Crisis Management Team en BHV'ers: samenspel tussen twee teams

Een brand in een deel van het bedrijf, een plafond dat naar beneden komt, langdurige stroomuitval, lekkage van giftige stoffen of een aanslag in of vlakbij je gebouw – het zijn gebeurtenissen waarvan je hoopt dat ze nooit voorkomen. Natuurlijk heb je een RI&E opgesteld om de risico’s in kaart te brengen, een Plan van Aanpak gemaakt en maatregelen genomen om calamiteiten te voorkomen. De BHV’ers zijn goed opgeleid en getraind, en dat geldt ook voor het Crisis Management Team (CMT). Maar is ook precies duidelijk wie in dit soort situaties het voortouw neemt? Wie waarvoor verantwoordelijk is en hoe de lijnen lopen?

Het verschil tussen BHV en het Crisis Management Team

De BHV'ers

De BHV’ers zijn de ‘first responders’ ten tijde van een incident, calamiteit of crisis: zij zijn het die vaak het verschil maken of een situatie uit de hand dreigt te lopen of juist niet. BHV’ers zijn de ogen en oren van een situatie. Ze staan soms letterlijk met hun voeten in het (blus)water en weten wat er moet en kan gebeuren. 

Het CMT

Het crisis management team is een beleidsmatig en communicatief centrum. Terwijl de BHV'ers zich bezighouden met het bestrijden van de calamiteit, houdt het CMT overzicht. Zij bevinden zich vaak op afstand van de calamiteit en beoordelen de situatie continu. Zij nemen belangrijke beslissingen en zijn verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie.

Hoofd BHV: de belangrijkste schakel

Het is natuurlijk ontzettend belangrijk dat het CMT en de BHV'ers samenwerken tijdens het bestrijden van de crisis. Het hoofd BHV is hierbij vaak de schakel tussen de twee teams. Het Hoofd BHV stuurt de BHV-ers in een organisatie aan en neemt daarom vaak plaats in het crisis management team. 

Het is over het algemeen ook het Hoofd BHV die beoordeelt of een ongewenste gebeurtenis een incident is, een calamiteit of een crisis. Hij beslist dus of het CMT geïnformeerd moet worden, en als dat zo is, is hij ook degene die de informatiestroom naar het CMT op gang brengt. Hij heeft geen direct operationele taak tijdens een calamiteit, maar zorgt voor communicatie tussen het CMT en de BHV'ers.

Wat als er geen hoofd BHV is? De taken binnen een bedrijfsnoodorganisatie kunnen per organisatie verschillen.

HET CRISISMANAGEMENT TEAM (CMT)

Het Crisis Management Team is dus vooral een beleidsmatig, communicatief centrum dat ondersteuning biedt bij een calamiteit en de bedrijfscontinuïteit waarborgt. Crisismanagement gaat dan ook vaak samen met reputatiemanagement, crisiscommunicatie en risicomanagement.
 
Hoe het CMT is ingericht, is per organisatie verschillend. De directie is erin vertegenwoordigd en meestal het Hoofd BHV. Daarnaast kunnen diverse managers zitting hebben in het CMT, zoals een HR-manager, facilitair manager of een financieel manager.
 
Aan het hoofd van het CMT staat een Voorzitter CMT en het team wordt ondersteund door een persvoorlichter. Doet zich een grote calamiteit voor, bijvoorbeeld een brand of een bommelding, dan is het CMT ondersteunend aan de BHV'ers die bezig zijn met het in veiligheid brengen van mens en dier en het beperken van bedrijfsschade. Daarbij heeft het de voorkeur dat het CMT zich op veilige afstand van de calamiteit bevindt, zodat het zijn taken naar behoren kan uitvoeren. Daarnaast maakt het CMT op basis van worst-case scenario's plannen voor borging van de bedrijfscontinuïteit en het richten op nazorg. 

BHV en CMT: het één kan niet zonder het ander

Het zal duidelijk zijn: de BHV’ers en het CMT kunnen niet zonder elkaar. Sterker nog: ze vullen elkaar aan. BHV bestrijdt de calamiteit, CMT dealt met de gevolgen van die calamiteit. Waar de BHV’ers gericht zijn op het zo snel mogelijk oplossen van de calamiteit, is het CMT vooral gericht op de bedrijfscontinuïteit en op de periode na de ramp:
  • emotionele nazorg bieden voor de mensen die bij de calamiteit betrokken zijn geweest
  • ​imagoschade beperken, dus zorgen voor pers en social media
  • productie zo snel mogelijk weer hervatten, desnoods op andere locatie, soms zelfs bij een concurrent
Kortom: BHV en CMT hebben elkaar nodig. Hard nodig. Ze hebben hun eigen taken en verantwoordelijkheden en moeten blindelings op elkaar kunnen vertrouwen. En om dat te kunnen doen moeten ze met elkaar veel en goede afspraken maken over de BHV-organisatie, de noodplannen, de rollen van het CMT en die van de BHV, en over wanneer het CMT geïnformeerd wordt. Organisaties die zich goed hebben voorbereid en regelmatig oefenen, weten wat ze moeten doen. Dat geeft rust. En nog belangrijker: voorkomt erger.

