Verbale agressie: wat is het en hoe ga je ermee om?

Zodra je de krant openslaat of het nieuws bekijkt op je telefoon, komen de gewelddadige berichten je al tegemoet. Het lijkt alsof we meer dan ooit in een samenleving leven vol agressie en ongewenst gedrag. Ook voor bedrijven is dit een steeds vaker voorkomend thema. Het gebeurt bij collega’s onderling, maar ook vanuit klanten of bezoekers. Er zijn veel verschillende vormen van agressie en de verbale variant is er één van. Om hiermee goed te kunnen omgaan, is het belangrijk om te weten wat verbale agressie precies inhoudt, wat het effect is op medewerkers én wat je eraan kunt doen. 

Verbale agressie: harde woorden

Bij fysieke agressie is meteen zichtbaar wat er gebeurt: iemand gaat slaan of schoppen. Bij verbale agressie is dit anders, want hier gaat het om uitgesproken woorden. Maar ook die kunnen keihard aankomen. Bij verbale agressie gebruikt de persoon vaak aanvallende, onvriendelijke (scheld)woorden, en spreekt deze een stuk harder en op een felle toon uit. De woorden kunnen je toegeschreeuwd worden. Vaak hoor en zie je de spanning uit het lichaam naar buiten komen. Het is dan ook niet gek dat non-verbale communicatie de verbale agressie versterkt. Verbale agressie komt op veel verschillende plekken voor. Privé, maar zeker ook op de werkvloer. En ook deze vorm van agressie kan enorm schrik aanjagen.

Het effect van verbale agressie

Het effect van een agressieve schreeuwpartij is voor iedereen anders. Natuurlijk hangt dit af van de context en wat voor persoon je bent. De één is gevoeliger dan de ander. Op de werkvloer zie je vaak dat medewerkers na verbale agressie minder gemotiveerd zijn en minder voldoening uit het werk halen. Deze agressie kan ook leiden tot stress en zelfs schade aan de geestelijke en lichamelijke gezondheid. In extreme gevallen kan zelfs een posttraumatische stress-stoornis optreden, waarbij symptomen zoals angst, fobieën en slaapproblemen om de hoek komen kijken. Dat dit een negatief effect heeft op jouw organisatie, mag duidelijk zijn. Denk aan een hoger ziekteverzuim, minder gemotiveerde medewerkers, een lagere productiviteit en wervingsproblemen. En dat in deze tijd waar het voor veel branches al een uitdaging is om goede mensen te werven én te behouden. Kortom, verbale agressie heeft effect op:
  • Emotie: gevoelens van onveiligheid en ontwrichting, trauma, emotionele uitputting.
  • Gezondheid: slecht slapen, concentratiestoornissen, gebrek aan initiatief, fysieke klachten zoals hoofdpijn en maag- en darmklachten.
  • Functioneren: minder tevreden op het werk, minder betrokken bij de organisatie, onzeker gedrag en meer kans op ongelukken. 
Hoe vaker en hoe heftiger de verbale agressie, hoe groter de effecten. Daarom is het goed om tijdig in te grijpen en mensen te leren hoe hiermee om te gaan, zodat de impact minder groot is.

Hoe ga je om met verbale agressie? Wapen jezelf én je medewerkers

Nu we weten wat verbale agressie is en hoe desastreus de effecten kunnen zijn, is het van belang om te weten hoe je ermee om kunt gaan. We geven hier tips die op verschillende situaties aansluiten.
  • Ben de confrontatie voor.
    Vind je iets niet fijn, al is het maar een flauw grapje? Geef dit dan meteen aan. Al voordat er agressie plaatsvindt. Soms heb je geen invloed op de situatie, maar als je vanaf het begin duidelijk aangeeft dat je iets niet leuk vindt, ontstaat er minder snel een confrontatie.
     
  • Bewaar zelf je kalmte.
    Je gesprekspartner is boos en uit zich verbaal agressief. Hiervan kun je schrikken of soms word je er zelf boos van. Probeer zelf altijd rustig te blijven en kijk of je de ander kunt begrijpen. Als jij je kalmte bewaart, zal de ander ook eerder kalmeren en lopen de emoties niet hoger op.
     
  • Stop een discussie op tijd.
    Soms is een discussie goed en levert het iets op. Andere keren lijkt er geen eind aan te komen en roept het hevige emoties op. Weet dan wanneer je met een discussie moet stoppen. Geef je grenzen aan als het te veel wordt en ‘agree to disagree’.
     
  • Loop weg van de situatie.
    Blijft de situatie onacceptabel en vind je het niet prettig? Als je geen oplossing of uitkomst meer ziet, dan kan het soms beter zijn om jezelf uit de situatie te verwijderen. Geef aan dat je het even wilt laten bezinken en liever op een rustiger moment verder praat. Loop rustig weg en zoek de stilte op, of juist iemand om je verhaal mee te delen.

