Veelgestelde vragen

Veilig werken en een veilige werkomgeving creëren, begint met heldere kennis en goede voorbereiding. Zeker als het gaat om sociale veiligheid, omgaan met ongewenst gedrag, preventietrainingen of crisismanagement, roept dat vaak veel vragen op. Welke trainingen passen bij jouw organisatie? Wat is wettelijk verplicht? Hoe verloopt een training in de praktijk?

Op deze pagina vind je antwoorden op de meestgestelde vragen over onze trainingen en diensten. Zo krijg je inzicht in de mogelijkheden, de inhoud van onze trainingen en praktische zaken zoals planning, maatwerk en inzet van trainingsacteurs.

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem gerust contact met ons op want we denken graag met je mee over een veilige werkvloer voor iedereen.

Agressie en ongewenst gedrag

Welke training ongewenst gedrag kan ik (of mijn medewerker) het beste volgen?

Als je nog geen training ongewenst gedrag hebt gehad, is de basistraining omgaan met ongewenst gedrag een goede start. Daarna kun je ook de herhalingstraining omgaan met ongewenst gedrag volgen.

Wat kost een agressie training?

Een individueel te volgen basistraining agressie kost bij Veiligheidstrainingen.nl € 415. De training is inclusief 1 lesdag, cursusmateriaal en een trainingsacteur. Voor een groepstraining kun je een vrijblijvende offerte aanvragen.

Hoe kun je het beste omgaan met agressie?

Ga beter om met agressie met onze 9 tips bij agressief gedrag:

1. Blijf rustig.
2. Houdt afstand.
3. Beweeg mee.
4. Vat het verhaal samen.
5. Ga niet in discussie.
6. Doe geen beloftes die je niet na kunt komen.
7. Zeg niet tegen de ander dat hij of zij "normaal moet doen".
8. Zeg niet "met alle respect".
9. Ga niet lachen.

Wat is ongewenst gedrag?

Ongewenst gedrag is wat de naam al zegt: gedrag dat niet gewenst is. Dit kan in verschillende vormen voorkomen: intimidatie, agressie, discriminatie, seksuele intimidatie en pesten. Tijdens de training Omgaan met ongewenst gedrag en agressie leer je professioneel te handelen in een situatie met ongewenst gedrag.

Wat te doen bij ongewenst gedrag?

Als je in je werk te maken krijgt met ongewenst gedrag is het belangrijk dat je weet hoe je iemand aanspreekt op ongewenst gedrag, professioneel blijft en de situatie om kunt buigen naar een positieve situatie. Hiervoor kun je de training Omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag bij Veiligheidstrainingen.nl volgen. Hier leer je door middel van rollenspellen om te gaan met ongewenst gedrag.

Wat kan ik na deze training?

Na deze training weet je:
  • Hoe je ongewenst en agressief gedrag kunt herkennen
  • Hoe je je zelfcontrole kunt bewaren
  • Hoe je situaties met ongewenst gedrag onder controle houdt
  • Hoe je professioneel handelt in een dergelijke situatie
  • Invloed uit te oefenen op het gedrag van de ander en de relatie te behouden

Voor wie is deze training geschikt?

Deze cursus is geschikt voor medewerkers en leidinggevenden in de sectoren dienstverlening, horeca, zorg, onderwijs, logistiek, retail of overheid die met ongewenst gedrag in aanraking kunnen komen.

Wij bieden ook speciale trainingen aan voor de volgende branches:

Wat zijn de voordelen van een trainingsacteur?

De impact van deze training is nog groter met de inzet van een professionele trainingsacteur. De meerwaarde van het oefenen met een trainingsacteur tijdens een cursus is groot. Het oefenen van scenario's met een acteur heeft onder andere de volgende voordelen:
  • Je kan realistisch oefenen: de acteur bootst situaties na die jij in het dagelijks leven tegen zou kunnen komen
  • Je krijgt persoonlijke feedback: je ziet direct wat het gevolg is van jouw handelen of reactie doordat de acteur hier op reageert. Dit is enorm leerzaam!
  • Het geeft je meer zelfvertrouwen: je oefent in een veilige omgeving zodat je straks sterk in je schoenen staat tijdens stressvolle momenten

Hoe lang duurt deze basistraining?

De training duurt een dag. Van 09.00 tot 16.00 uur. 

Hoeveel kost de training omgaan met agressie en ander ongewenst gedrag?

