Winkeldiefstalpreventie: de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal

Winkeldiefstal: één van de grootste ergernissen van winkeliers. Van jou ook? Begrijpelijk, want je loopt er een hoop geld door mis. Nog meer dan de meeste mensen denken! Het is het hele jaar door een uitdaging voor retailers en winkelmedewerkers om winkeldieven te slim af te zijn, maar tijdens de drukke perioden rondom Black Friday, Sinterkaas en Kerst kan het nóg lastiger zijn. Gelukkig kun je je erop voorbereiden en diefstal voorkomen, in elke periode van het jaar. Met winkeldiefstalpreventie en goed opgeleide medewerkers.
In het jaar 2022 werden er maar liefst 40.505 (!) winkeldiefstallen geregistreerd door de Politie (CBS). Ook RTL Nieuws schreef begin dit jaar over een recordaantal winkeldiefstallen in lange tijd. Een douchegel of een lekkere chocoladereep is zo in iemands tas verdwenen en die mooie sjaal ook. Gelukkig kunnen de medewerkers van jouw winkel een grote rol spelen in het voorkomen van winkeldiefstal. Hoe? Door ze te leren op een positieve manier winkeldieven te ontmoedigen. Door hen hierin te trainen doe jij aan winkeldiefstalpreventie. En dat levert veel op! 

FinanciŽle gevolgen

Het lijkt vaak onschuldig, iets ‘kleins’ stelen. Toch zijn de gevolgen voor jou als winkelier of de organisatie waar je werkt groot. De cijfers liegen er niet om: winkeldiefstal heeft jaarlijks een prijskaartje van zo’n 1,8 miljoen euro voor de Nederlandse retail (VNO-NCW). Dit is niet fijn voor jou als retailer, maar óók niet voor jouw klanten. Want deze kosten moeten uiteindelijk toch doorberekend worden aan de klant. Daarnaast heeft diefstal ook psychologische impact. Op jou als winkelier, maar ook op je medewerkers. Denk aan emoties zoals verdriet, woede, angst of zelfs paniek. Een goede reden om er alles aan doen om winkeldiefstal zo veel mogelijk te voorkomen.

De motivatie van een winkeldief

Waarom stelen mensen eigenlijk? Dat verschilt per persoon. Natuurlijk zijn er mensen die stelen uit financiële noodzaak. Maar het kan ook zijn dat mensen kampen met psychische problemen (zoals kleptomanie of verslaving) of druk voelen van anderen om te stelen zoals leeftijdsgenoten, want ‘stelen is stoer’. Ook zijn er gelegenheidsdieven; zij pakken hun kans als ze zien dat iets wel héél gemakkelijk mee te nemen is zonder te betalen. Zelfscankassa’s hebben dat effect op sommige plekken flink versterkt.

Dit is allemaal winkeldiefstal

Winkeldiefstal gebeurt op veel verschillende manieren. Het is goed om als winkelier al deze mogelijkheden goed te kennen. Want pas dan kun je ze voorkomen. Trap er niet in! Een greep uit de manieren:
  • Het klassiek zakkenrollen
    Dieven die producten in zakken of tassen verstoppen. Dat kan gebeuren met zowel kleine artikelen als grotere items. Aluminiumfolie wordt soms door dieven aan de binnenkant van de tas gestopt. Dit met het doel om te voorkomen dat de detectoren afgaan zodra ze door de poortjes lopen.
  • Verwijderen van verpakkingen
    Producten uit de verpakking halen om op die manier de beveiliging te omzeilen. Zo verwijderen dieven de beveiligingssticker. Dat doen ze bijvoorbeeld bij elektronica, parfums of andere waardevolle artikelen.
  • De wisseltruc
    Prijskaartjes of -stickers van artikelen omruilen met die van een goedkoper item en vervolgens proberen af te rekenen. Hierdoor betalen dieven minder dan de daadwerkelijke prijs.  
  • Afleidingstechnieken
    In een grote groep een winkel binnenkomen of rumoer maken om de aandacht van het winkelpersoneel af te leiden en vervolgens toe te slaan.
  • Zelf scannen of toch niet?
    Artikelen bij de zelfscan bewust niet scannen.
  • Producten beschadigen
    Het doelbewust schade toebrengen aan een product en vervolgens aan de kassa zeggen dat ze het wel willen kopen mét korting.  
  • Producten retourneren
    Met oude kassabonnen of zelfs zonder kassabon proberen een product te retourneren dat ze nooit bij jou hebben gekocht of misschien nét uit de winkel hebben geplukt.
  • Kledingwissel
    Kledingstukken aantrekken onder eigen kleding. Of nieuwe kleding aandoen en oude kleding achterlaten.