Zoek hulp en train!

Heb je veel te maken met verbale agressie en ervaar je fysieke of mentale gevolgen? Neem dit altijd serieus en zoek hulp. Er zijn verschillende instanties waarbij je terecht kunt en die steun kunnen bieden. Op het werk zou dit een vertrouwenspersoon kunnen zijn, maar het kan ook iemand zijn uit je omgeving waarmee je kunt praten of een therapeut die je er mentaal doorheen helpt. Blijf er in ieder geval niet zelf mee rondlopen.
 
Zie je dit bij medewerkers in jouw organisatie gebeuren of wil je dit juist vóór zijn? Dan is het zinvol om jouw collega’s de training ‘omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag’ te laten volgen. Een aanrader, want deze training heeft zich in de praktijk al vaak bewezen. Medewerkers hebben meer vertrouwen als ze in een situatie met agressie terecht komen, blijven kalmer en weten er beter mee om te gaan. Maak dit onderwerp vooral ook bespreekbaar!

Lees meer

  • De meerwaarde van oefenen een trainingsacteur tijdens een cursus
    De meerwaarde van oefenen met een trainingsacteur tijdens een cursus
    In veel beroepen krijgen mensen te maken met (seksueel)grensoverschrijdend gedrag, ongewenst gedrag of agressie. Van zorgprofessionals en receptionisten tot klantenservicemedewerkers of onderwijzers. Het volgen van een training kan helpen om te leren hiermee om te gaan. De impact van zo’n training is nog groter met de inzet van een professionele trainingsacteur. Maar waarom is dat nou zo waardevol? Wij leggen het je uit!
  • 25 voorbeelden van een crisis
    25 voorbeelden van een crisis
    Een crisis is een ernstige verstoring van de bedrijfscontinuïteit, die vaak onverwachts optreedt. De crisis kan het vermogen van een organisatie om normaal te functioneren, ernstig in gevaar brengen. Deze verstoringen kunnen voorkomen bij zowel kleine als grote organisaties, en kunnen uiteenlopen van financiële tegenslagen en cyberaanvallen tot natuurrampen en PR-schandalen. Elke sector wordt geconfronteerd met verschillende soorten uitdagingen en risico’s. Het vermogen van een bedrijf om adequaat te reageren op een crisis kan het verschil maken en de impact van een crisis beperken.
  • De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    Ongewenst gedrag, zoals agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten, is een uitdaging waar veel organisaties mee te maken hebben. Een van de manieren om dit gedrag te begrijpen en aan te pakken, is door gebruik te maken van de "integriteitsdriehoek". Dit model biedt handvatten om ongewenst gedrag te verminderen en te beheersen. In dit artikel bespreken we hoe de integriteitsdriehoek kan worden ingezet om ongewenst gedrag op de werkvloer tegen te gaan.
  • Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Het is voor zowel grote als kleine organisaties van cruciaal belang om voorbereid te zijn op situaties die de bedrijfscontinuïteit kunnen verstoren. Denk aan natuurrampen, cyberaanvallen, leveringsproblemen of schandalen. Er zijn allerlei verschillende voorbeelden van interne of externe gebeurtenissen die invloed hebben over de bedrijfsvoering.  Zonder een geoefend Crisis Management Team (CMT) kan een organisatie ernstige schade oplopen of zelfs failliet gaan.

     
  • De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    Elke organisatie, groot of klein, kan onverwachts geconfronteerd worden met een crisis. Of het nu gaat om een natuurramp, een cyberaanval, leveringsproblemen of een reputatieschade, de impact kan enorm zijn en de bedrijfscontinuïteit verstoren. Het begrijpen van deze gevolgen is belangrijk voor directies en managementteams, zodat de juiste maatregelen kunnen nemen. In dit artikelen leggen we uit wat de impact van een crisis kan zijn en waarom het essentieel is om je als organisatie goed voor te bereiden.
     
  • Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Een crisis ontstaat vaak snel en onverwacht. Door risico’s in beeld te hebben en je als organisatie goed voor te bereiden op een mogelijke crisis, kan je organisatie een hoop ellende bespaard blijven. Dat geldt de kleine organisaties misschien nog wel meer dan voor de grote. Maar hoe bereid je de organisatie nu preventief voor op zo’n stressvolle situatie en met welke scenario’s moet je rekening houden? In dit artikel vertellen we je hoe crisismanagement jouw organisatie kan helpen. En geven we je een beeld van de verschillende soorten gebeurtenissen die kunnen uitmonden in een crisis. 
  • Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Grensoverschrijdend gedrag is een serieus en belangrijk onderwerp dat invloed heeft op de manier waarop we met elkaar omgaan.
  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.