Samen tegen ongewenst gedrag zónder vooroordelen

In een organisatie wil je geweld en ongewenst gedrag het liefst voorkomen, want je wilt dat jouw medewerkers veilig kunnen werken. Maar, wat valt er precies allemaal onder ongewenst gedrag en wanneer gaat een collega over die o zo belangrijke grens heen? Dat kan voor iedereen anders zijn. Sommige zaken zijn duidelijk; denk aan discriminatie, seksuele intimidatie, schelden en geweld. Maar hoe zit het met het maken van bepaalde grapjes of een respectloze reactie? In dit artikel lees je wat jij in jouw organisatie samen met collega's kan doen tegen ongewenst gedrag.
In de Arbowet vallen alle vormen van psychosociale arbeidsbelasting (PSA) onder ongewenst gedrag. Denk aan pesten, seksuele intimidatie, agressie en discriminatie. Uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden blijkt dat dit behoorlijk veel voorkomt op de werkvloer. Te veel. Zowel vanuit collega’s als vanuit externen, zoals klanten, gasten en patiënten. Het gevolg? Ziekteverzuim door fysieke of mentale klachten. Gelukkig kun je dit aanpakken.

Hoe bewust
ben jij je van veiligheid?

Ongewenst gedrag door collega’s: openheid en vertrouwen

Als bij jou op de werkvloer medewerkers ongewenst gedrag vertonen, is het allereerst goed om te onderzoeken waar het risicogedrag vandaan komt en dit op te nemen in de risico-inventarisatie. Dat ben je als werkgever zelfs verplicht. Op basis daarvan kun je gericht aan de slag. Vaak zit bepaald gedrag in de cultuur en het DNA van het bedrijf. Onze gedragstrainers helpen organisaties met het veranderen van deze cultuur. Door te bespreken waar mensen last van hebben, kunnen we trainen op een cultuurverandering en op gewenst gedrag. Hierbij is openheid erg belangrijk. Door alles met elkaar te bespreken, kom je erachter wat jouw grenzen en wat de grenzen van jouw collega’s zijn. Zonder vooroordelen. Het is goed om te weten wat ieders sterktes en zwaktes zijn, zodat collega’s elkaar kunnen ondersteunen. Ook kun je als bedrijf communiceren over wat dan wél wenselijk gedrag is en wat de spelregels zijn. Zo creëer je openheid, gelijkheid en eerlijkheid op het gebied van gedrag. 

Ongewenst gedrag door klanten, gasten en patiënten: begrenzen mét behoud van service

Naast collega’s kunnen ook klanten, gasten of patiënten ongewenst gedrag vertonen. Het gedrag van bezoekers kun je niet veranderen, je weet vooraf namelijk niet wie wat gaat doen. Daarom is het moeilijk om dit te voorkomen. Toch kun je medewerkers daarop voorbereiden en hen trainen hoe daarmee om te gaan. Het is belangrijk dat zij weten hoe zij hun grenzen kunnen aangeven én anderen daaraan te houden. Bijvoorbeeld door de ander een keuze te geven of door het gesprek te beëindigen. En het liefst voordat de grens écht is bereikt. In onze trainingen leren deelnemers hoe te begrenzen en welke sanctiemogelijkheden ze kunnen gebruiken, maar mét behoud van de hoge service. Want ook dat is belangrijk. 
Zoals besproken is openheid binnen het team heel belangrijk. Bewaak samen met elkaar die grenzen én vang signalen op bij collega’s. Waar kun jij gaan staan zodat een collega zichzelf kan redden, maar je wel in de buurt bent om te ondersteunen? Vanuit de jaarlijkse RI&E ben je verplicht om gedrag op de werkvloer te bespreken, maar de regelmaat kun je natuurlijk zelf bepalen. Is er toch iets gebeurd? Zorg dan voor goede nazorg.

Wil je jouw medewerkers trainen op dit soort situaties? Dan is de cursus omgaan met ongewenst gedrag zeer geschikt. Deze is voor incompany ook als e-learning beschikbaar. Tijdens onze trainingen leert iedere deelnemer ongewenst gedrag om te buigen naar gewenst gedrag en hoe om te gaan met onveilige situaties.

