Verbale agressie: wat is het en hoe ga je ermee om?
Volg een training leren omgaan met ongewenst gedrag, een groepstraining gesprekstechnieken of aanspreken op regels en procedures.
Verbale agressie: harde woorden
Het effect van verbale agressie
- Emotie: gevoelens van onveiligheid en ontwrichting, trauma, emotionele uitputting.
- Gezondheid: slecht slapen, concentratiestoornissen, gebrek aan initiatief, fysieke klachten zoals hoofdpijn en maag- en darmklachten.
- Functioneren: minder tevreden op het werk, minder betrokken bij de organisatie, onzeker gedrag en meer kans op ongelukken.
Hoe ga je om met verbale agressie? Wapen jezelf én je medewerkers
- Ben de confrontatie voor.
Vind je iets niet fijn, al is het maar een flauw grapje? Geef dit dan meteen aan. Al voordat er agressie plaatsvindt. Soms heb je geen invloed op de situatie, maar als je vanaf het begin duidelijk aangeeft dat je iets niet leuk vindt, ontstaat er minder snel een confrontatie.
- Bewaar zelf je kalmte.
Je gesprekspartner is boos en uit zich verbaal agressief. Hiervan kun je schrikken of soms word je er zelf boos van. Probeer zelf altijd rustig te blijven en kijk of je de ander kunt begrijpen. Als jij je kalmte bewaart, zal de ander ook eerder kalmeren en lopen de emoties niet hoger op.
- Stop een discussie op tijd.
Soms is een discussie goed en levert het iets op. Andere keren lijkt er geen eind aan te komen en roept het hevige emoties op. Weet dan wanneer je met een discussie moet stoppen. Geef je grenzen aan als het te veel wordt en ‘agree to disagree’.
- Loop weg van de situatie.
Blijft de situatie onacceptabel en vind je het niet prettig? Als je geen oplossing of uitkomst meer ziet, dan kan het soms beter zijn om jezelf uit de situatie te verwijderen. Geef aan dat je het even wilt laten bezinken en liever op een rustiger moment verder praat. Loop rustig weg en zoek de stilte op, of juist iemand om je verhaal mee te delen.
Zoek hulp en train!
Zie je dit bij medewerkers in jouw organisatie gebeuren of wil je dit juist vóór zijn? Dan is het zinvol om jouw collega’s de training ‘omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag’ te laten volgen. Een aanrader, want deze training heeft zich in de praktijk al vaak bewezen. Medewerkers hebben meer vertrouwen als ze in een situatie met agressie terecht komen, blijven kalmer en weten er beter mee om te gaan. Maak dit onderwerp vooral ook bespreekbaar!
Vul hiernaast je mailadres in...
Lees meer
-
Crisismanagement: 10 veelgehoorde excuses en waarom ze niet kloppenEen crisis komt altijd onverwachts. Toch wachten veel organisaties tot het écht misgaat voordat ze werk maken van crisismanagement. “Het gebeurt hier toch niet.” “We hebben geen tijd.” “Daar zijn anderen voor.” Herkenbaar? Dan ben je niet de enige. Maar deze excuses zijn gevaarlijk en maken je organisatie extra kwetsbaar als het erop aankomt. We zetten de meest gehoorde redenen op een rij, en leggen uit waarom ze je juist nú aan het denken moeten zetten.
-
Weerstand tegen sociale veiligheid? 10 redenen ontkrachtIn veel organisaties heerst nog steeds de gedachte dat sociale veiligheid vanzelfsprekend is of zelfs overdreven. "Daar moet je tegen kunnen" of "daar hebben wij geen budget voor". Deze uitspraken komen veel vaker voor dan we zouden willen. Maar sociale veiligheid is geen bijzaak. Het is essentieel voor het welzijn van medewerkers én een serieuze verplichting. De Arbowet stelt namelijk dat werkgevers verplicht zijn om een sociaal veilige werkomgeving te bieden. Maar waarom is er dan toch vaak weerstand om hier actief mee aan de slag te gaan? We ontkrachten de meest gehoorde redenen.
