Hulp bij geweld tegen lokale en regionale politici

Agressie en geweld, ook de politiek krijgt ermee te maken. Overal in Nederland komen bedreiging richting politieke ambtsdragers voor. Het kabinet gaat daarom lokale en regionale politici zoals wethouders, burgemeesters en gedeputeerden helpen beter om te gaan met agressie en geweld.
In totaal is 29% van de politieke ambtsdragers bij gemeenten, provincies en waterschappen vorig jaar slachtoffer geworden van een of meerdere geweldsincidenten. Dit blijkt uit de Monitor Agressie en Geweld 2018, een onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties. Dit is 2% meer dan in 2016.

Afname werkplezier

Dat agressie en geweld een negatief effect heeft op slachtoffers en nadelige gevolgen kan hebben, dat spreekt voor zich. Zo geeft vier op de tien slachtoffers aan te maken hebben gehad met nadelige gevolgen na een incident. Uiteraard speelt de ernst van het incident hierin een grote rol. Het meest genoemde negatieve effect na een incident blijkt de afname van het werkplezier. Terwijl werkplezier van essentieel belang is voor het uitvoeren van je functie! Twee op de drie politieke ambtsdragers die slachtoffer zijn geweest van een ernstig incident, geeft aan negatieve gevolgen te hebben ondervonden. Ook slachtoffers van fysieke agressie, bedreiging en intimidatie ervaren relatief vaak negatieve effecten in vergelijking tot slachtoffers met verbale agressie.


 

Ondersteuning en training voor iedereen

Slecht 28% van de organisaties heeft het afgelopen jaar bestuurders getraind of voorgelicht over het omgaan met agressie en geweld door burgers. Voor volksvertegenwoordigers ligt dit percentage op 18%. Hoe ze het agressie en geweld probleem gaan aanpakken? Het ministerie van Binnenlandse Zaken wil met een landelelijk ondersteuningsteam, bestaande uit ervaren (oud-)politici en onafhankelijk experts op het gebied van nazorg, integriteit en beveiliging, slachtoffers bijstaan na een incident. Om de weerbaarheid van het lokale bestuur te vergroten wordt extra ingezet op bewustwording, opleiding en oefenen in het omgaan met agressie en geweld.


Bron: Monitor Agressie & Geweld Politieke Ambtsdragers 2018
 

Agressie en geweld training

In onze Ongewenst gedrag trainingen leer je op een veilige en respectvolle manier met mensen omgaan die afwijkend gedrag vertonen. Zo leer je ongewenst gedrag om te buigen naar gewenst gedrag en hoe je moet omgaan en handelen naar onveilige situaties. Heb jij, of hebben jouw medewerkers, direct contact met klanten, cliënten, patiënten, leerlingen, omstanders of andere burgers? Dan is Ongewenst gedrag training zeker interessant! 

Bekijk ons aanbod van trainingen voor omgaan met ongewenst gedrag. 

Lees meer

  • Agressie in de horeca: doe effe normaal!
    Agressie in de horeca: doe effe normaal!
    85.000 horecamedewerkers hebben last van onacceptabel gedrag van gasten. Als je de verschillende soorten agressie herkent, kun je vaak erger voorkomen.
  • Crisis Management Team en BHV'ers: samenspel tussen twee teams
    Crisis Management Team en BHV'ers: samenspel tussen twee teams
    Je hebt een RI&E opgesteld om de risico’s in kaart te brengen. Een Plan van Aanpak gemaakt en maatregelen genomen om calamiteiten te voorkomen. De BHV’ers zijn goed opgeleid en getraind, en dat geldt ook voor het Crisis Management Team. Maar is ook precies duidelijk wie in dit soort situaties het voortouw neemt?
  • Crisismanagement: wat heb je daar voor nodig?
    Crisismanagement: wat heb je daar voor nodig?
    Door je als organisatie goed voor te bereiden op een crisissituatie borg je de bedrijfscontinuïteit. Maar hoe pak je dat aan? En wat heb je daar allemaal voor nodig?
  • Agressieve klanten in de retail: Kill them with kindness
    Agressieve klanten in de retail: Kill them with kindness
    Bijna 40% van het winkelpersoneel heeft te maken met agressie en geweld van klanten. Dat gedrag kun je beïnvloeden: kill them with kindness.
  • Agressie in de zorg, het is een kwestie van ermee leren omgaan
    Agressie in de zorg, het is een kwestie van ermee leren omgaan
    Agressie in de zorg lijkt erbij te horen. Maar als je weet wat voor agressie het is en hoe je daarop reageert, kun je voorkomen dat het escaleert. 
  • Zo doen docenten dat: omgaan met de korte lontjes in de klas
    Zo doen docenten dat: omgaan met de korte lontjes in de klas
    Veel docenten hebben last van agressief gedrag van leerlingen. Met name de steun van collega’s, de school en externe partijen kan die agressie verminderen.
  • Psychosociale arbeidsbelasting: de cijfers
    Psychosociale arbeidsbelasting: de cijfers
    De Arbowet definieert psychosociale arbeidsbelasting (afgekort tot PSA) als ‘de factoren in de arbeidssituatie die, direct of indirect, stress teweegbrengen, met inbegrip van seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten en werkdruk’. 
  • Hoe ga je om met agressie op de werkvloer?
    Hoe ga je om met agressie op de werkvloer?
    Maar liefst 33% van de werknemers heeft te maken met vervelend en ongewenst gedrag. Van hun eigen collega’s of van de baas. Of van mensen van buiten: klanten, patiënten, leerlingen, reizigers. 
  • Zo bescherm je je organisatie tegen externe agressie
    Zo bescherm je je organisatie tegen externe agressie
    Helaas is het soms hard nodig je personeel te beschermen tegen agressie van buiten. Is dat ook bij jullie zo, houd dan rekening met deze zeven factoren.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 8446 595
Bel ons terug
.
Veiligheidstrainingen maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om jou een optimale bezoekerservaring te bieden, om je relevante advertenties aan te bieden en om jouw surfgedrag te meten. Met deze cookies kunnen Veiligheidstrainingen en met Veiligheidstrainingen samenwerkende derden jouw internetgedrag binnen deze website volgen. Zodoende kan Veiligheidstrainingen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via sociale media. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie.
Cookies uitschakelen