Wordt de cursus incompany (aan een groep gegeven) dan is de prijs van de cursus afhankelijk van het aantal deelnemers. Vraag vrijblijvend een offerte aan om een prijsopgave voor de cursus te ontvangen.

Wil je de cursus individueel volgen dan kost de training €415,- (excl. 21% BTW). Kijk verder op de pagina Training ongewenst gedrag.

Hoe lang is het certificaat van deze cursus geldig?

Het certificaat van deze training is 1 jaar geldig. Na dat jaar is je kennis vaak een beetje weggezakt en raden wij aan om de kennis opnieuw op te frissen. Zo verbeter je jouw professionele houding om ongewenst gedrag nog effectiever aan te pakken. Het is dus belangrijk en zinvol om na 1 jaar het certificaat te verlengen en de training Ongewenst gedrag herhaling te volgen. 

Voor wie is deze training bedoeld?

Deze training is bedoeld voor medewerkers en leidinggevenden die werken in de sectoren dienstverlening, onderwijs, zorg, horeca, retail, logistiek of overheid en in aanraking komen met ongewenst gedrag. Om deze training te kunnen volgen, dien je de basiscursus Omgaan met ongewenst gedrag en agressie al gevolgd te hebben.

Wat leer ik in deze training?

Na deze training weet je:
  • Hoe je ongewenst en agressief gedrag kunt herkennen
  • Hoe je je zelfcontrole kunt bewaren
  • Hoe je situaties met ongewenst gedrag onder controle houdt
  • Hoe je professioneel handelt in een dergelijke situatie
  • Invloed uit te oefenen op het gedrag van de ander en de relatie te behouden

Hoe vaak moet ik deze training herhalen?

Heb je de de cursus omgaan met ongewenst gedrag herhaling met goed gevolg afgelegd, dan ontvang je een zelf te downloaden digitaal certificaat. Deze heeft een geldigheid van 1 jaar. Na dit jaar ontvang je een herinnering om weer opnieuw te herhalen en kennis en vaardigheden op te frissen. 

Wat leer je in een opleiding Trainer Ongewenst gedrag en Agressie?

In deze opleiding Trainer Ongewenst gedrag en Agressie leer je hoe je jouw cursisten weerbaarder kunt maken bij ongewenst gedrag en agressie. 

Voor wie is deze opleiding bedoeld?

De opleiding Trainer Ongewenst gedrag en Agressie is bedoeld voor iedereen die zelfstandig mensen beter wil leren omgaan met ongewenst gedrag en agressie. Als trainer ontwikkel je eigenschappen waarmee je direct in de praktijk aan de slag kan.

Preventie

Hoe kan je winkeldiefstal voorkomen?

Winkeldiefstal is helaas een veelvoorkomend probleem. Gelukkig kunnen de medewerkers van jouw winkel een grote rol spelen in het voorkomen van winkeldiefstal. Door het volgen van een winkeldiefstal preventie cursus leren medewerkers:
  • Verschillende vormen van ongewenst winkelgedrag te signaleren
  • Adequaat te handelen
  • Problemen te voorkomen
  • Escalatie te beperken

Hoe herken je een winkeldief?

Winkeldiefstal gebeurt op veel verschillende manieren. Het is goed om als winkelmedewerker al deze mogelijkheden goed te kennen. Enkele voorbeelden zijn: zakkenrollen, wisseltruc, producten beschadigen of deze uit de verpakking halen. In dit artikel over de rol van medewerkers in de strijd tegen winkeldiefstal lees je meer over de verschillende soorten diefstal.

Wat doet een preventiemedewerker?

Een preventiemedewerker houdt zich bezig met het bevorderen van veiligheid en gezondheid op de werkvloer. Hij of zij ondersteunt de werkgever bij het opstellen en uitvoeren van het arbobeleid en adviseert en informeert werknemers over veilig werken, werkt nauw samen met de OR – MR en personeelsvertegenwoordiging over de te nemen maatregelen en werkt samen met de arbodienst of bedrijfsarts bij vraagstukken. Ook overlegt de preventiemedewerker met de BHV over restrisico’s. Lees er alles over in ons artikel Wat doet een preventiemedewerker.

Wat is een preventiemedewerker?

Een preventiemedewerker is een werknemer die is aangewezen om de werkgever te ondersteunen bij het uitvoeren van de wettelijke verplichtingen op het gebied van arbeidsomstandigheden (Arbobeleid). Een preventiemedewerker houdt zich bezig met de dagelijkse veiligheid en gezondheid op de werkvloer. Dit is vastgelegd in de Arbowet. Daarnaast geeft een preventiemedewerker onafhankelijke advies over de arbeidsomstandigheden en verbeterplannen.

