Eigen gedragstrainers opleiden

Het waarborgen van een veilige en productieve werkomgeving is essentieel voor het succes van elke organisatie. Daarbij is niet alleen fysieke veiligheid belangrijk, maar ook de sociale veiligheid. Wist jij dat je collega’s in jouw organisatie kunt laten opleiden tot veiligheidstrainer? Namelijk op het gebied van ongewenst gedrag, maar ook voor EHBO en BHV. Waarom zou je eigen gedragstrainers willen hebben in een organisatie? Daar kunnen allerlei verschillende redenen voor zijn. In dit artikel onderzoeken we de voordelen van het hebben van interne gedragstrainers binnen organisaties en hoe zij kunnen bijdragen aan een verbeterde veiligheidscultuur en bedrijfsprestaties.

1. Kennis van de organisatie

Interne gedragstrainers kennen de organisatie van binnenuit en zijn op de hoogte van de waarden, cultuur en processen. Dit stelt hen in staat om trainingen aan te passen aan de specifieke behoeften en uitdagingen van de organisatie. Ze kunnen gemakkelijker voorbeelden gebruiken die direct relevant zijn voor de dagelijkse werkzaamheden, waardoor medewerkers zich beter kunnen identificeren met de trainingsinhoud. Daarnaast is een veiligheidscultuur dynamisch. Interne gedragstrainers kunnen snel reageren op veranderende omstandigheden en feedback van medewerkers. Ze kunnen trainingen voortdurend verbeteren en aanpassen om tegemoet te komen aan nieuwe uitdagingen en ontwikkelingen binnen de organisatie.
 

2. Lagere kosten

Een eigen trainer levert al snel een gunstig kostenplaatje op. Om je een beeld te geven: bij meer dan 10 cursisten die worden opgeleid door een interne gedragstrainer profiteer je in het eerste jaar al van een prijsvoordeel*. Natuurlijk betaal je voor het opleiden van de trainer en het actueel houden van deze kennis, maar je hebt géén kosten per cursist. Dit kan extra gunstig zijn voor bedrijven waar het personeelsverloop wat hoger ligt.
 

3. Flexibel en efficiënt

Met een eigen trainer in huis, kun je trainen wanneer het uitkomt. Het is makkelijker om rekening te houden met roosters, flexwerken en onregelmatige diensten. Wil je de cursus over meerdere dagdelen verdelen? Dan doe je dat! Bij het inplannen van de cursus ben je niet afhankelijk van een externe partij en dat maakt je een stuk flexibeler. Bovendien heb je geen extra reistijd en -kosten.
 

4. Doorgroeimogelijkheden

Goed werkgeverschap is in de huidige arbeidsmarkt erg belangrijk. Medewerkers willen de ruimte krijgen om te groeien en zich te ontwikkelen. Voor veel mensen geeft het delen van kennis een flinke portie voldoening. Door collega’s deze doorgroeikans te bieden, scoor je als werkgever extra punten op dit vlak. Je bindt collega’s aan je organisatie én zorgt voor een veiligere werkvloer.
 

5. Vertrouwen

Medewerkers voelen zich op hun gemak bij het leren van gedragsveranderingen van collega's binnen hetzelfde bedrijf. Interne gedragstrainers zijn vertrouwde gezichten en hebben een goed begrip van de specifieke uitdagingen die medewerkers tegenkomen. Dit leidt tot een grote betrokkenheid en een hoge acceptatiegraad van de trainingsboodschap.

Geschikt/ongeschikt

Iedereen kan zich laten opleiden tot trainer. Het is echter wél handig als de trainer in spé al ervaring heeft met het presenteren voor groepen. Ook ben je in het voordeel als je de nodige trainerscapaciteiten in huis hebt en een verhaal goed kunt overbrengen. Voor de opleiding ‘Trainer agressie en ongewenst gedrag’ is geen vooropleiding noodzakelijk.

Tijdens de opleiding tot trainer besteden we aandacht aan het trainen op gedragsverandering en het leren omgaan met ongewenst gedrag en agressie. Ook leren we hoe er feedback gegeven kan worden aan de cursist. De drie lesdagen staan in het teken van gezamenlijk oefenen en leren en tijdens alle dagen is er een trainingsacteur aanwezig.
 

*Hierbij wordt er vanuit gegaan dat de trainer alleen de training tot trainer hoeft te volgen, en dus alle benodigde voorkennis heeft. We hebben de kosten voor de trainersopleiding gedeeld door de kosten per deelnemer om uit te rekenen vanaf hoeveel cursisten dit voordeel oplevert. Bij de kosten per deelnemer is uitgegaan van de kosten voor een fysieke training, zonder e-learning.

Lees meer

  • Checklist sociale veiligheid: zo borg je een veilige werkvloer
    Checklist sociale veiligheid: zo borg je een veilige werkvloer
    Sociale veiligheid is net zo belangrijk als fysieke veiligheid. Werkgevers hebben een zorgplicht om medewerkers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting (PSA) zoals agressie, pesten, discriminatie en (seksuele) intimidatie. Dat volgt uit artikel 7:658 BW (zorgplicht werkgever) en de Arbowet, die organisaties verplicht beleid te voeren om PSA te voorkomen of te beperken. Met onze praktische checklist geef je sociale veiligheid een vaste plek in beleid én dagelijks gedrag.
     
