Zo bescherm je je organisatie tegen intern ongepast gedrag en agressie

Interne agressie (agressie van collega’s onderling) komt heel vaak voor. Maar met de juiste maatregelen kun je daar zeker wat aan doen.
De kranten staan er vol van: agressie tegen hulpverleners, docenten, medewerkers van woningcorporaties en zweminstructeurs. Agressie van collega’s onderling (interne agressie) haalt vrijwel nooit de media maar richt ook heel veel psychische schade aan. Te gek voor woorden, maar helaas kun je met verontwaardiging je medewerkers niet beschermen. Dat doe je wel met adequate maatregelen. De belangrijkste maatregelen zetten we graag voor je op een rijtje. Omdat wij niets zo belangrijk vinden als veilig je werk kunnen doen. 

Zo voorkom je agressie van collega’s onderling

Agressie van collega’s onderling komt helaas veel meer voor dan je denkt, en heeft enorme gevolgen. Roddelen, pesten, intimideren, buiten sluiten. Dit soort verbale agressie doet zich vaker voor dan fysieke agressie, maar is niet minder schadelijk. Fysiek geweld doet fysiek pijn, maar verbale en fysieke agressie kunnen ook psychische pijn en andere gezondheidsklachten veroorzaken, zoals angstgevoelens, slecht slapen, maag- en hoofdpijn, en psychosociale klachten.

Al deze klachten kunnen leiden tot een hoger ziekteverzuim. Uit de Arbobalans 2016 blijkt dat maar liefst de helft van het verzuim ontstaat door psychische klachten. Door te hoge werkdruk bijvoorbeeld, maar ook door een van de andere vormen van psychosociale arbeidsbelasting, zoals agressie en geweld, pesten, discriminatie en (seksuele) intimidatie. Dit kost niet alleen enorm veel geld, het zorgt ook voor heel veel pijn en verdriet bij de mensen die het overkomt.

Maar er is ook goed nieuws: je kunt er wat aan doen. Deze maatregelen helpen je daarbij:
  1. Maak onomwonden duidelijk dat agressie in jullie organisatie niet geaccepteerd wordt. Nooit. Van niemand. Stel een beleid op (het liefst in samenwerking met de OR) waarin ook duidelijk de sancties worden opgenomen als mensen wel de fout in gaan (schorsing, officiële waarschuwing). Zorg ervoor dat dat beleid ook getoetst is en gedragen wordt door de werkvloer.
     
  2. Bespreek het beleid regelmatig in werkoverleggen en functioneringsgesprekken. Het is belangrijk dat de leidinggevenden laten weten dat zij het beleid onderschrijven en agressie onder geen enkele voorwaarde tolereren. Met de juiste gesprekstechnieken krijg je grip op deze gesprekken, kan je het gesprek beïnvloeden en verandering teweeg brengen. Dit alles op een respectvolle manier. 
     
  3. Grijp direct in bij agressie. Verbale of fysieke agressie: je moet direct duidelijk maken dat het niet getolereerd wordt. Dus ook niet roddelen of pesten. Want als je niets doet, legitimeer je het gedrag, waarmee de drempel om het weer te doen verlaagd. Door je medewerkers op de juiste manier aan te spreken op regels en procedures zorg je voor handhaving en kan je voorkomen dat je te maken krijgt met weerstand of verbale agressie.
     
  4. Zorg voor een veilig werkklimaat waarin werknemers niet bang zijn met hun leidinggevende te praten als ze ergens mee zitten. 
     
  5. Stel een vertrouwenspersoon aan en laat je medewerkers weten dat hij/zij er is en wat hij/zij voor hen kan doen. 
     
  6. Stel ook een klachtencommissie in waar medewerkers met hun klachten over agressie terecht kunnen. Zo kun je ongewenst gedrag in een vroeg stadium signaleren.  
     
  7. Maak van de klachten over agressie en intimidatie binnen het bedrijf een rapport. Dit rapport gebruik je om het bedrijfsbeleid op of bij te stellen.  
     
