Zo bescherm je je organisatie tegen intern ongepast gedrag en agressie

Interne agressie (agressie van collega’s onderling) komt heel vaak voor. Maar met de juiste maatregelen kun je daar zeker wat aan doen.
De kranten staan er vol van: agressie tegen hulpverleners, docenten, medewerkers van woningcorporaties en zweminstructeurs. Agressie van collega’s onderling (interne agressie) haalt vrijwel nooit de media maar richt ook heel veel psychische schade aan. Te gek voor woorden, maar helaas kun je met verontwaardiging je medewerkers niet beschermen. Dat doe je wel met adequate maatregelen. De belangrijkste maatregelen zetten we graag voor je op een rijtje. Omdat wij niets zo belangrijk vinden als veilig je werk kunnen doen. 

Zo voorkom je agressie van collega’s onderling

Agressie van collega’s onderling komt helaas veel meer voor dan je denkt, en heeft enorme gevolgen. Roddelen, pesten, intimideren, buiten sluiten. Dit soort verbale agressie doet zich vaker voor dan fysieke agressie, maar is niet minder schadelijk. Fysiek geweld doet fysiek pijn, maar verbale en fysieke agressie kunnen ook psychische pijn en andere gezondheidsklachten veroorzaken, zoals angstgevoelens, slecht slapen, maag- en hoofdpijn, en psychosociale klachten.

Al deze klachten kunnen leiden tot een hoger ziekteverzuim. Uit de Arbobalans 2016 blijkt dat maar liefst de helft van het verzuim ontstaat door psychische klachten. Door te hoge werkdruk bijvoorbeeld, maar ook door een van de andere vormen van psychosociale arbeidsbelasting, zoals agressie en geweld, pesten, discriminatie en (seksuele) intimidatie. Dit kost niet alleen enorm veel geld, het zorgt ook voor heel veel pijn en verdriet bij de mensen die het overkomt.

Maar er is ook goed nieuws: je kunt er wat aan doen. Deze maatregelen helpen je daarbij:
  1. Maak onomwonden duidelijk dat agressie in jullie organisatie niet geaccepteerd wordt. Nooit. Van niemand. Stel een beleid op (het liefst in samenwerking met de OR) waarin ook duidelijk de sancties worden opgenomen als mensen wel de fout in gaan (schorsing, officiële waarschuwing). Zorg ervoor dat dat beleid ook getoetst is en gedragen wordt door de werkvloer.
     
  2. Bespreek het beleid regelmatig in werkoverleggen en functioneringsgesprekken. Het is belangrijk dat de leidinggevenden laten weten dat zij het beleid onderschrijven en agressie onder geen enkele voorwaarde tolereren. Met de juiste gesprekstechnieken krijg je grip op deze gesprekken, kan je het gesprek beïnvloeden en verandering teweeg brengen. Dit alles op een respectvolle manier. 
     
  3. Grijp direct in bij agressie. Verbale of fysieke agressie: je moet direct duidelijk maken dat het niet getolereerd wordt. Dus ook niet roddelen of pesten. Want als je niets doet, legitimeer je het gedrag, waarmee de drempel om het weer te doen verlaagd. Door je medewerkers op de juiste manier aan te spreken op regels en procedures zorg je voor handhaving en kan je voorkomen dat je te maken krijgt met weerstand of verbale agressie.
     
  4. Zorg voor een veilig werkklimaat waarin werknemers niet bang zijn met hun leidinggevende te praten als ze ergens mee zitten. 
     
  5. Stel een vertrouwenspersoon aan en laat je medewerkers weten dat hij/zij er is en wat hij/zij voor hen kan doen. 
     
  6. Stel ook een klachtencommissie in waar medewerkers met hun klachten over agressie terecht kunnen. Zo kun je ongewenst gedrag in een vroeg stadium signaleren.  
     
  7. Maak van de klachten over agressie en intimidatie binnen het bedrijf een rapport. Dit rapport gebruik je om het bedrijfsbeleid op of bij te stellen.  
     
  8. Geef het goede voorbeeld, want goed voorbeeld doet volgen. Gedraag je professioneel tegenover je medewerkers. Roddel en pest niet, gedraag je fatsoenlijk tegenover iedereen, sluit niemand buiten. Zo is de kans groter dat je medewerkers zich ook netjes en fatsoenlijk gedragen. 