Jouw medewerkers kunnen winkeldiefstal voorkomen

Getrainde winkelmedewerkers kunnen een flinke steen bijdragen aan het voorkomen van winkeldiefstal. Het is de moeite waard om ze een preventietraining te laten volgen. In deze training leren medewerkers:
  • verschillende vormen van ongewenst winkelgedrag te signaleren
  • adequaat te handelen en winkeldieven te ontmoedigen
  • problemen te voorkomen
  • escalatie te beperken 
Het begint bij het herkennen van verdachte situaties. Alleen als je weet hoe je ongewenst winkelgedrag kunt herkennen, kun je als medewerker preventieve maatregelen nemen. Medewerkers die getraind zijn, weten hoe ze een dief kunnen ontmoedigen en hoe ze mensen kunnen corrigeren.
 
Dit helpt om financiële gevolgen te voorkomen. Maar ook is het fijn voor medewerkers zelf. Het geeft ze namelijk een gevoel van veiligheid en zekerheid, als ze weten hoe ze met potentiële dieven en verdachte situaties moeten omgaan. Voorkomen is altijd beter dan achteraf ingrijpen. Met de juiste training en betrokkenheid, kunnen jouw medewerkers een veilige en winstgevende winkelomgeving creëren. Zelfs wanneer de drukte het hoogtepunt bereikt!

Aan de slag met winkeldiefstalpreventie

Wil jij goed voorbereid én veilig de drukke feestmaanden in? Dan hebben we goed nieuws. Want in een halve dag kun je jouw medewerkers al opleiden. Met de cursus Winkeldiefstalpreventie leren deelnemers hoe zij op een veilige, effectieve en niet-agressieve manier een winkeldief kunnen ontmoedigen. Het doel? Diefstal voorkomen en ongewenst winkelgedrag corrigeren. Met een trainingsacteur oefenen we praktijksituaties. De acteur speelt realistische situaties in jouw eigen vertrouwde winkel en zorgt ervoor dat deelnemers veilig leren omgaan met ongewenst winkelgedrag en agressie. Na de cursus weten jouw medewerkers:
  • hoe ze verschillende vormen van ongewenst winkelgedrag herkennen;
  • hoe ze ongewenst winkelgedrag kunnen corrigeren;
  • hoe ze hun eigen stress- of agressiereactie kunnen reduceren;
  • hoe ze een speciaal ontwikkelde aanspreekwijze gebruiken.
Kortom: deze training draagt bij aan een veiligere werkomgeving voor medewerkers én voor klanten.
Bron:
CBS, 2023
RTL Nieuws, 2023: Hoogste aantal winkeldiefstallen in elf jaar tijd 
VNO-NCW, 2019

