Rollen en taken in het Crisis Management Team
Maar in de praktijk is dit wat de Amerikanen ‘a hell of a job’ noemen. Een enorme, stressvolle klus die je alleen kunt aangaan als de juiste mensen in dat team zitten, mensen die kunnen voldoen aan de unieke eisen van wat eigenlijk een zeer ongebruikelijke en gespecialiseerde rol is en daarvoor getraind zijn. Een rol waarvoor je zelden kunt oefenen en die je dus in de praktijk zult moeten leren. En waarvoor je specifieke vaardigheden moet hebben. Tijdens een crisismanagement oefening train je het team.
Vijf punten waaraan alle CMT-leden moeten voldoen
1. Mensen in het CMT moeten een globaal beeld van de organisatie hebben en een goed inzicht in de potentiële effecten van de crisis op hun specifieke gebied.
2. Behalve de leider van het team fungeren mensen in het CMT als pleitbezorgers voor hun eigen verantwoordelijkheidsgebied; zij verzamelen informatie over dat gebied en zorgen ervoor dat de andere leden van het team begrijpen wat voor gevolgen de crisis voor dat gebied kan hebben.
3. In grote organisaties zal elk van de gebieden waarschijnlijk worden vertegenwoordigd door één persoon. In middelgrote en kleine organisaties hebben de leden van het CMT vaak twee of drie rollen. Dat hoeft zeker geen probleem te zijn; het belangrijkste is dat ieder gebied een vertegenwoordiger heeft in het CMT.
4. Van CMT-leden wordt niet verwacht dat ze alle informatie voor hun verantwoordelijkheidsgebied in hun hoofd hebben. Dat kan ook niet. Wel moeten ze weten waar en bij wie ze die informatie snel kunnen krijgen, mocht dat nodig zijn. Ieder lid kan een team achter zich hebben voor deskundigheid en uitvoering.
5. Elk CMT-lid is een eigenlijk een soort ambassadeur, een belangenbehartiger: degene die ervoor zorgt dat de risico’s voor en de gevolgen van zijn gebied worden bekeken en zo nodig aangepakt. Ook taken uitvoeren bij het reageren op de crisis. Maar hij moet ook rekening kunnen houden met de impact van de crisis op de andere gebieden en de organisatie als geheel.
Onmisbare rollen in een CMT
Leider
Administratieve ondersteuning
Financiën
Personeelszaken
Informatie technologie
Juridische zaken
Risicomanagement
Communicatie
Hoe kan Veiligheidstrainingen.nl jou ondersteunen?
Wil je hier meer over weten of heb je hulp nodig? Bel dan met 024 - 373 09 77 of vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan!
Blok 1
Lees meer
-
Gesprekstechnieken bij grensoverschrijdend gedragGrensoverschrijdend gedrag maakt steeds vaker onderdeel uit van het dagelijkse werk. Soms zichtbaar en benoembaar, soms subtiel en moeilijk te vangen. Maar in alle gevallen geldt één ding: het is nooit alleen een incident. Het raakt het werkklimaat, het team, het vertrouwen en uiteindelijk de prestaties van een hele organisatie. Juist daarom is het voeren van goede gesprekken geen extraatje, maar een kernonderdeel van professioneel leiderschap. -
Hoe communiceer je effectief bij agressieve klantenAgressief klantgedrag komt in elke sector voor. Het schuurt vaak op het snijvlak van teleurstelling, onmacht en druk. Juíst dan maakt jouw communicatie het verschil: kalm blijven, gedrag begrenzen en het gesprek sturen naar een professionele afronding. In dit artikel lees je wat agressief klantgedrag is, hoe je het herkent en waarom het zó belangrijk is om de juiste technieken te leren en te trainen. -
Telefonische agressie herkennen en aanpakkenTelefonische agressie komt steeds vaker voor in organisaties waar medewerkers veel telefonisch contact hebben. Een klant of gesprekspartner kan boos, geïrriteerd of manipulatief overkomen, waardoor het gesprek snel escaleert. Deze vorm van agressie kan emotioneel belastend zijn en de werkvloer beïnvloeden. In dit artikel lees je wat telefonische agressie is, hoe je het herkent en welke technieken je kunt toepassen om de regie te behouden. -
Ongepaste opmerkingen op het werk? Zo ga je ermee om.Wat als een collega tijdens de lunch op het werk zegt ‘Ja, die nieuwe heeft wel twee hele grote pluspunten.’ Zeg je er dan wat van? Uit onderzoek van Ipsos I&O (in opdracht van Rijksoverheid) onder 924 Nederlandse mannen bleek dat veel mannen wel iets van ongepast opmerkingen of gebaren naar vrouwen zouden willen zeggen, maar in veel gevallen doen ze het niet. Ze voelen een drempel, want: Wat zeg je op zo’n moment? En is het wel echt ongepast? -
Checklist sociale veiligheid: zo borg je een veilige werkvloerSociale veiligheid is net zo belangrijk als fysieke veiligheid. Werkgevers hebben een zorgplicht om medewerkers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting (PSA) zoals agressie, pesten, discriminatie en (seksuele) intimidatie. Dat volgt uit artikel 7:658 BW (zorgplicht werkgever) en de Arbowet, die organisaties verplicht beleid te voeren om PSA te voorkomen of te beperken. Met onze praktische checklist geef je sociale veiligheid een vaste plek in beleid én dagelijks gedrag.
-
Meldingsformulier ongewenst gedrag: zorg voor een veilige werkomgevingIedere organisatie is wettelijk verplicht om te zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving (artikel 7:658 BW). Dat geldt niet alleen voor fysieke veiligheid, maar ook voor sociale veiligheid. Ongewenst gedrag op de werkvloer, zoals intimidatie, pesten of agressie, kan de sfeer flink beïnvloeden, het werkplezier verminderen én de gezondheid schaden. Om incidenten te signaleren en structureel aan te pakken, is een meldingsformulier ongewenst gedrag een krachtig hulpmiddel. -
Witteboordenagressie: subtiele agressie op de werkvloer herkennen en aanpakkenAgressie op de werkvloer is steeds vaker een realiteit, maar niet altijd in de vorm van schreeuwen of fysiek geweld. Een van de meest onderbelichte vormen is witteboordenagressie. Deze subtiele, manipulatieve agressie kan een enorme impact hebben op medewerkers, klanten en teams. In dit artikel leggen we uit wat witteboordenagressie is, hoe je het herkent en welke technieken je kunt gebruiken om het effectief aan te pakken. -

-
Crisismanagement: 10 veelgehoorde excuses en waarom ze niet kloppenEen crisis komt altijd onverwachts. Toch wachten veel organisaties tot het écht misgaat voordat ze werk maken van crisismanagement. “Het gebeurt hier toch niet.” “We hebben geen tijd.” “Daar zijn anderen voor.” Herkenbaar? Dan ben je niet de enige. Maar deze excuses zijn gevaarlijk en maken je organisatie extra kwetsbaar als het erop aankomt. We zetten de meest gehoorde redenen op een rij, en leggen uit waarom ze je juist nú aan het denken moeten zetten.