Zet veiligheid hoog op de agenda

Het is inmiddels wel bewezen: een goed beleid tegen agressie voorkomt ziekteverzuim (en bespaart dus veel kosten), zorgt voor een hogere tevredenheid onder werknemers en uiteindelijk voor een beter werkgeversimago. Een weerbaarheidstraining voor medewerkers kan daarnaast ook helpen.

Ben je ook overtuigd, maar wil je meer informatie over hoe je de veiligheid van je medewerkers hoog op de agenda krijgt of hoe je medewerkers kan leren omgaan met agressie en ongewenst gedrag: bel 024 8446 595 om te horen wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen of vraag hieronder een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Lees meer

  • De meerwaarde van oefenen een trainingsacteur tijdens een cursus
    De meerwaarde van oefenen met een trainingsacteur tijdens een cursus
    In veel beroepen krijgen mensen te maken met (seksueel)grensoverschrijdend gedrag, ongewenst gedrag of agressie. Van zorgprofessionals en receptionisten tot klantenservicemedewerkers of onderwijzers. Het volgen van een training kan helpen om te leren hiermee om te gaan. De impact van zo’n training is nog groter met de inzet van een professionele trainingsacteur. Maar waarom is dat nou zo waardevol? Wij leggen het je uit!
  • 25 voorbeelden van een crisis
    25 voorbeelden van een crisis
    Een crisis is een ernstige verstoring van de bedrijfscontinuïteit, die vaak onverwachts optreedt. De crisis kan het vermogen van een organisatie om normaal te functioneren, ernstig in gevaar brengen. Deze verstoringen kunnen voorkomen bij zowel kleine als grote organisaties, en kunnen uiteenlopen van financiële tegenslagen en cyberaanvallen tot natuurrampen en PR-schandalen. Elke sector wordt geconfronteerd met verschillende soorten uitdagingen en risico’s. Het vermogen van een bedrijf om adequaat te reageren op een crisis kan het verschil maken en de impact van een crisis beperken.
  • De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    Ongewenst gedrag, zoals agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten, is een uitdaging waar veel organisaties mee te maken hebben. Een van de manieren om dit gedrag te begrijpen en aan te pakken, is door gebruik te maken van de "integriteitsdriehoek". Dit model biedt handvatten om ongewenst gedrag te verminderen en te beheersen. In dit artikel bespreken we hoe de integriteitsdriehoek kan worden ingezet om ongewenst gedrag op de werkvloer tegen te gaan.
  • Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Het is voor zowel grote als kleine organisaties van cruciaal belang om voorbereid te zijn op situaties die de bedrijfscontinuïteit kunnen verstoren. Denk aan natuurrampen, cyberaanvallen, leveringsproblemen of schandalen. Er zijn allerlei verschillende voorbeelden van interne of externe gebeurtenissen die invloed hebben over de bedrijfsvoering.  Zonder een geoefend Crisis Management Team (CMT) kan een organisatie ernstige schade oplopen of zelfs failliet gaan.

     
  • De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    Elke organisatie, groot of klein, kan onverwachts geconfronteerd worden met een crisis. Of het nu gaat om een natuurramp, een cyberaanval, leveringsproblemen of een reputatieschade, de impact kan enorm zijn en de bedrijfscontinuïteit verstoren. Het begrijpen van deze gevolgen is belangrijk voor directies en managementteams, zodat de juiste maatregelen kunnen nemen. In dit artikelen leggen we uit wat de impact van een crisis kan zijn en waarom het essentieel is om je als organisatie goed voor te bereiden.
     
  • Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Een crisis ontstaat vaak snel en onverwacht. Door risico’s in beeld te hebben en je als organisatie goed voor te bereiden op een mogelijke crisis, kan je organisatie een hoop ellende bespaard blijven. Dat geldt de kleine organisaties misschien nog wel meer dan voor de grote. Maar hoe bereid je de organisatie nu preventief voor op zo’n stressvolle situatie en met welke scenario’s moet je rekening houden? In dit artikel vertellen we je hoe crisismanagement jouw organisatie kan helpen. En geven we je een beeld van de verschillende soorten gebeurtenissen die kunnen uitmonden in een crisis. 
  • Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Grensoverschrijdend gedrag is een serieus en belangrijk onderwerp dat invloed heeft op de manier waarop we met elkaar omgaan.
  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.