Steeds meer medewerkers last van ongewenste aandacht

dinsdag 3 mei 2022
1 op de 5 vrouwelijke medewerkers van 15 tot 25 jaar krijgt op de werkvloer te maken met ongewenste seksuele aandacht. Dat blijkt uit onderzoek van CBS en TNO. De enquête is afgenomen in het laatste kwartaal van 2021 bij 50.000 medewerkers van 15 tot 75 jaar. Daarbij is het opvallend dat dit ongewenste gedrag het vaakst van externe personen komt, zoals klanten, patiënten, leerlingen en passagiers. Beroepsgroepen met veel persoonlijk contact zijn extra kwetsbaar. Denk aan verpleegkundigen, verzorgenden, kassamedewerkers en horecapersoneel. Hoeveel van deze onjuist bejegende vrouwen werken bij jouw organisatie, denk je? En nog belangrijker: hoe kun je deze groep helpen dit ongewenste gedrag te voorkomen of om te buigen? 

Ongewenste aandacht in 2021

De grootste groep vrouwen die te maken krijgt met ongewenste seksuele aandacht, zit in de leeftijdsgroep 15 tot 25 jaar. Uit de cijfers van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van CBS en TNO blijkt dat maar liefst 21 procent van deze medewerkers te maken hebben gehad met ongewenste aandacht van klanten, patiënten, leerlingen of passagiers. Externen dus. Maar ook onder eigen collega’s komt dit voor. Zo gaf 6 procent van de vrouwelijke werknemers in dezelfde leeftijdsgroep aan in het afgelopen jaar ongewenste aandacht van leidinggevenden of collega’s te hebben gekregen. En dat is in iedere leeftijdsgroep meer dan bij mannen. Zo heeft 11% van de vrouwen ongewenste aandacht gekregen van externen en 2% van de mannelijke collega’s. 

Verpleegkundigen vaakst last

Als we dan gaan kijken naar de beroepsgroepen, zien we dat Mbo-verpleegkundigen het vaakst moeten dealen met ongewenste seksuele aandacht van patiënten of andere externen. Hoeveel?  37%. Gespecialiseerd verpleegkundigen, verzorgenden en fysiotherapeuten volgen met percentages tussen de 18 en 25%. Buiten de zorg zijn het vooral kassamedewerkers, kelners en barpersoneel die het vaakst ongewenste aandacht van klanten melden. In de horeca blijkt dat kelners, barpersoneel en keukenhulpen ook relatief vaak (6%) te maken hebben met dit soort aandacht van leidinggevenden of collega’s. 

Intimidatie door klanten

Ook andere vormen van ongewenst gedrag komen steeds vaker voor op de werkvloer. Denk aan pesten, intimidatie of lichamelijk geweld. Uit dit rijtje komt intimidatie het meest voor, vertellen de cijfers van de NEA van CBS en TNO ons: in 2021 had 18% van alle werknemers te maken met intimidatie door klanten, patiënten, leerlingen of passagiers. Als het gaat om intimidatie door een leidinggevende of collega is dat 9%. Dezelfde verhouding zien we bij lichamelijk geweld: ook dit komt vaker voor in contact met externen dan bij collega’s onderling. In tegenstelling tot pestgedrag, want dat zien we juist weer meer terug onder collega’s. 

Trainen op omgaan met ongewenst gedrag

Deze cijfers van de NEA van CBS en TNO liegen er niet om. Het is dan ook meer en meer belangrijk om ongewenst en grensoverschrijdend gedrag te herkennen en te leren hoe je er op een juiste manier mee kunt omgaan. Hebben jouw medewerkers direct contact met klanten, cliënten, patiënten, leerlingen, omstanders of andere externen? Dan is het zinvol om ze te gaan trainen op dit actuele thema. Veiligheidstrainingen.nl zorgt ervoor dat jouw medewerkers op een veilige en respectvolle manier met mensen kunnen omgaan die ongewenst gedrag vertonen, mét behoud van de relatie. Want ook dat is belangrijk. Tijdens onze trainingen leert iedere deelnemer ongewenst gedrag om te buigen naar gewenst gedrag en hoe om te gaan met onveilige situaties.
 

Ga voor een veilig gevoel!