Is een preventiemedewerker verplicht?

Ja, ieder bedrijf is verplicht om één of meer preventiemedewerkers te hebben. Lees er meer over op onze preventiemedewerker verplicht pagina. 

Wie kan de rol van preventiemedewerker uitvoeren?

In principe kan iedere medewerker deze rol vervullen. De preventiemedewerker mag niet iemand van buitenaf zijn en moet een medewerker van de organisatie zijn. Als er onvoldoende interne mogelijkheden zijn, kan een externe deskundige in uitzonderlijke gevallen worden overwogen. De organisatie moet deze beslissing om preventietaken extern uit te besteden goed kunnen onderbouwen. Bij bedrijven met minder dan 25 medewerkers mag de werkgever zelf ook de preventiemedewerker zijn.

Hoe lang duurt de cursus preventiemedewerker?

De opleiding preventiemedewerker bij BHV.NL bestaat uit 3 lesdagen op locatie die duren van 08.30 tot 16.30 uur. 

Wat kost de opleiding Preventiemedewerker?

De kosten voor de driedaagse cursus zijn €1175,- 

Voor wie is de cursus geschikt?

De cursus is geschikt voor medewerkers die zich willen laten opleiden tot preventiewerker of preventiemedewerkers die hun kennis rondom hun rol en takenpakket willen uitbreiden. 

Hoeveel preventiemedewerkers moet een organisatie hebben?

Het aantal preventiemedewerkers dat verplicht is binnen een organisatie, hangt af van de grootte van de organisatie en de aard van de erkzaamheden.

Bij bedrijven met minder dan 25 werknemers mag de werkgever zelf de rol van preventiemedewerker vervullen.
Bij bedrijven met 25 of meer werknemers is het verplicht om ten minste één werknemer aan te wijzen als preventiemedewerker. Daarnaast geldt het advies om minimaal 1 preventiemedewerker per 50 werknemers aan te stellen, maar dit is niet verplicht.
Bij bedrijven met meerdere vestigingen is het niet wettelijk verplicht om op elke locatie een preventiemedewerker te hebben, maar de voorbereiding om de taken effectief uit te voeren is onvoldoende.

Crisismanagement

Hoe lang duurt de cursus Basis crisismanagement?

De tijdsinvestering voor deze cursus is één fysieke lesdag en een online voorbereiding van ongeveer 1 uur. Daarnaast ga je na de klassikale lesdag nog online aan de slag met verdiepende modules van ongeveer 15 minuten.

Voor wie is de cursus Basis crisismanagement geschikt?

De opleiding is geschikt voor zowel ervaren als onervaren crisisteams, evenals voor medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de interne crisisorganisatie of deelnemen aan het crisisteam tijdens een crisis. Je hebt geen specifieke vooropleiding nodig, maar het is wel handig als je al enige veiligheidskennis hebt.

Waarom is crisismanagement belangrijk?

Crisismanagement is van essentieel belang voor elke organisatie, omdat het helpt om onverwachte gebeurtenissen effectief te beheersen en de continuïteit van het bedrijf te kunnen blijven realiseren.  Een proactieve benadering en een goed getraind en geoefend Crisis Management Team stelt organisaties in staat om snel te reageren, schade te minimaliseren en sterk terug te komen na een crisis. Lees hier het artikel waarin we uitleggen wat de impact van een crisis op jouw organisatie kan zijn.

Wat doet een Crisis Management Team?

Wanneer je lid bent van een Crisis Management Team (CMT), hou je je bezig met het voorkomen en beheersen van een crisissituatie. Een crisis is een zware noodsituatie waarbij het functioneren van een organisatie ernstig verstoord raakt. Dit kan een interne crisis binnen de organisatie zijn, maar ook een crisis die van buitenaf is ontstaan. Door het volgen van de cursus Basis crisismanagement ben je goed voorbereid op een mogelijke crisis.

Wat is de tijdsinvestering voor de training Basis Crisismanagement met BOBOC methode?

Het programma bestaat uit één dagdeel oefenen op locatie. Het kost je dus ongeveer 4 uur om deze training af te ronden.

Voor wie is deze training basis crisismanagement met BOBOC geschikt?

Deze training is geschikt voor crisismanagementteams die al wat langer bij elkaar zijn, die bekend zijn met de werking van een CMT en op de hoogte zijn van hun eigen procedures. Veel ervaring hebben is geen vereiste.

