Zo bescherm je je organisatie tegen intern ongepast gedrag en agressie

Interne agressie (agressie van collega’s onderling) komt heel vaak voor. Maar met de juiste maatregelen kun je daar zeker wat aan doen.
De kranten staan er vol van: agressie tegen hulpverleners, docenten, medewerkers van woningcorporaties en zweminstructeurs. Agressie van collega’s onderling (interne agressie) haalt vrijwel nooit de media maar richt ook heel veel psychische schade aan. Te gek voor woorden, maar helaas kun je met verontwaardiging je medewerkers niet beschermen. Dat doe je wel met adequate maatregelen. De belangrijkste maatregelen zetten we graag voor je op een rijtje. Omdat wij niets zo belangrijk vinden als veilig je werk kunnen doen. 

Zo voorkom je agressie van collegaís onderling

Agressie van collega’s onderling komt helaas veel meer voor dan je denkt, en heeft enorme gevolgen. Roddelen, pesten, intimideren, buiten sluiten. Dit soort verbale agressie doet zich vaker voor dan fysieke agressie, maar is niet minder schadelijk. Fysiek geweld doet fysiek pijn, maar verbale en fysieke agressie kunnen ook psychische pijn en andere gezondheidsklachten veroorzaken, zoals angstgevoelens, slecht slapen, maag- en hoofdpijn, en psychosociale klachten.

Al deze klachten kunnen leiden tot een hoger ziekteverzuim. Uit de Arbobalans 2016 blijkt dat maar liefst de helft van het verzuim ontstaat door psychische klachten. Door te hoge werkdruk bijvoorbeeld, maar ook door een van de andere vormen van psychosociale arbeidsbelasting, zoals agressie en geweld, pesten, discriminatie en (seksuele) intimidatie. Dit kost niet alleen enorm veel geld, het zorgt ook voor heel veel pijn en verdriet bij de mensen die het overkomt.

Maar er is ook goed nieuws: je kunt er wat aan doen. Deze maatregelen helpen je daarbij:
  1. Maak onomwonden duidelijk dat agressie in jullie organisatie niet geaccepteerd wordt. Nooit. Van niemand. Stel een beleid op (het liefst in samenwerking met de OR) waarin ook duidelijk de sancties worden opgenomen als mensen wel de fout in gaan (schorsing, officiële waarschuwing). Zorg ervoor dat dat beleid ook getoetst is en gedragen wordt door de werkvloer.
     
  2. Bespreek het beleid regelmatig in werkoverleggen en functioneringsgesprekken. Het is belangrijk dat de leidinggevenden laten weten dat zij het beleid onderschrijven en agressie onder geen enkele voorwaarde tolereren. Met de juiste gesprekstechnieken krijg je grip op deze gesprekken, kan je het gesprek beïnvloeden en verandering teweeg brengen. Dit alles op een respectvolle manier. 
     
  3. Grijp direct in bij agressie. Verbale of fysieke agressie: je moet direct duidelijk maken dat het niet getolereerd wordt. Dus ook niet roddelen of pesten. Want als je niets doet, legitimeer je het gedrag, waarmee de drempel om het weer te doen verlaagd. Door je medewerkers op de juiste manier aan te spreken op regels en procedures zorg je voor handhaving en kan je voorkomen dat je te maken krijgt met weerstand of verbale agressie.
     
  4. Zorg voor een veilig werkklimaat waarin werknemers niet bang zijn met hun leidinggevende te praten als ze ergens mee zitten. 
     
  5. Stel een vertrouwenspersoon aan en laat je medewerkers weten dat hij/zij er is en wat hij/zij voor hen kan doen. 
     
  6. Stel ook een klachtencommissie in waar medewerkers met hun klachten over agressie terecht kunnen. Zo kun je ongewenst gedrag in een vroeg stadium signaleren.  
     
  7. Maak van de klachten over agressie en intimidatie binnen het bedrijf een rapport. Dit rapport gebruik je om het bedrijfsbeleid op of bij te stellen.  
     