  8. Geef het goede voorbeeld, want goed voorbeeld doet volgen. Gedraag je professioneel tegenover je medewerkers. Roddel en pest niet, gedraag je fatsoenlijk tegenover iedereen, sluit niemand buiten. Zo is de kans groter dat je medewerkers zich ook netjes en fatsoenlijk gedragen. 

Zet veiligheid hoog op de agenda

Het is inmiddels wel bewezen: een goed beleid tegen agressie voorkomt ziekteverzuim (en bespaart dus veel kosten), zorgt voor een hogere tevredenheid onder werknemers en uiteindelijk voor een beter werkgeversimago.

Ben je ook overtuigd, maar wil je meer informatie over hoe je de veiligheid van je medewerkers hoog op de agenda krijgt of hoe je medewerkers kan leren omgaan met agressie en ongewenst gedrag: bel 024 8446 595 om te horen wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen of vraag hieronder een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Lees meer

  • Agressie in de horeca: doe effe normaal!
    Agressie in de horeca: doe effe normaal!
    85.000 horecamedewerkers hebben last van onacceptabel gedrag van gasten. Als je de verschillende soorten agressie herkent, kun je vaak erger voorkomen.
  • Crisis Management Team en BHV'ers: samenspel tussen twee teams
    Crisis Management Team en BHV'ers: samenspel tussen twee teams
    Je hebt een RI&E opgesteld om de risico’s in kaart te brengen. Een Plan van Aanpak gemaakt en maatregelen genomen om calamiteiten te voorkomen. De BHV’ers zijn goed opgeleid en getraind, en dat geldt ook voor het Crisis Management Team. Maar is ook precies duidelijk wie in dit soort situaties het voortouw neemt?
  • Crisismanagement: wat heb je daar voor nodig?
    Crisismanagement: wat heb je daar voor nodig?
    Door je als organisatie goed voor te bereiden op een crisissituatie borg je de bedrijfscontinuïteit. Maar hoe pak je dat aan? En wat heb je daar allemaal voor nodig?
  • Agressieve klanten in de retail: Kill them with kindness
    Agressieve klanten in de retail: Kill them with kindness
    Bijna 40% van het winkelpersoneel heeft te maken met agressie en geweld van klanten. Dat gedrag kun je beïnvloeden: kill them with kindness.
  • Agressie in de zorg, het is een kwestie van ermee leren omgaan
    Agressie in de zorg, het is een kwestie van ermee leren omgaan
    Agressie in de zorg lijkt erbij te horen. Maar als je weet wat voor agressie het is en hoe je daarop reageert, kun je voorkomen dat het escaleert. 
  • Zo doen docenten dat: omgaan met de korte lontjes in de klas
    Zo doen docenten dat: omgaan met de korte lontjes in de klas
    Veel docenten hebben last van agressief gedrag van leerlingen. Met name de steun van collega’s, de school en externe partijen kan die agressie verminderen.
  • Psychosociale arbeidsbelasting: de cijfers
    Psychosociale arbeidsbelasting: de cijfers
    De Arbowet definieert psychosociale arbeidsbelasting (afgekort tot PSA) als ‘de factoren in de arbeidssituatie die, direct of indirect, stress teweegbrengen, met inbegrip van seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten en werkdruk’. 
  • Hoe ga je om met agressie op de werkvloer?
    Hoe ga je om met agressie op de werkvloer?
    Maar liefst 33% van de werknemers heeft te maken met vervelend en ongewenst gedrag. Van hun eigen collega’s of van de baas. Of van mensen van buiten: klanten, patiënten, leerlingen, reizigers. 
  • Zo bescherm je je organisatie tegen externe agressie
    Zo bescherm je je organisatie tegen externe agressie
    Helaas is het soms hard nodig je personeel te beschermen tegen agressie van buiten. Is dat ook bij jullie zo, houd dan rekening met deze zeven factoren.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 8446 595
Bel ons terug
.
Veiligheidstrainingen maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om jou een optimale bezoekerservaring te bieden, om je relevante advertenties aan te bieden en om jouw surfgedrag te meten. Met deze cookies kunnen Veiligheidstrainingen en met Veiligheidstrainingen samenwerkende derden jouw internetgedrag binnen deze website volgen. Zodoende kan Veiligheidstrainingen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via sociale media. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie.
Cookies uitschakelen