Hoe spreek je een collega aan op ongewenst gedrag?

Een veilige werkomgeving begint bij respectvol gedrag. Maar wat als een collega grensoverschrijdend of ongewenst gedrag vertoont? Denk aan kleinerende opmerkingen, ongepaste grappen, lastig gedrag of pesterijen. Veel mensen vinden het lastig om zoiets uit te spreken uit angst voor een negatieve reactie of het schaden van de werkrelatie. Het kan spannend zijn om dit gesprek aan te gaan. Toch is het belangrijk om het bespreekbaar te maken. Hoe pak je dit op een effectieve én respectvolle manier aan?

Weet wat ongewenst gedrag is

Ongewenst gedrag op de werkvloer kan variëren van roddelen tot seksuele intimidatie en discriminatie. Het is belangrijk om te weten en herkennen wat grensoverschrijdend gedrag is en waarom het onacceptabel is.

Kies het juiste moment en de juiste plek

Het is belangrijk om ongewenst gedrag bespreekbaar te maken. Een directe confrontatie op een drukke werkvloer kan averechts werken. Kies een rustig moment en een neutrale ruimte waar je ongestoord samen kunt praten. Zo voelt de ander zich minder snel aangevallen en is de kans op een constructief gesprek groter. Laat het aan je leidinggevende weten dat je dit gesprek gaat voeren als je dit nog spannend vindt. Zo heb je een hulplijn voor als je er even niet uit komt.

Gebruik de 'ik-boodschap'

Voorkom dat de ander in de verdediging schiet door focus te leggen op hoe het gedrag op jou overkomt. Zeg bijvoorbeeld: "Ik voelde me ongemakkelijk bij de opmerking die je net maakte tijdens het overleg." Dit helpt om het gesprek open te houden.

Blijf kalm en professioneel

Emoties kunnen hoog oplopen, maar probeer rustig te blijven. Als jouw frustratie stijgt, gaat de ander hier vaak in mee. Ongewenst gedrag benoemen is al spannend genoeg. Een kalme en professionele houding kan helpen om het gesprek positief te laten verlopen. Vind je dit nog lastig? Het oefenen met een trainingsacteur kan helpen in de voorbereiding.

Verwijs naar de gedragscode

Als je bedrijf een gedragscode heeft opgesteld, kun je dit als hulpmiddel gebruiken in het gesprek: "Volgens onze gedragscode is respectvolle communicatie belangrijk. Misschien was het niet zo bedoeld, maar dit voelde voor mij niet respectvol." Dit voorkomt een welles-nietes discussie.

Luister naar de ander en geef ruimte voor een reactie

Soms is een collega zich niet bewust van het effect van zijn of haar gedrag. Geef diegene de kans om te reageren op jouw verhaal en probeer open te luisteren. Maak vervolgens samen afspraken wat er zal veranderen.

Schakel hulp in als het gedrag door blijft gaan

Is er na jullie gesprek geen verandering in het gedag merkbaar? Je hoeft ongewenst gedrag niet alleen op te lossen. Bespreek het met een leidinggevende, HR of een vertrouwenspersoon binnen je bedrijf. Zij kunnen je helpen.

Wil jij sterker in je schoenen staan bij lastige gesprekken?

Het aanspreken van een collega op ongewenst gedrag is niet altijd makkelijk. In onze training Omgaan met ongewenst gedrag en agressie leer je ongewenst gedrag herkennen, hoe je effectief het gesprek aan gaat en dit professioneel aanpakt. Of het nu om een klant, bezoeker, client of collega gaat. Hierbij helpt het oefenen met een trainingsacteur. 87% van onze cursisten geeft aan dat het oefenen met een trainingsacteur het meeste bijblijft na een training – Onderzoek Veiligheidstrainingen.nl 2025.

Ben je leidinggevende of wil je het centraal in je organisatie aanpakken? Zorg dat werknemers weten wat de gedragscode inhoudt en leer hoe zij om kunnen gaan met ongewenst gedrag. Zo draag je bij aan een veilige en prettige werkomgeving.

Bekijk de training en schrijf je in!
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Vul hiernaast je mailadres in...