  8. Geef het goede voorbeeld, want goed voorbeeld doet volgen. Gedraag je professioneel tegenover je medewerkers. Roddel en pest niet, gedraag je fatsoenlijk tegenover iedereen, sluit niemand buiten. Zo is de kans groter dat je medewerkers zich ook netjes en fatsoenlijk gedragen. 

Zet veiligheid hoog op de agenda

Het is inmiddels wel bewezen: een goed beleid tegen agressie voorkomt ziekteverzuim (en bespaart dus veel kosten), zorgt voor een hogere tevredenheid onder werknemers en uiteindelijk voor een beter werkgeversimago. Een weerbaarheidstraining voor medewerkers kan daarnaast ook helpen.

Ben je ook overtuigd, maar wil je meer informatie over hoe je de veiligheid van je medewerkers hoog op de agenda krijgt of hoe je medewerkers kan leren omgaan met agressie en ongewenst gedrag: bel 024 8446 595 om te horen wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen of vraag hieronder een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Lees meer

  • Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Wat is grensoverschrijdend gedrag?
  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.
  • Gids voor een sociaal veilige werkplek
    Gids voor een sociaal veilige werkplek
    In dit e-book vind je essentiële informatie en praktisch advies voor een sociaal veilige werkomgeving. We streven in deze tijd naar werkplekken waarin we ons gerespecteerd, beschermd en gewaardeerd voelen. Daarom voorzien we je van waardevolle inzichten en praktische tips om de gezondheid en veiligheid van je medewerkers te waarborgen. Gebruik de kennis en tools voor een positieve cultuurverandering!
  • gehandicaptenzorg
    Veilig werken in de gehandicaptenzorg
    Veiligheid heeft verschillende aspecten. Ken jij oorzaken van verstikking, bijvoorbeeld? Is jouw EHBO-kennis up-to-date? Voel jij je weerbaar op je werk? Maar ook: waar in het woonzorgcentrum parkeer je veilig een scootmobiel? Want hoe zit het ook al weer met de brandveiligheid van de accu? In dit artikel komen verschillende fysieke en sociale aspecten van veiligheid aan de orde.
  • Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Familieleden van ouderen vertonen soms grensoverschrijdend gedrag. Frustratie, schelden tegen zorgverleners en bemoeizuchtigheid zijn hier voorbeelden van. Zorgmedewerkers kunnen hier klachten van ervaren, met uiteindelijk ook mentale overbelasting en ziekmelding tot gevolg. Agressie en ongewenst gedrag in de zorg komt te vaak voor. Zorgverleners willen weerbaarder zijn.  
  • Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal
    Winkeldiefstal: één van de grootste ergernissen van winkeliers. Van jou ook? Begrijpelijk, want je loopt er een hoop geld door mis. Nog meer dan de meeste mensen denken! Gelukkig kun je je erop voorbereiden en diefstal voorkomen, in elke periode van het jaar. Met winkeldiefstalpreventie en goed opgeleide medewerkers.
  • Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Docenten in het basisonderwijs hebben de taak om jonge leerlingen te begeleiden en te onderwijzen. In dat werk krijgen zij soms te maken met ongewenst gedrag van ouders. Dit gedrag kan variëren van overmatige kritiek tot ongepaste betrokkenheid bij schoolwerk. Om een veilige en ondersteunende leeromgeving te behouden, is het belangrijk dat docenten weten hoe ze effectief kunnen omgaan met deze uitdagingen. In dit artikel verkennen we de verschillende vormen van ongewenst gedrag van ouders in het basisonderwijs en delen we tips om hier goed mee om te gaan.
  • Zo ga je om met gefrustreerde patiŽnten in de apotheek
    Zo ga je om met gefrustreerde patiŽnten in de apotheek
    Als apotheker of als apothekersassistent zie je jaarlijks duizenden patiënten. Meestal heb je een probleemloos gesprek met patiënten die gewoon hun medicijnen ophalen. Maar soms heb je te maken met patiënten die zich onredelijk gedragen als ze niet krijgen wat ze verwachten. Ze worden boos, ze gaan schelden, ze intimideren je. Hoe kun je je staande houden in dat soort situaties? In dit artikel lees je hoe je kunt opstellen in een aantal lastige situaties en hoe je je eigen gedrag kunt oefenen.  

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.