Ongewenst gedrag in de retail: 8 gouden tips

In Nederland heeft bijna 40% van het winkelpersoneel in Nederland te maken met ongewenst, agressief gedrag op de winkelvloer. Dit gedrag heeft verschillende oorzaken. Soms worden klanten zo boos dat ze zichzelf niet meer in de hand hebben. Bijvoorbeeld omdat de prijzen verhoogd zijn, er specifieke coronaregels in de winkel gelden of omdat een artikel niet meer leverbaar is. Ook de afhandeling van een winkeldiefstal leidt vaak tot agressie.
Een veel te hoog cijfer, die 40%. Ook het bedrag dat gemoeid is met winkeldiefstal is bizar hoog. Los van die omzetderving doet agressie wat met de mensen die het overkomt: uitgescholden of gekleineerd worden gaat je niet in je koude kleren zitten.


Acht gouden tips

Het slechte nieuws is dat het erg moeilijk is andere mensen en de manier waarop ze zich gedragen te veranderen. Maar het goede nieuws is dat je zelf wel wat kunt doen aan de manier waarop je met ongewenst gedrag omgaat en hoe het bij je binnenkomt. We geven je wat tips die hun waarde in de praktijk bewezen hebben: 
 
  • Tip 1 Denk je dat een klant niet alle producten uit zijn tas haalt om af te rekenen, sla dan expres te veel aan en zeg heel vriendelijk dat het nooit kan kloppen: “Zo’n hoog bedrag voor zo weinig producten, dat kan niet. Als u nu even alles uit uw tas haalt, controleer ik wat ik verkeerd heb gedaan.” Kill them with kindness, noemen we dat.
     
  • Tip 2 Killen met kindness doe je ook door klanten die de producten in hun eigen tas stoppen een winkelmandje te geven: “Alstublieft. Dit is veel handiger voor u.” Of: “Doe de spullen maar even in het mandje. Dan krijgen we straks geen misverstanden.”  
     
  • Tip 3 Groet de klanten die binnenkomen en spreek hen aan: “Goedemorgen. Fijn dat u er bent.” Zo weten ze dat je ze gezien hebt. Ze zijn niet anoniem meer en dat maakt het veel lastiger om iets te stelen.
     
  • Tip 4 Agressie komt van rechts. Geef het voorrang. Daarna komen de gedachten en de logica wel weer. Bespreek het dus zo snel mogelijk met de klant die zo neerbuigend tegen je doet: “Ik hoor dat u mij mevrouwtje en sukkel noemt. Dat kwetst mij. Ik wil dat u daarmee ophoudt. Dan kan ik u weer helpen. Akkoord?” Geef duidelijk aan hoe je wilt dat de klant zich gedraagt. Doet hij dat niet, dan hoef jij hem ook niet meer te helpen. Dan schakel je je manager in. Je mag eisen van een klant dat hij zich respectvol gedraagt. Dat noemen we ‘levelen’: als hij jou kleineert, moet hij je eerst weer gelijkwaardig behandelen. Anders houdt het op.
     
  • Tip 5 Let op je oogcontact. Kijk de ander zo’n vier seconden aan, draai dan je hoofd weg. Kijk dan weer, en draai weer weg. Zo zorg je ervoor dat de ander weet dat je hem ziet, maar voorkom je dat hij agressief wordt omdat hij jouw gestaar intimiderend vindt.
     
  • Tip 6 Laat je niet op de kast jagen door klanten die irritant lopen te tikken, hikken, boeren laten of wat dan ook. Bedenk dat het maar tijdelijk is. En zeg dat een aantal keer tegen jezelf: “Het duurt niet de hele dag. Hij gaat zo weer weg. Het duurt niet de hele dag. Hij gaat zo weer weg. Het duurt… “
  • Tip 7 Loop niet achter mensen aan waarvan je denkt dat ze iets stelen. De kans dat hij of zij het product teruglegt wordt alleen maar kleiner. Je kunt er ook nog niets mee: de klant kan het artikel namelijk altijd nog betalen. Pas na de kassa is zij een dief, eerder niet. Wat je wel kunt doen, is haar aanspreken: “Ik zie dat u belangstelling heeft in onze huidcrème. Weet u dat we net een nieuwe variant binnen hebben gekregen?” De klant weet nu dat je haar gezien hebt, en in negen van de tien gevallen vind je het potje crème ergens in de winkel terug. En die tiende? Dat was vast een professsional, en die is je meestal toch te slim af.
     
  • ​Tip 8 En misschien wel de allerbelangrijkste: kijk wat jij nodig hebt om te komen tot rust en rede. Even tot tien tellen. Aan iets leuks denken. Je realiseren dat het niet om jou gaat, maar om de frustratie van de klant. Zo kun je je menselijke reactie omzetten in een wenselijke reactie. Eerst zelfcontrole, dan pas klantcontact.

Hoe kan Veiligheidstrainingen.nl jou ondersteunen?

Onze docenten zijn ervaringsdeskundigen die precies weten wat er speelt in de Retail branche. Samen zorgen we ervoor dat jouw medewerkers op een veilige en respectvolle manier met klanten kunnen omgaan die ongewenst, agressief gedrag vertonen.
 