  • Meldingsformulier ongewenst gedrag: zorg voor een veilige werkomgeving
    Meldingsformulier ongewenst gedrag: zorg voor een veilige werkomgeving
    Iedere organisatie is wettelijk verplicht om te zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving (artikel 7:658 BW). Dat geldt niet alleen voor fysieke veiligheid, maar ook voor sociale veiligheid. Ongewenst gedrag op de werkvloer, zoals intimidatie, pesten of agressie, kan de sfeer flink beïnvloeden, het werkplezier verminderen én de gezondheid schaden. Om incidenten te signaleren en structureel aan te pakken, is een meldingsformulier ongewenst gedrag een krachtig hulpmiddel.
  • Witteboordenagressie: subtiele agressie op de werkvloer herkennen en aanpakken
    Witteboordenagressie: subtiele agressie op de werkvloer herkennen en aanpakken
    Agressie op de werkvloer is steeds vaker een realiteit, maar niet altijd in de vorm van schreeuwen of fysiek geweld. Een van de meest onderbelichte vormen is witteboordenagressie. Deze subtiele, manipulatieve agressie kan een enorme impact hebben op medewerkers, klanten en teams. In dit artikel leggen we uit wat witteboordenagressie is, hoe je het herkent en welke technieken je kunt gebruiken om het effectief aan te pakken.
  • Agressie op het werk: wat is er verplicht?
    Agressie op het werk: wat is er verplicht?
    Agressie op de werkvloer. Het komt vaker voor dan je denkt! Zo heeft 17%* van alle werknemers het afgelopen jaar weleens te maken gehad met enige vorm van ongewenst gedrag op het werk op het werk (NEA, 2024). 
  • Crisismanagement: 10 veelgehoorde excuses en waarom ze niet kloppen
    Crisismanagement: 10 veelgehoorde excuses en waarom ze niet kloppen
    Een crisis komt altijd onverwachts. Toch wachten veel organisaties tot het écht misgaat voordat ze werk maken van crisismanagement. “Het gebeurt hier toch niet.” “We hebben geen tijd.” “Daar zijn anderen voor.” Herkenbaar? Dan ben je niet de enige. Maar deze excuses zijn gevaarlijk en maken je organisatie extra kwetsbaar als het erop aankomt. We zetten de meest gehoorde redenen op een rij, en leggen uit waarom ze je juist nú aan het denken moeten zetten.
  • 10 redenen om niets aan sociale veiligheid te doen
    Weerstand tegen sociale veiligheid? 10 redenen ontkracht
    In veel organisaties heerst nog steeds de gedachte dat sociale veiligheid vanzelfsprekend is of zelfs overdreven. "Daar moet je tegen kunnen" of "daar hebben wij geen budget voor". Deze uitspraken komen veel vaker voor dan we zouden willen. Maar sociale veiligheid is geen bijzaak. Het is essentieel voor het welzijn van medewerkers én een serieuze verplichting. De Arbowet stelt namelijk dat werkgevers verplicht zijn om een sociaal veilige werkomgeving te bieden. Maar waarom is er dan toch vaak weerstand om hier actief mee aan de slag te gaan? We ontkrachten de meest gehoorde redenen.
  • Microagressie op de werkvloer
    Microagressie op de werkvloer
    Een opmerking met een glimlach. Een ‘grapje’ tussendoor. Een compliment dat geen compliment blijkt, of een vraag die aanvoelt als een oordeel. Microagressie is zelden grof of luid. Juist omdat het zo subtiel is, valt het vaak niet op en wordt het des te lastiger om er iets van te zeggen. Maar de impact? Die is er wel degelijk.
  • Oefenen in een crisisruimte: een veilige leeromgeving voor levensechte druk
    Oefenen in een crisisruimte: een veilige leeromgeving voor levensechte druk
    In een crisissituatie kan elke seconde het verschil maken. Het vermogen om snel en doordacht te reageren, zonder paniek, is van cruciaal belang. Maar hoe weet je of jouw team echt voorbereid is op zo'n situatie? Het antwoord is simpel: door te oefenen. En niet zomaar oefenen, maar in een realistische, gecontroleerde omgeving. In een speciaal ingerichte crisisruimte kun je de druk ervaren die hoort bij een echte crisis. Dit maakt oefenen in een crisisruimte van onschatbare waarde. We delen hier 5 voordelen.
  • 6 ontwikkelingen die invloed hebben op sociale veiligheid: waar moeten organisaties op letten?
    6 ontwikkelingen die invloed hebben op sociale veiligheid
    Sociale veiligheid op de werkvloer is geen vast gegeven. De wereld verandert razendsnel en organisaties moeten meebewegen. Demografische ontwikkelingen, technologische innovaties en geopolitieke verschuivingen hebben allemaal impact op hoe we omgaan met veiligheid en welzijn op het werk. Welke trends spelen een rol en hoe kun je als organisatie hierop inspelen? We zetten een aantal ontwikkelingen kort en bondig voor jou op een rij!

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.