Zo bescherm je je organisatie tegen intern ongepast gedrag en agressie
Interne agressie (agressie van collega’s onderling) komt heel vaak voor. Maar met de juiste maatregelen kun je daar zeker wat aan doen.
De kranten staan er vol van: agressie tegen hulpverleners, docenten, medewerkers van woningcorporaties en zweminstructeurs. Agressie van collega’s onderling (interne agressie) haalt vrijwel nooit de media maar richt ook heel veel psychische schade aan. Te gek voor woorden, maar helaas kun je met verontwaardiging je medewerkers niet beschermen. Dat doe je wel met adequate maatregelen. De belangrijkste maatregelen zetten we graag voor je op een rijtje. Omdat wij niets zo belangrijk vinden als veilig je werk kunnen doen.
Zo voorkom je agressie van collega’s onderling
Agressie van collega’s onderling komt helaas veel meer voor dan je denkt, en heeft enorme gevolgen. Roddelen, pesten, intimideren, buiten sluiten. Dit soort verbale agressie doet zich vaker voor dan fysieke agressie, maar is niet minder schadelijk. Fysiek geweld doet fysiek pijn, maar verbale en fysieke agressie kunnen ook psychische pijn en andere gezondheidsklachten veroorzaken, zoals angstgevoelens, slecht slapen, maag- en hoofdpijn, en psychosociale klachten.
Al deze klachten kunnen leiden tot een hoger ziekteverzuim. Uit de Arbobalans 2016 blijkt dat maar liefst de helft van het verzuim ontstaat door psychische klachten. Door te hoge werkdruk bijvoorbeeld, maar ook door een van de andere vormen van psychosociale arbeidsbelasting, zoals agressie en geweld, pesten, discriminatie en (seksuele) intimidatie. Dit kost niet alleen enorm veel geld, het zorgt ook voor heel veel pijn en verdriet bij de mensen die het overkomt.
Maar er is ook goed nieuws: je kunt er wat aan doen. Deze maatregelen helpen je daarbij:
Al deze klachten kunnen leiden tot een hoger ziekteverzuim. Uit de Arbobalans 2016 blijkt dat maar liefst de helft van het verzuim ontstaat door psychische klachten. Door te hoge werkdruk bijvoorbeeld, maar ook door een van de andere vormen van psychosociale arbeidsbelasting, zoals agressie en geweld, pesten, discriminatie en (seksuele) intimidatie. Dit kost niet alleen enorm veel geld, het zorgt ook voor heel veel pijn en verdriet bij de mensen die het overkomt.
Maar er is ook goed nieuws: je kunt er wat aan doen. Deze maatregelen helpen je daarbij:
- Maak onomwonden duidelijk dat agressie in jullie organisatie niet geaccepteerd wordt. Nooit. Van niemand. Stel een beleid op (het liefst in samenwerking met de OR) waarin ook duidelijk de sancties worden opgenomen als mensen wel de fout in gaan (schorsing, officiële waarschuwing). Zorg ervoor dat dat beleid ook getoetst is en gedragen wordt door de werkvloer.
- Bespreek het beleid regelmatig in werkoverleggen en functioneringsgesprekken. Het is belangrijk dat de leidinggevenden laten weten dat zij het beleid onderschrijven en agressie onder geen enkele voorwaarde tolereren. Met de juiste gesprekstechnieken krijg je grip op deze gesprekken, kan je het gesprek beïnvloeden en verandering teweeg brengen. Dit alles op een respectvolle manier.
- Grijp direct in bij agressie. Verbale of fysieke agressie: je moet direct duidelijk maken dat het niet getolereerd wordt. Dus ook niet roddelen of pesten. Want als je niets doet, legitimeer je het gedrag, waarmee de drempel om het weer te doen verlaagd. Door je medewerkers op de juiste manier aan te spreken op regels en procedures zorg je voor handhaving en kan je voorkomen dat je te maken krijgt met weerstand of verbale agressie.
- Zorg voor een veilig werkklimaat waarin werknemers niet bang zijn met hun leidinggevende te praten als ze ergens mee zitten.
- Stel een vertrouwenspersoon aan en laat je medewerkers weten dat hij/zij er is en wat hij/zij voor hen kan doen.
- Stel ook een klachtencommissie in waar medewerkers met hun klachten over agressie terecht kunnen. Zo kun je ongewenst gedrag in een vroeg stadium signaleren.
- Maak van de klachten over agressie en intimidatie binnen het bedrijf een rapport. Dit rapport gebruik je om het bedrijfsbeleid op of bij te stellen.
- Geef het goede voorbeeld, want goed voorbeeld doet volgen. Gedraag je professioneel tegenover je medewerkers. Roddel en pest niet, gedraag je fatsoenlijk tegenover iedereen, sluit niemand buiten. Zo is de kans groter dat je medewerkers zich ook netjes en fatsoenlijk gedragen.
Zet veiligheid hoog op de agenda
Het is inmiddels wel bewezen: een goed beleid tegen agressie voorkomt ziekteverzuim (en bespaart dus veel kosten), zorgt voor een hogere tevredenheid onder werknemers en uiteindelijk voor een beter werkgeversimago. Een weerbaarheidstraining voor medewerkers kan daarnaast ook helpen.
Ben je ook overtuigd, maar wil je meer informatie over hoe je de veiligheid van je medewerkers hoog op de agenda krijgt of hoe je medewerkers kan leren omgaan met agressie en ongewenst gedrag: bel 024 8446 595 om te horen wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen of vraag hieronder een vrijblijvend adviesgesprek aan.