Algemeen

Ik wil een open lijn cursus annuleren of verplaatsen. Wat zijn de annuleringsvoorwaarden?

Onze algemene annuleringsvoorwaarden zijn: 
  • Kosteloos verplaatsen kan tot 2 weken (10 werkdagen) voor aanvang van de cursus per e-mail. Na deze termijn zijn hier kosten aan verbonden.
  • Kosteloos annuleren kan tot 4 weken (20 werkdagen) voor aanvang van de cursus per e-mail. Na deze termijn zijn hier kosten aan verbonden. 
  • ​Wordt een cursus minder dan 2 weken (10 werkdagen) voor aanvang geannuleerd, dan is een volledige vergoeding van het cursusgeld verschuldigd.
  • Indien je tijdens de cursus niet aanwezig bent, ben je ons het volledige cursusbedrag verschuldigd.

Dit is conform onze algemene voorwaarden

Ik kan niet meer inloggen in mijnBHV

1) Ga naar https://mijn.bhv.nl/
2) Vul je gebruikersnaam in en druk op de knop wachtwoord vergeten
3) Ga naar je mailbox, daar vind je de mail met de link om je wachtwoord opnieuw aan te maken.

​Ik weet de gebruikersnaam van mijnBHV niet meer?

De gebruikersnaam is bijna altijd het mailadres dat bij BHV.NL bekend is. Weet je deze niet meer, stuur dan een mail naar info@bhv.nl

Waar kan ik een nieuw wachtwoord voor mijnBHV opvragen?

Via https://mijn.bhv.nl/inloggen/wachtwoord-opvragen kun je zelf een nieuw wachtwoord aanmaken.

Ik krijg de melding “geen match gevonden” op mijnBHV?

De gebruikersnaam die je hebt ingevuld komt niet overheen met de gegevens die bij BHV.NL bekend zijn. Let op: de gebruikersnaam is hoofdlettergevoelig maar een gebruikersnaam wordt bijna altijd met kleine letters geschreven. Weet je deze niet meer, stuur dan een mail naar info@bhv.nl

Ik krijg de melding “er is een fout opgetreden bij het opslaan van uw gegevens (server)”

Wanneer je deze melding krijgt kan het zijn dat er een storing is bij een internetprovider, dit kan landelijk zijn of intern. Heel vervelend maar het beste kun je op een later tijdstip nogmaals proberen om in te loggen.

Ik ben ingelogd maar ik zie niet al mijn medewerkers?

Het kan zijn dat niet alle medewerkers gematcht zijn met jullie organisatie. Is dit het geval stuur dan een mail naar jouw contactpersoon bij BHV.NL of naar info@bhv.nl en geef aan welke medewerkers (namen) je mist.

​Ik ben ingelogd en nu zie ik heel veel medewerkers, ook medewerkers die al uit dienst zijn?

Het kan voorkomen dat de gegevens niet kloppen. Via mijnBHV kan je de medewerker zelf uitschrijven via "mijn medewerkers": zoek op naam van de medewerker, klik op de naam en vervolgens op rode knop "medewerker uitschrijven".

Ik zie in de cursuskalender niet alle geplande cursussen staan?

Als je op de knop "alle cursussen" hebt geklikt en je ziet niet alle geplande cursussen staan stuur dan een mail naar jouw contactpersoon of naar info@bhv.nl. Graag in de mail vermelden welke geplande cursus(sen) niet zichtbaar zijn in mijnBHV.

Waar kan ik de presentielijst zien?

"Via inschrijvingen voor medewerkers" kun je naar inschrijvingen per groep. Om een groep met een datum ouder dan vandaag te zien druk je op de knop "alles tonen". De knop wordt groen en dan zie je alle geplande groepen.

Om de deelnemers te zien druk je op de knop of op het plusje

De groene knop "alles tonen" werkt niet, ik krijg de melding geen gegevens gevonden?

Wanneer je deze melding krijgt, neem dan contact op met je contactpersoon of stuur een mail naar info@bhv.nl.

Ik wil graag iemand inschrijven maar ik zie dat de cursus al vol zit?

Wanneer het echt niet mogelijk is om een andere datum te kiezen, neem dan contact op met jouw contactpersoon.

Ik wil een certificaat downloaden maar het werkt niet?

Wanneer er geen geldigheidsdatum in mijnBHV staat is het alleen mogelijk om jezelf in te schrijven. Het certificaat is dan bijna verlopen.