Lees meer

  • Omgaan met agressie: De good-cop-bad-cop-methode
    Omgaan met agressie: De good cop - bad cop-methode
    Agressie op de werkvloer blijft een groot probleem. Ongewenst gedrag komt van collega’s of de baas, maar vaker van buitenaf: zoals klanten, patiënten of leerlingen. Agressie komt het meest voor in de zorg: in 2023 kreeg maar liefst 61,2 procent van de medewerkers er daar mee te maken. Maar agressief gedrag komt in elke sector voor. Volgens het CBS krijgt 1 op de 3 medewerkers er mee te maken. Daarom is het belangrijk om een aanpak te vinden om ongewenste situaties te sussen, of nog beter, te voorkomen. In dit artikel lees je waarom ongewenst gedrag ontstaat, én beschrijven we een handige methode om het aan te pakken: de good cop – bad cop-methode.
  • Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    Freeze, fight en flight in sociaal onveilige situaties
    In veel bedrijven hebben prestaties en productiviteit meer prioriteit dan een sociaal veilige werkplek. En als het al over veiligheid gaat, dan ligt de nadruk vaak op fysiek onveilige situaties. Toch is het creëren van sociale veiligheid net zo belangrijk. 1 op de 5 werknemers voelt zich wel eens onveilig op de werkvloer. Door te leren hoe mensen instinctief kunnen reageren op sociaal onveilige situaties, kun je bepaald gedrag beter verklaren. Dit zijn natuurlijke, menselijke reacties op “gevaar”, en door begrip te tonen voor wat er in iemand omgaat kun je beter reageren. Bijvoorbeeld iemand te hulp schieten die bevriest, of escalatie voorkomen als iemand in de fight -reactie krijgt.
  • Gids voor een sociaal veilige werkplek
    Gids voor een sociaal veilige werkplek
    In dit e-book vind je essentiële informatie en praktisch advies voor een sociaal veilige werkomgeving. We streven in deze tijd naar werkplekken waarin we ons gerespecteerd, beschermd en gewaardeerd voelen. Daarom voorzien we je van waardevolle inzichten en praktische tips om de gezondheid en veiligheid van je medewerkers te waarborgen. Gebruik de kennis en tools voor een positieve cultuurverandering!
  • gehandicaptenzorg
    Veilig werken in de gehandicaptenzorg
    Veiligheid heeft verschillende aspecten. Ken jij oorzaken van verstikking, bijvoorbeeld? Is jouw EHBO-kennis up-to-date? Voel jij je weerbaar op je werk? Maar ook: waar in het woonzorgcentrum parkeer je veilig een scootmobiel? Want hoe zit het ook al weer met de brandveiligheid van de accu? In dit artikel komen verschillende fysieke en sociale aspecten van veiligheid aan de orde.
  • Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Ongewenst gedrag van familieleden in de ouderenzorg
    Familieleden van ouderen vertonen soms grensoverschrijdend gedrag. Frustratie, schelden tegen zorgverleners en bemoeizuchtigheid zijn hier voorbeelden van. Zorgmedewerkers kunnen hier klachten van ervaren, met uiteindelijk ook mentale overbelasting en ziekmelding tot gevolg. Agressie en ongewenst gedrag in de zorg komt te vaak voor. Zorgverleners willen weerbaarder zijn.  
  • Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Hoe ga je als docent om met ongewenst gedrag van ouders?
    Docenten in het basisonderwijs hebben de taak om jonge leerlingen te begeleiden en te onderwijzen. In dat werk krijgen zij soms te maken met ongewenst gedrag van ouders. Dit gedrag kan variëren van overmatige kritiek tot ongepaste betrokkenheid bij schoolwerk. Om een veilige en ondersteunende leeromgeving te behouden, is het belangrijk dat docenten weten hoe ze effectief kunnen omgaan met deze uitdagingen. In dit artikel verkennen we de verschillende vormen van ongewenst gedrag van ouders in het basisonderwijs en delen we tips om hier goed mee om te gaan.
  • Zo ga je om met gefrustreerde patiŽnten in de apotheek
    Zo ga je om met gefrustreerde patiŽnten in de apotheek
    Als apotheker of als apothekersassistent zie je jaarlijks duizenden patiënten. Meestal heb je een probleemloos gesprek met patiënten die gewoon hun medicijnen ophalen. Maar soms heb je te maken met patiënten die zich onredelijk gedragen als ze niet krijgen wat ze verwachten. Ze worden boos, ze gaan schelden, ze intimideren je. Hoe kun je je staande houden in dat soort situaties? In dit artikel lees je hoe je kunt opstellen in een aantal lastige situaties en hoe je je eigen gedrag kunt oefenen.  
  • Waarom mondzorgprofessionals baat hebben bij een cursus Omgaan met ongewenst gedrag
    Waarom de mondzorg baat heeft bij een cursus Omgaan met ongewenst gedrag
    Mondzorg is veel meer dan alleen het behoud van een stralende glimlach. Het speelt een essentiële rol in onze algehele gezondheid. Maar helaas gaat voor sommige mensen een tandartsbezoek of bezoek aan de orthodontist gepaard met een gevoel van angst en ongemak. Tandartsangst is een veelvoorkomende reactie die kan variëren van lichte zenuwen tot intense paniek. Deze emoties kunnen snel leiden tot ongewenst gedrag, zoals agressie of frustratie. Dat kan erg vervelend zijn voor een tandarts of mondhygiënist. Het begrijpen van de mogelijke oorzaken achter dit gedrag kan van belang zijn om effectief en respectvol te kunnen reageren.  
  • Omgaan met ongewenst gedrag van patiŽnten in de fysiotherapie
    Vervelende situaties voor de fysio
    In de wereld van de gezondheidszorg is het creëren van een respectvolle en empathische omgeving essentieel voor het bieden van effectieve zorg aan patiënten. Helaas gedragen patiënten en bezoekers zich regelmatig grensoverschrijdend tegenover zorgmedewerkers, bekijk onze infographic over feiten & cijfers uit de zorgsector om een indruk te krijgen van de oorzaken en gevolgen van dit gedrag. Net als andere zorgverleners krijgen ook fysiotherapeuten steeds vaker te maken met veeleisende patiënten en patiënten met korte lontjes. Lastig! Hoe kun je daar op een goede manier mee omgaan? In dit artikel beschrijven we een aantal voorbeelden van ongewenst gedrag, en geven we tips over hoe je hier als zorgverlener mee om kan gaan.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.