Advies en trainingen op maat

Wil je meer weten of advies op maat over de cursussen? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag verder! Veiligheidstrainingen.nl adviseert en verzorgt veiligheids- en preventietrainingen voor organisaties in diverse branches door heel Nederland. Voor zowel incompany (groepstrainingen op locatie) als open rooster (individueel te volgen). Met onze cursussen zorgen wij samen met jou voor veiligheid en een veilig gevoel op de werkvloer.

Lees meer

  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.
  • Gids voor een sociaal veilige werkplek
    Gids voor een sociaal veilige werkplek
    In dit e-book vind je essentiële informatie en praktisch advies voor een sociaal veilige werkomgeving. We streven in deze tijd naar werkplekken waarin we ons gerespecteerd, beschermd en gewaardeerd voelen. Daarom voorzien we je van waardevolle inzichten en praktische tips om de gezondheid en veiligheid van je medewerkers te waarborgen. Gebruik de kennis en tools voor een positieve cultuurverandering!
  • gehandicaptenzorg
    Veilig werken in de gehandicaptenzorg
    Veiligheid heeft verschillende aspecten. Ken jij oorzaken van verstikking, bijvoorbeeld? Is jouw EHBO-kennis up-to-date? Voel jij je weerbaar op je werk? Maar ook: waar in het woonzorgcentrum parkeer je veilig een scootmobiel? Want hoe zit het ook al weer met de brandveiligheid van de accu? In dit artikel komen verschillende fysieke en sociale aspecten van veiligheid aan de orde.
  • Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Familieleden van ouderen vertonen soms grensoverschrijdend gedrag. Frustratie, schelden tegen zorgverleners en bemoeizuchtigheid zijn hier voorbeelden van. Zorgmedewerkers kunnen hier klachten van ervaren, met uiteindelijk ook mentale overbelasting en ziekmelding tot gevolg. Agressie en ongewenst gedrag in de zorg komt te vaak voor. Zorgverleners willen weerbaarder zijn.  
  • Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstal: één van de grootste ergernissen van winkeliers. Van jou ook? Begrijpelijk, want je loopt er een hoop geld door mis. Nog meer dan de meeste mensen denken! Gelukkig kun je je erop voorbereiden en diefstal voorkomen, in elke periode van het jaar. Met winkeldiefstalpreventie en goed opgeleide medewerkers.
  • Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Docenten in het basisonderwijs hebben de taak om jonge leerlingen te begeleiden en te onderwijzen. In dat werk krijgen zij soms te maken met ongewenst gedrag van ouders. Dit gedrag kan variëren van overmatige kritiek tot ongepaste betrokkenheid bij schoolwerk. Om een veilige en ondersteunende leeromgeving te behouden, is het belangrijk dat docenten weten hoe ze effectief kunnen omgaan met deze uitdagingen. In dit artikel verkennen we de verschillende vormen van ongewenst gedrag van ouders in het basisonderwijs en delen we tips om hier goed mee om te gaan.
  • Zo ga je om met gefrustreerde patiënten in de apotheek
    Zo ga je om met gefrustreerde patiënten in de apotheek
    Als apotheker of als apothekersassistent zie je jaarlijks duizenden patiënten. Meestal heb je een probleemloos gesprek met patiënten die gewoon hun medicijnen ophalen. Maar soms heb je te maken met patiënten die zich onredelijk gedragen als ze niet krijgen wat ze verwachten. Ze worden boos, ze gaan schelden, ze intimideren je. Hoe kun je je staande houden in dat soort situaties? In dit artikel lees je hoe je kunt opstellen in een aantal lastige situaties en hoe je je eigen gedrag kunt oefenen.  
  • Waarom mondzorgprofessionals baat hebben bij een cursus Omgaan met ongewenst gedrag
    Waarom de mondzorg baat heeft bij een cursus Omgaan met ongewenst gedrag
    Mondzorg is veel meer dan alleen het behoud van een stralende glimlach. Het speelt een essentiële rol in onze algehele gezondheid. Maar helaas gaat voor sommige mensen een tandartsbezoek of bezoek aan de orthodontist gepaard met een gevoel van angst en ongemak. Tandartsangst is een veelvoorkomende reactie die kan variëren van lichte zenuwen tot intense paniek. Deze emoties kunnen snel leiden tot ongewenst gedrag, zoals agressie of frustratie. Dat kan erg vervelend zijn voor een tandarts of mondhygiënist. Het begrijpen van de mogelijke oorzaken achter dit gedrag kan van belang zijn om effectief en respectvol te kunnen reageren.  

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.