Ik kan mijn medewerkers niet vinden onder het kopje certificaten?

Wanneer je de medewerker niet kan vinden in mijnBHV en je zeker weet dat er een certificaat klaar zou moeten staan, neem dan contact op met jouw contactpersoon of mail naar info@bhv.nl.

Ik wil een nieuwe medewerker aanmaken maar dat kan ik niet bij het kopje medewerkers?

Dat klopt, een nieuwe medewerker aanmaken gaat via de knop "cursuskalender".
Klik bij de gekozen datum op "inschrijven", op deze manier is het mogelijk meerdere medewerkers tegelijk op deze cursus in te schrijven. Via de groene knop een medewerker toevoegen wordt een medewerker ook direct ingeschreven op deze cursus.

Zojuist heb ik mijzelf ingeschreven via mijnBHV maar ik heb geen e-learning ontvangen?

Geen inloggegevens voor e-learning ontvangen? Neem dan contact op met jouw contactpersoon of stuur een mail naar info@bhv.nl. We zorgen er dan voor dat de e-learning zo snel mogelijk naar je toekomt.

Ik wil een medewerker inschrijven en gebruik daarbij mijn eigen e-mailadres, kan dat?

Het is niet mogelijk om een nieuwe medewerker in te schrijven met het e-mailadres van de contactpersoon. De e-mail die vanuit mijnBHV verzonden wordt is bestemd voor de cursist en bevat informatie over de cursus. Het e-mailadres is daarnaast belangrijk voor ons omdat dit ervoor zorgt dat personen niet dubbel worden aangemaakt.

Ik kan niet meer inloggen in mijnbhv?

Ga naar https://mijn.bhv.nl/, vul je gebruikersnaam in en druk op de knop wachtwoord vergeten. Ga naar je mailbox, daar vind je de mail met de link om je wachtwoord opnieuw aan te maken. Check ook even je spam-inbox als je geen e-mail ontvangen hebt. Geen mail ontvangen? Check je spamfolder!

Ik weet de gebruikersnaam van mijnbhv niet meer?

De gebruikersnaam is bijna altijd het mailadres dat bij bhv.nl bekend is. Weet je deze niet meer, stuur dan een mail naar info@bhv.nl.

Waar kan ik een nieuw wachtwoord voor mijnbhv opvragen?

Via https://mijn.bhv.nl/inloggen/wachtwoord-opvragen kun je zelf een nieuw wachtwoord aanmaken.

Ik krijg de melding “geen match gevonden” op mijnbhv?

De gebruikersnaam die je hebt ingevuld komt niet overheen met de gegevens die bij bhv.nl bekend zijn. Let op: de gebruikersnaam is hoofdlettergevoelig maar een gebruikersnaam wordt bijna altijd met kleine letters geschreven. Weet je deze niet meer, stuur dan een mail naar info@bhv.nl.

Ik zie in de cursuskalender niet alle geplande cursussen staan?

Als je op de knop "alle cursussen" hebt geklikt en je ziet niet alle geplande cursussen staan, stuur dan een mail naar info@bhv.nl. Graag in de mail vermelden welke geplande cursus(sen) niet zichtbaar zijn in mijnbhv.

De groene knop "alles tonen" werkt niet, ik krijg de melding geen gegevens gevonden?

Wanneer je deze melding krijgt, neem dan contact op met info@mijnbhv.nl.

Ik wil me graag inschrijven maar ik zie dat de cursus al vol zit?

Wanneer het echt niet mogelijk is om een andere datum te kiezen, neem dan contact met ons op.

Zojuist heb ik mijzelf ingeschreven via mijnbhv maar ik heb geen e-learning ontvangen?

Geen inloggegevens voor e-learning ontvangen? Neem dan contact op met jouw contactpersoon of stuur een mail naar info@bhv.nl. We zorgen er dan voor dat de e-learning zo snel mogelijk naar je toekomt.

Ik wil een certificaat downloaden maar het werkt niet?

Wanneer er geen geldigheidsdatum in mijnbhv staat is het alleen mogelijk om jezelf in te schrijven. Het certificaat is dan bijna verlopen.

Ik krijg de melding “er is een fout opgetreden bij het opslaan van uw gegevens (server)”

Wanneer je deze melding krijgt kan het zijn dat er een storing is bij een internetprovider, dit kan landelijk zijn of intern. Heel vervelend maar het beste kun je op een later tijdstip nogmaals proberen om in te loggen.

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met info@bhv.nl.
 

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.