidstrainer? Namelijk op het gebied van ongewenst gedrag, maar ook voor EHBO en BHV. Waarom zou je eigen gedragstrainers willen hebben in een organisatie? Daar kunnen allerlei verschillende redenen voor zijn. In dit artikel onderzoeken we de voordelen van het hebben van interne gedragstrainers binnen organisaties en hoe zij kunnen bijdragen aan een verbeterde veiligheidscultuur en bedrijfsprestaties.
  • samen tegen ongewenst gedrag zónder vooroordelen
    Samen tegen ongewenst gedrag zónder vooroordelen
    In een organisatie wil je geweld en ongewenst gedrag het liefst voorkomen, want je wilt dat jouw medewerkers veilig kunnen werken. Maar, wat valt er precies allemaal onder ongewenst gedrag en wanneer gaat een collega over die o zo belangrijke grens heen? Dat kan voor iedereen anders zijn. Sommige zaken zijn duidelijk; denk aan discriminatie, seksuele intimidatie, schelden en geweld. Maar hoe zit het met het maken van bepaalde grapjes of een respectloze reactie? In dit artikel lees je wat jij in jouw organisatie samen met collega's kan doen tegen ongewenst gedrag.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.