Ben je ook overtuigd, maar wil je meer informatie over hoe je de veiligheid van je medewerkers hoog op de agenda krijgt of hoe je medewerkers kan leren omgaan met agressie en ongewenst gedrag: bel 024 8446 595 om te horen wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen of vraag hieronder een vrijblijvend adviesgesprek aan.
Lees meer
-
Weerstand tegen sociale veiligheid? 10 redenen ontkrachtIn veel organisaties heerst nog steeds de gedachte dat sociale veiligheid vanzelfsprekend is of zelfs overdreven. "Daar moet je tegen kunnen" of "daar hebben wij geen budget voor". Deze uitspraken komen veel vaker voor dan we zouden willen. Maar sociale veiligheid is geen bijzaak. Het is essentieel voor het welzijn van medewerkers én een serieuze verplichting. De Arbowet stelt namelijk dat werkgevers verplicht zijn om een sociaal veilige werkomgeving te bieden. Maar waarom is er dan toch vaak weerstand om hier actief mee aan de slag te gaan? We ontkrachten de meest gehoorde redenen.
-
Microagressie op de werkvloerEen opmerking met een glimlach. Een ‘grapje’ tussendoor. Een compliment dat geen compliment blijkt, of een vraag die aanvoelt als een oordeel. Microagressie is zelden grof of luid. Juist omdat het zo subtiel is, valt het vaak niet op en wordt het des te lastiger om er iets van te zeggen. Maar de impact? Die is er wel degelijk.
-
Oefenen in een crisisruimte: een veilige leeromgeving voor levensechte drukIn een crisissituatie kan elke seconde het verschil maken. Het vermogen om snel en doordacht te reageren, zonder paniek, is van cruciaal belang. Maar hoe weet je of jouw team echt voorbereid is op zo'n situatie? Het antwoord is simpel: door te oefenen. En niet zomaar oefenen, maar in een realistische, gecontroleerde omgeving. In een speciaal ingerichte crisisruimte kun je de druk ervaren die hoort bij een echte crisis. Dit maakt oefenen in een crisisruimte van onschatbare waarde. We delen hier 5 voordelen.
-
6 ontwikkelingen die invloed hebben op sociale veiligheidSociale veiligheid op de werkvloer is geen vast gegeven. De wereld verandert razendsnel en organisaties moeten meebewegen. Demografische ontwikkelingen, technologische innovaties en geopolitieke verschuivingen hebben allemaal impact op hoe we omgaan met veiligheid en welzijn op het werk. Welke trends spelen een rol en hoe kun je als organisatie hierop inspelen? We zetten een aantal ontwikkelingen kort en bondig voor jou op een rij!
-
Aanspreken op ongewenst gedrag: de rol van leidinggevendenEen klant behandelt een medewerker denigrerend. Een leverancier zet op intimiderende wijze een collega onder druk. Of je receptionist krijgt ongevraagde ‘complimenten’ van een vaste bezoeker. Als leidinggevende heb je niet altijd invloed op het gedrag van derden, maar wél op hoe je hiermee omgaat. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich veilig voelen op de werkvloer? En hoe grijp je in zonder de situatie te laten escaleren?
-
De-escalerend werken bij agressie: zo houd je de situatie onder controleAgressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die boos wordt omdat hij te lang moet wachten, een patiënt die gefrustreerd is over een behandeling, of een collega die zijn irritatie niet onder controle houdt. Vooral in sectoren als zorg (29,6%) en horeca (20%) krijgen medewerkers regelmatig te maken met ongewenst gedrag (NEA, 2023). Maar ook in andere sectoren zoals handel, onderwijs en bij de overheid ervaren werknemers ongewenst gedrag, variërend van frustratie-uitbarstingen tot verbale bedreigingen. Hoe ga je hiermee om zonder dat de situatie escaleert? Het antwoord ligt in de-escalerend handelen.
-
10 vormen van agressie op de werkvloerAgressie op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt. Een klant die scheldend de winkel verlaat, een collega die subtiel manipuleert of een leidinggevende die dreigt met ontslag als je niet doet wat hij wil; het zijn allemaal vormen van agressie. En niet alleen de vorm van agressie kan verschillen, maar ook de aard ervan. Daar kun je meer over lezen in ons artikel over frustratie agressie, witteboorden agressie en instrumentele agressie.
-
Hoe spreek je een collega aan op ongewenst gedrag?Een veilige werkomgeving begint bij respectvol gedrag. Maar wat als een collega grensoverschrijdend of ongewenst gedrag vertoont? Denk aan kleinerende opmerkingen, ongepaste grappen, lastig gedrag of pesterijen. Veel mensen vinden het lastig om zoiets uit te spreken uit angst voor een negatieve reactie of het schaden van de werkrelatie. Het kan spannend zijn om dit gesprek aan te gaan. Toch is het belangrijk om het bespreekbaar te maken. Hoe pak je dit op een effectieve én respectvolle manier aan?
-
Test je kennis: crisismanagementEen bedrijfscrisis kan vele vormen aannemen: van negatieve publiciteit, de productie die stilvalt tot brand in het bedrijfspand. Als er een crisis uitbreekt, kan goed crisismanagement een reddingsboei in nood zijn voor organisaties. Het hebben van een goed voorbereid crisismanagementteam kan het verschil betekenen tussen complete chaos en gecontroleerd reageren. Maar hoe goed is jouw kennis over crisismanagement? Weet je waarom een organisatie een crisismanagementteam zou moeten hebben, of hoe zo'n team samenwerkt met een BHV-team?