-
Microagressie op de werkvloerEen opmerking met een glimlach. Een ‘grapje’ tussendoor. Een compliment dat geen compliment blijkt, of een vraag die aanvoelt als een oordeel. Microagressie is zelden grof of luid. Juist omdat het zo subtiel is, valt het vaak niet op en wordt het des te lastiger om er iets van te zeggen. Maar de impact? Die is er wel degelijk.
-
Oefenen in een crisisruimte: een veilige leeromgeving voor levensechte drukIn een crisissituatie kan elke seconde het verschil maken. Het vermogen om snel en doordacht te reageren, zonder paniek, is van cruciaal belang. Maar hoe weet je of jouw team echt voorbereid is op zo'n situatie? Het antwoord is simpel: door te oefenen. En niet zomaar oefenen, maar in een realistische, gecontroleerde omgeving. In een speciaal ingerichte crisisruimte kun je de druk ervaren die hoort bij een echte crisis. Dit maakt oefenen in een crisisruimte van onschatbare waarde. We delen hier 5 voordelen.
-
6 ontwikkelingen die invloed hebben op sociale veiligheidSociale veiligheid op de werkvloer is geen vast gegeven. De wereld verandert razendsnel en organisaties moeten meebewegen. Demografische ontwikkelingen, technologische innovaties en geopolitieke verschuivingen hebben allemaal impact op hoe we omgaan met veiligheid en welzijn op het werk. Welke trends spelen een rol en hoe kun je als organisatie hierop inspelen? We zetten een aantal ontwikkelingen kort en bondig voor jou op een rij!
-
Aanspreken op ongewenst gedrag: de rol van leidinggevendenEen klant behandelt een medewerker denigrerend. Een leverancier zet op intimiderende wijze een collega onder druk. Of je receptionist krijgt ongevraagde ‘complimenten’ van een vaste bezoeker. Als leidinggevende heb je niet altijd invloed op het gedrag van derden, maar wél op hoe je hiermee omgaat. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich veilig voelen op de werkvloer? En hoe grijp je in zonder de situatie te laten escaleren?
-
De-escalerend werken bij agressie: zo houd je de situatie onder controleAgressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die boos wordt omdat hij te lang moet wachten, een patiënt die gefrustreerd is over een behandeling, of een collega die zijn irritatie niet onder controle houdt. Vooral in sectoren als zorg (29,6%) en horeca (20%) krijgen medewerkers regelmatig te maken met ongewenst gedrag (NEA, 2023). Maar ook in andere sectoren zoals handel, onderwijs en bij de overheid ervaren werknemers ongewenst gedrag, variërend van frustratie-uitbarstingen tot verbale bedreigingen. Hoe ga je hiermee om zonder dat de situatie escaleert? Het antwoord ligt in de-escalerend handelen.
-
10 vormen van agressie op de werkvloerAgressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die scheldend de winkel verlaat, een collega die subtiel manipuleert of een leidinggevende die dreigt met ontslag als je niet doet wat hij wil; het zijn allemaal vormen van agressie. En niet alleen de vorm van agressie kan verschillen, maar ook de aard ervan. Daar kun je meer over lezen in ons artikel over frustratie agressie, witteboorden agressie en instrumentele agressie.
-
Hoe spreek je een collega aan op ongewenst gedrag?Een veilige werkomgeving begint bij respectvol gedrag. Maar wat als een collega grensoverschrijdend of ongewenst gedrag vertoont? Denk aan kleinerende opmerkingen, ongepaste grappen, lastig gedrag of pesterijen. Veel mensen vinden het lastig om zoiets uit te spreken uit angst voor een negatieve reactie of het schaden van de werkrelatie. Het kan spannend zijn om dit gesprek aan te gaan. Toch is het belangrijk om het bespreekbaar te maken. Hoe pak je dit op een effectieve én respectvolle manier aan?