Hoe kan Veiligheidstrainingen.nl jou ondersteunen?

Tijdens een crisis werkt een organisatie op een andere manier dan onder de normale omstandigheden. De reguliere organisatie maakt plaats voor de crisisorganisatie. Wat moet er gebeuren om de bedrijfscontinuïteit van je organisatie te verzekeren? Veiligheidstrainingen.nl ondersteunt je hierbij door middel van diverse trainingen en workshops. Zo maak je tijdens de workshop crisismanagement met tabletopoefening kennis met de taken en verantwoordelijkheden van het Crisis Management Team (CMT) en leer je met onze BCM Awareness training de impact van een crisis, calamiteit of andere verstoren van je dagelijkse processen minimaliseren. Tijdens onze communicatietrainingen leer je meer over crisiscommunicatie en omgaan met social media. Door middel van een mediatraining leer je hoe je met de pers om gaat.

Meer weten?

Door je als organisatie goed voor te bereiden borg je de bedrijfscontinuïteit. Veiligheidstrainingen.nl helpt jou graag met het vaststellen van de crisistypen binnen jouw organisatie en de activiteiten die daarbij horen zodat we een training kunnen samenstellen die helemaal gericht is op de bedrijfsrisico's van jouw organisatie. Wil je hier meer over weten?

Bel dan met 024 – 373 09 77.  Of vraag vrijblijvend een offerte aan!

Lees meer

  • Agressie in de horeca: doe effe normaal!
    Agressie in de horeca: doe effe normaal!
    85.000 horecamedewerkers hebben last van onacceptabel gedrag van gasten. Als je de verschillende soorten agressie herkent, kun je vaak erger voorkomen.
  • Crisismanagement: wat heb je daar voor nodig?
    Crisismanagement: wat heb je daar voor nodig?
    Door je als organisatie goed voor te bereiden op een crisissituatie borg je de bedrijfscontinuïteit. Maar hoe pak je dat aan? En wat heb je daar allemaal voor nodig?
  • Agressieve klanten in de retail: Kill them with kindness
    Agressieve klanten in de retail: Kill them with kindness
    Bijna 40% van het winkelpersoneel heeft te maken met agressie en geweld van klanten. Dat gedrag kun je beïnvloeden: kill them with kindness.
  • Agressie in de zorg, het is een kwestie van ermee leren omgaan
    Agressie in de zorg, het is een kwestie van ermee leren omgaan
    Agressie in de zorg lijkt erbij te horen. Maar als je weet wat voor agressie het is en hoe je daarop reageert, kun je voorkomen dat het escaleert. 
  • Zo doen docenten dat: omgaan met de korte lontjes in de klas
    Zo doen docenten dat: omgaan met de korte lontjes in de klas
    Veel docenten hebben last van agressief gedrag van leerlingen. Met name de steun van collega’s, de school en externe partijen kan die agressie verminderen.
  • Psychosociale arbeidsbelasting: de cijfers
    Psychosociale arbeidsbelasting: de cijfers
    De Arbowet definieert psychosociale arbeidsbelasting (afgekort tot PSA) als ‘de factoren in de arbeidssituatie die, direct of indirect, stress teweegbrengen, met inbegrip van seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten en werkdruk’. 
  • Hoe ga je om met agressie op de werkvloer?
    Hoe ga je om met agressie op de werkvloer?
    Maar liefst 33% van de werknemers heeft te maken met vervelend en ongewenst gedrag. Van hun eigen collega’s of van de baas. Of van mensen van buiten: klanten, patiënten, leerlingen, reizigers. 
  • Zo bescherm je je organisatie tegen externe agressie
    Zo bescherm je je organisatie tegen externe agressie
    Helaas is het soms hard nodig je personeel te beschermen tegen agressie van buiten. Is dat ook bij jullie zo, houd dan rekening met deze zeven factoren.
  • Zo bescherm je je organisatie tegen intern ongepast gedrag en agressie
    Zo bescherm je je organisatie tegen intern ongepast gedrag en agressie
    Interne agressie (agressie van collega’s onderling) komt heel vaak voor. Maar met de juiste maatregelen kun je daar zeker wat aan doen.

info@veiligheidstrainingen.nl

024 8446 595
Bel ons terug
.
Veiligheidstrainingen maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om jou een optimale bezoekerservaring te bieden, om je relevante advertenties aan te bieden en om jouw surfgedrag te meten. Met deze cookies kunnen Veiligheidstrainingen en met Veiligheidstrainingen samenwerkende derden jouw internetgedrag binnen deze website volgen. Zodoende kan Veiligheidstrainingen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via sociale media. Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie.
Cookies uitschakelen