Dit doen wij door middel van diverse trainingen. Zo leren medewerkers tijdens de trainingen Ongewenst Gedrag & Agressie de diverse vormen van agressie te herkennen en hiernaar te handelen. Je kunt bij ons terecht voor een omgaan met ongewenst gedrag basiscursus en een herhalingscursus omgaan met ongewenst gedrag. Door gesprekstechnieken te trainen krijg je grip op gesprekken, leer je deze gesprekken te beïnvloeden en verandering teweeg te brengen. Ook vergroot het je weerbaarheid. Daarnaast adviseren en begeleiden we de organisatie bij het opstellen, het aanspreken op en het navolgen van de regels en procedures van de organisatie.
 
Bronnen:
Retailtrends, Abn Amro, Rabobank

 

Meer weten?

Al onze trainingen stemmen we af op de specifieke wensen en behoeften van jouw organisatie. Ligt de behoefte vooral op het vlak van preventie of juist op acuut handelen? Of is er vooral training op het vlak van nazorg nodig? Samen bepalen we wat nodig is om te zorgen voor veilige(re) omgeving voor zowel werknemers, als klanten.

Lees meer

  • De meerwaarde van oefenen een trainingsacteur tijdens een cursus
    De meerwaarde van oefenen met een trainingsacteur tijdens een cursus
    In veel beroepen krijgen mensen te maken met (seksueel)grensoverschrijdend gedrag, ongewenst gedrag of agressie. Van zorgprofessionals en receptionisten tot klantenservicemedewerkers of onderwijzers. Het volgen van een training kan helpen om te leren hiermee om te gaan. De impact van zo’n training is nog groter met de inzet van een professionele trainingsacteur. Maar waarom is dat nou zo waardevol? Wij leggen het je uit!
  • 25 voorbeelden van een crisis
    25 voorbeelden van een crisis
    Een crisis is een ernstige verstoring van de bedrijfscontinuïteit, die vaak onverwachts optreedt. De crisis kan het vermogen van een organisatie om normaal te functioneren, ernstig in gevaar brengen. Deze verstoringen kunnen voorkomen bij zowel kleine als grote organisaties, en kunnen uiteenlopen van financiële tegenslagen en cyberaanvallen tot natuurrampen en PR-schandalen. Elke sector wordt geconfronteerd met verschillende soorten uitdagingen en risico’s. Het vermogen van een bedrijf om adequaat te reageren op een crisis kan het verschil maken en de impact van een crisis beperken.
  • De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    De integriteitsdriehoek: Een hulpmiddel tegen ongewenst gedrag
    Ongewenst gedrag, zoals agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten, is een uitdaging waar veel organisaties mee te maken hebben. Een van de manieren om dit gedrag te begrijpen en aan te pakken, is door gebruik te maken van de "integriteitsdriehoek". Dit model biedt handvatten om ongewenst gedrag te verminderen en te beheersen. In dit artikel bespreken we hoe de integriteitsdriehoek kan worden ingezet om ongewenst gedrag op de werkvloer tegen te gaan.
  • Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Waarom goed crisismanagement voor elke organisatie essentieel is
    Het is voor zowel grote als kleine organisaties van cruciaal belang om voorbereid te zijn op situaties die de bedrijfscontinuïteit kunnen verstoren. Denk aan natuurrampen, cyberaanvallen, leveringsproblemen of schandalen. Er zijn allerlei verschillende voorbeelden van interne of externe gebeurtenissen die invloed hebben over de bedrijfsvoering.  Zonder een geoefend Crisis Management Team (CMT) kan een organisatie ernstige schade oplopen of zelfs failliet gaan.

     
  • De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    De impact van een crisis op een organisatie: Hier had je misschien nog niet aan gedacht
    Elke organisatie, groot of klein, kan onverwachts geconfronteerd worden met een crisis. Of het nu gaat om een natuurramp, een cyberaanval, leveringsproblemen of een reputatieschade, de impact kan enorm zijn en de bedrijfscontinuïteit verstoren. Het begrijpen van deze gevolgen is belangrijk voor directies en managementteams, zodat de juiste maatregelen kunnen nemen. In dit artikelen leggen we uit wat de impact van een crisis kan zijn en waarom het essentieel is om je als organisatie goed voor te bereiden.
     
  • Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
    Een crisis ontstaat vaak snel en onverwacht. Door risico’s in beeld te hebben en je als organisatie goed voor te bereiden op een mogelijke crisis, kan je organisatie een hoop ellende bespaard blijven. Dat geldt de kleine organisaties misschien nog wel meer dan voor de grote. Maar hoe bereid je de organisatie nu preventief voor op zo’n stressvolle situatie en met welke scenario’s moet je rekening houden? In dit artikel vertellen we je hoe crisismanagement jouw organisatie kan helpen. En geven we je een beeld van de verschillende soorten gebeurtenissen die kunnen uitmonden in een crisis. 
  • Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Wat is grensoverschrijdend gedrag?
    Grensoverschrijdend gedrag is een serieus en belangrijk onderwerp dat invloed heeft op de manier waarop we met elkaar omgaan.
  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.