Lees meer

  • Gesprekstechnieken bij grensoverschrijdend gedrag
    Gesprekstechnieken bij grensoverschrijdend gedrag
    Grensoverschrijdend gedrag maakt steeds vaker onderdeel uit van het dagelijkse werk. Soms zichtbaar en benoembaar, soms subtiel en moeilijk te vangen. Maar in alle gevallen geldt één ding: het is nooit alleen een incident. Het raakt het werkklimaat, het team, het vertrouwen en uiteindelijk de prestaties van een hele organisatie. Juist daarom is het voeren van goede gesprekken geen extraatje, maar een kernonderdeel van professioneel leiderschap.
  • Hoe communiceer je effectief bij agressieve klanten
    Hoe communiceer je effectief bij agressieve klanten
    Agressief klantgedrag komt in elke sector voor. Het schuurt vaak op het snijvlak van teleurstelling, onmacht en druk. Juíst dan maakt jouw communicatie het verschil: kalm blijven, gedrag begrenzen en het gesprek sturen naar een professionele afronding. In dit artikel lees je wat agressief klantgedrag is, hoe je het herkent en waarom het zó belangrijk is om de juiste technieken te leren en te trainen.
  • Telefonische agressie herkennen en aanpakken
    Telefonische agressie herkennen en aanpakken
    Telefonische agressie komt steeds vaker voor in organisaties waar medewerkers veel telefonisch contact hebben. Een klant of gesprekspartner kan boos, geïrriteerd of manipulatief overkomen, waardoor het gesprek snel escaleert. Deze vorm van agressie kan emotioneel belastend zijn en de werkvloer beïnvloeden. In dit artikel lees je wat telefonische agressie is, hoe je het herkent en welke technieken je kunt toepassen om de regie te behouden.
  • Ongepaste opmerkingen op het werk? Zo ga je ermee om.
    Ongepaste opmerkingen op het werk? Zo ga je ermee om.
    Wat als een collega tijdens de lunch op het werk zegt ‘Ja, die nieuwe heeft wel twee hele grote pluspunten.’ Zeg je er dan wat van? Uit onderzoek van Ipsos I&O (in opdracht van Rijksoverheid) onder 924 Nederlandse mannen bleek dat veel mannen wel iets van ongepast opmerkingen of gebaren naar vrouwen zouden willen zeggen, maar in veel gevallen doen ze het niet. Ze voelen een drempel, want: Wat zeg je op zo’n moment? En is het wel echt ongepast? 
  • Checklist sociale veiligheid: zo borg je een veilige werkvloer
    Checklist sociale veiligheid: zo borg je een veilige werkvloer
    Sociale veiligheid is net zo belangrijk als fysieke veiligheid. Werkgevers hebben een zorgplicht om medewerkers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting (PSA) zoals agressie, pesten, discriminatie en (seksuele) intimidatie. Dat volgt uit artikel 7:658 BW (zorgplicht werkgever) en de Arbowet, die organisaties verplicht beleid te voeren om PSA te voorkomen of te beperken. Met onze praktische checklist geef je sociale veiligheid een vaste plek in beleid én dagelijks gedrag.
     
  • Meldingsformulier ongewenst gedrag: zorg voor een veilige werkomgeving
    Meldingsformulier ongewenst gedrag: zorg voor een veilige werkomgeving
    Iedere organisatie is wettelijk verplicht om te zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving (artikel 7:658 BW). Dat geldt niet alleen voor fysieke veiligheid, maar ook voor sociale veiligheid. Ongewenst gedrag op de werkvloer, zoals intimidatie, pesten of agressie, kan de sfeer flink beïnvloeden, het werkplezier verminderen én de gezondheid schaden. Om incidenten te signaleren en structureel aan te pakken, is een meldingsformulier ongewenst gedrag een krachtig hulpmiddel.
  • Witteboordenagressie: subtiele agressie op de werkvloer herkennen en aanpakken
    Witteboordenagressie: subtiele agressie op de werkvloer herkennen en aanpakken
    Agressie op de werkvloer is steeds vaker een realiteit, maar niet altijd in de vorm van schreeuwen of fysiek geweld. Een van de meest onderbelichte vormen is witteboordenagressie. Deze subtiele, manipulatieve agressie kan een enorme impact hebben op medewerkers, klanten en teams. In dit artikel leggen we uit wat witteboordenagressie is, hoe je het herkent en welke technieken je kunt gebruiken om het effectief aan te pakken.
  • Agressie op het werk: wat is er verplicht?
    Agressie op het werk: wat is er verplicht?
    Agressie op de werkvloer. Het komt vaker voor dan je denkt! Zo heeft 17%* van alle werknemers het afgelopen jaar weleens te maken gehad met enige vorm van ongewenst gedrag op het werk op het werk (NEA, 2024). 
  • Crisismanagement: 10 veelgehoorde excuses en waarom ze niet kloppen
    Crisismanagement: 10 veelgehoorde excuses en waarom ze niet kloppen
    Een crisis komt altijd onverwachts. Toch wachten veel organisaties tot het écht misgaat voordat ze werk maken van crisismanagement. “Het gebeurt hier toch niet.” “We hebben geen tijd.” “Daar zijn anderen voor.” Herkenbaar? Dan ben je niet de enige. Maar deze excuses zijn gevaarlijk en maken je organisatie extra kwetsbaar als het erop aankomt. We zetten de meest gehoorde redenen op een rij, en leggen uit waarom ze je juist nú aan het denken moeten zetten.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.