Gebeurtenissen die uit kunnen lopen op een crisis: bereid je voor met crisismanagement
Crisismanagement in het kort
Voorbeelden van crises: waar moet je als organisatie op voorbereid zijn?
Ontstaan binnen de organisatie
- Brand: een deel van het bedrijfspand brand af.
- Er is een arbeidsongeval met heftige of dodelijke afloop, waarbij overheidsmaatregelen het voorbestaan van de organisatie in gevaar kunnen brengen.
- Een collega stuurt persoonsgegevens door naar de verkeerde groep mensen en heeft per ongeluk een datalek veroorzaakt.
- In de productie zijn fouten ontstaan, die leiden tot schade bij je consument.
- Financiële crisis: bijvoorbeeld een wanbetaler of fraude.
- Het personeel is ontevreden en gaat staken.
- Medicatie- of behandelvergissing met slechte afloop.
- Ongewenst gedrag van een medewerker.
- Te weinig medewerkers hebben waardoor je niet meer kunt leveren als organisatie.
Ontstaan buiten de organisatie
- Er is een grote IT-storing waardoor je processen en systemen niet meer werken, niemand kan nog iets aan werk verzetten.
- De marketingcampagne die kortgeleden is gestart, valt slecht bij het publiek.
- Uitbraak van een pandemie of ziekte (denk aan corona-virus waardoor veel organisaties stil kwamen te liggen of het uitbreken van een besmettelijke ziekte als MRSA bij ziekenhuizen en zorginstellingen).
- Een klant of samenwerkingspartner dient een grote schadeclaim bij je in.
- De leverancier waarmee je samenwerkt heeft leveringsproblemen door een natuurramp, vastzittend schip, stakingen of politieke onrust. Daardoor kan jouw organisatie afspraken niet nakomen met klanten.
- In de media verschijnt een bericht die het imago van je organisatie kan schaden, denk aan een rechtszaak, klachten van klanten of een schandaal.
- In korte tijd valt er zoveel water dat de straat waar je organisatie gevestigd is onderloopt en je organisatie niet meer kan functioneren.
- Je organisatie is doelwit van een cybercrimineel, waardoor essentiële gegevens onbereikbaar zijn.
- Er worden veranderingen doorgevoerd in de regelgeving, die impact hebben op je bedrijfsprocessen.
- Omgevingsinvloeden: een aanslag of brand waarbij asbest vrij komt.
- Eén van de nutsvoorzieningen valt uit.
Wat heb je nodig voor crisismanagement?
Het crisismanagement team werkt nauw samen met de BHV’ers van je organisatie. Daarin vervullen beide teams verschillende rollen. Zo zijn de BHV’ers verantwoordelijk voor de praktische uitvoering op de werkvloer, en houdt het CMT zich bezig met de bredere strategische aanpak. Daarom is het ook belangrijk dat er in protocollen wordt vastgelegd wie waar verantwoordelijk voor is.
Bereid jouw organisatie voor
Lees meer
-
-
Crisismanagement: 10 veelgehoorde excuses en waarom ze niet kloppenEen crisis komt altijd onverwachts. Toch wachten veel organisaties tot het écht misgaat voordat ze werk maken van crisismanagement. “Het gebeurt hier toch niet.” “We hebben geen tijd.” “Daar zijn anderen voor.” Herkenbaar? Dan ben je niet de enige. Maar deze excuses zijn gevaarlijk en maken je organisatie extra kwetsbaar als het erop aankomt. We zetten de meest gehoorde redenen op een rij, en leggen uit waarom ze je juist nú aan het denken moeten zetten.
-
Weerstand tegen sociale veiligheid? 10 redenen ontkrachtIn veel organisaties heerst nog steeds de gedachte dat sociale veiligheid vanzelfsprekend is of zelfs overdreven. "Daar moet je tegen kunnen" of "daar hebben wij geen budget voor". Deze uitspraken komen veel vaker voor dan we zouden willen. Maar sociale veiligheid is geen bijzaak. Het is essentieel voor het welzijn van medewerkers én een serieuze verplichting. De Arbowet stelt namelijk dat werkgevers verplicht zijn om een sociaal veilige werkomgeving te bieden. Maar waarom is er dan toch vaak weerstand om hier actief mee aan de slag te gaan? We ontkrachten de meest gehoorde redenen.
-
Microagressie op de werkvloerEen opmerking met een glimlach. Een ‘grapje’ tussendoor. Een compliment dat geen compliment blijkt, of een vraag die aanvoelt als een oordeel. Microagressie is zelden grof of luid. Juist omdat het zo subtiel is, valt het vaak niet op en wordt het des te lastiger om er iets van te zeggen. Maar de impact? Die is er wel degelijk.
-
Oefenen in een crisisruimte: een veilige leeromgeving voor levensechte drukIn een crisissituatie kan elke seconde het verschil maken. Het vermogen om snel en doordacht te reageren, zonder paniek, is van cruciaal belang. Maar hoe weet je of jouw team echt voorbereid is op zo'n situatie? Het antwoord is simpel: door te oefenen. En niet zomaar oefenen, maar in een realistische, gecontroleerde omgeving. In een speciaal ingerichte crisisruimte kun je de druk ervaren die hoort bij een echte crisis. Dit maakt oefenen in een crisisruimte van onschatbare waarde. We delen hier 5 voordelen.
-
6 ontwikkelingen die invloed hebben op sociale veiligheidSociale veiligheid op de werkvloer is geen vast gegeven. De wereld verandert razendsnel en organisaties moeten meebewegen. Demografische ontwikkelingen, technologische innovaties en geopolitieke verschuivingen hebben allemaal impact op hoe we omgaan met veiligheid en welzijn op het werk. Welke trends spelen een rol en hoe kun je als organisatie hierop inspelen? We zetten een aantal ontwikkelingen kort en bondig voor jou op een rij!
-
Aanspreken op ongewenst gedrag: de rol van leidinggevendenEen klant behandelt een medewerker denigrerend. Een leverancier zet op intimiderende wijze een collega onder druk. Of je receptionist krijgt ongevraagde ‘complimenten’ van een vaste bezoeker. Als leidinggevende heb je niet altijd invloed op het gedrag van derden, maar wél op hoe je hiermee omgaat. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich veilig voelen op de werkvloer? En hoe grijp je in zonder de situatie te laten escaleren?
-
De-escalerend werken bij agressie: zo houd je de situatie onder controleAgressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die boos wordt omdat hij te lang moet wachten, een patiënt die gefrustreerd is over een behandeling, of een collega die zijn irritatie niet onder controle houdt. Vooral in sectoren als zorg (29,6%) en horeca (20%) krijgen medewerkers regelmatig te maken met ongewenst gedrag (NEA, 2023). Maar ook in andere sectoren zoals handel, onderwijs en bij de overheid ervaren werknemers ongewenst gedrag, variërend van frustratie-uitbarstingen tot verbale bedreigingen. Hoe ga je hiermee om zonder dat de situatie escaleert? Het antwoord ligt in de-escalerend handelen.
-
10 vormen van agressie op de werkvloerAgressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die scheldend de winkel verlaat, een collega die subtiel manipuleert of een leidinggevende die dreigt met ontslag als je niet doet wat hij wil; het zijn allemaal vormen van agressie. En niet alleen de vorm van agressie kan verschillen, maar ook de aard ervan. Daar kun je meer over lezen in ons artikel over frustratie agressie, witteboorden agressie en instrumentele agressie.