Meer weten of wil je advies op maat over de cursussen? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag verder! Veiligheidstrainingen.nl adviseert en verzorgt veiligheids- en preventietrainingen voor organisaties in diverse branches door heel Nederland. Voor zowel incompany (groepstrainingen op locatie) als open rooster (individueel te volgen). Vraag voor een incompany training een vrijblijvende offerte aan of bekijk ons cursusaanbod. Met onze cursussen reduceren wij de hedendaagse criminaliteit en zorgen wij samen met jou voor veiligheid en een veilig gevoel.

Bron: Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van CBS en TNO
 

Leren omgaan met ongewenst gedrag?

Wil je na het lezen van dit artikel jezelf of je medewerkers beschermen en handvatten geven tegen ongewenst gedrag en agressie? Bij ons volg je een training omgaan met ongewenst gedrag, waar we ook ingaan op specifieke voorbeelden uit de training. Dit betekent dat we ook aan de slag gaan met ervaringen met klanten, patienten en andere externen.

Wij bieden zowel individuele trainingen als groepstrainingen aan.
Individueel te volgen: Basistraining omgaan met ongewenst gedrag en agressie

Liever een groepstraning volgen? Wij bieden verschillende opties aan:

Lees meer

  • BHV helpt je de balans op te maken
    BHV.NL helpt je de balans op te maken: hoe veilig is jouw organisatie?
    Hoe veilig is jouw organisatie?
  • Nederlandse overheid komt met actieplan tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag en geweld
    Nationaal actieplan seksueel ongewenst gedrag in aantocht
    Wat kun (en moet) jij doen als werkgever?
  • BHV opfrisweken 2022 - BHV.NL
    BHV opfrisweken 2022 - BHV.NL
    Bij BHV.NL staat de zomer weer in het teken het opfrissen van kennis en vaardigheden. Want jaarlijks je kennis opfrissen kan van levensbelang zijn.
  • Nieuw! Individueel te volgen training voor omgaan met ongewenst gedrag en agressie
    Nieuw! Individueel te volgen training voor omgaan met ongewenst gedrag en agressie
    Een winkelverkoper die wordt bedreigd. Een receptioniste die een schreeuwpartij over zich heen krijgt. Een leraar die agressieve leerlingen in zijn klas heeft. Of een woedende inwoner aan de balie bij de gemeente. Het is aan de orde van de dag. 
  • Een veilig 2021
    Een veilig 2021
    Ook in 2021 wil je jouw collega's én bezoekers een veilige(re) omgeving bieden. Wij helpen je graag op weg!
  • TROTS OP SAMENWERKING MET EKOPLAZA
    TROTS OP SAMENWERKING MET EKOPLAZA
    De afgelopen jaren is Ekoplaza uitgegroeid van een biologische buurtwinkel in Amsterdam tot de grootste keten van biologische supermarkten in de Benelux. Met deze enorme uitbreiding groeide ook de aandacht voor bedrijfsveiligheid, want op dat vlak zijn er nog best wat risico’s! BHV.NL helpt Ekoplaza dit soort zaken te voorkomen en, mocht er dan toch iets gebeuren, er zo goed mogelijk mee om te gaan.
  • EEN VEILIG 2020 MET BHV.NL!
    EEN VEILIG 2020 MET BHV.NL!
    Ook in 2020 wil je jouw collega's én bezoekers een veilige(re) omgeving bieden. Wij helpen je graag op weg om het jaar goed te beginnen!
  • BHV.NL bestaat 25 jaar!
    BHV.NL bestaat 25 jaar!
    Al 25 jaar zet BHV.NL zich dagelijks in voor de veiligheid van (werkend) Nederland. 
  • SIRE campagne tegen onaardig gedrag #DOESLIEF
    SIRE campagne tegen onaardig gedrag #DOESLIEF
    We zijn steeds minder aardig tegen elkaar. Op straat, in de supermarkt, op social media, in het openbaar vervoer en in het verkeer. 

info@veiligheidstrainingen.nl

024 373 0977
Bel ons terug
.
Fijn dat je onze website bezoekt. Als je op ‘OK’ klikt, ga je akkoord met het feit dat wij cookies gebruiken. Wil je weten waarom? Lees onze cookie- en privacyverklaring.
Cookies uitschakelen